Viena no visu laiku populārākajām pasaules autobūves kompānijām Ford Motor Company ar neskaitāmām filiālēm dažādās pasaules malās savu darbību 20. gs. sākumā sāka pavisam klusi un gandrīz nemanāmi.
Ford zīmola vēsture
Firmas dibinātājs Henrijs Fords, pēc izglītības inženieris elektrotehniķis, 19. gadsimta nogalē strādāja Edisona elektrotehniskajā uzņēmumā Detroitā un pa vakariem mājās būvēja iekšdedzes dzinēju. 1896. gadā Diarbornas ielās viņš izbrauca ar savu pirmo pašradīto automobili. Saprazdams, ka automobilim ir milzīga nākotne, viņš atstāja uzņēmumu un 1903. gada 24. jūnijā reģistrēja automobiļu būves firmu Ford Motor Company.
Henrija Forda vēlme bija būvēt daudz vienkāršu un lētu automobiļu tautai.
Pirmais Forda rūpnīcā izgatavotais modelis A bija neliels, vienkāršas konstrukcijas vaļējs auto ar divu cilindru motoru, kas novietots pa vidu. Taču šādu automobiļu radīšana pilnīgi nesaskanēja ar viņa uzņēmuma investoru viedokli, kuri lika konstruēt jaudīgus un līdz ar to arī dārgus auto. Tā tika radīti pirmie četru un sešu cilindru modeļi B un K. Tomēr tie neiekaroja pircēju simpātijas, un nelielais pieprasījums Fordu pārliecināja par to – lai gūtu panākumus biznesā, viņam ir jākļūst brīvam no investoriem.
Citi lasa
Pirmie Ford panākumi
Pirmā nopietnā uzvara nāca ar vienkāršās konstrukcijas lēto četrcilindru 15 ZS modeli N, kas faktiski kļuva par bāzi pasaulslavenajam T modelim. Ford T uzsāka ražot 1908. gada oktobrī un līdz pat 1927. gadam saražoja 15 miljonus automobiļu. 1914. gadā pirmo reizi pasaules autobūves vēsturē Fords auto montāžā ieviesa konveijeru, kas būtiski palielināja izlaides apjomus un samazināja tā cenu. Pateicoties milzīgajiem panākumiem, Forda labklājība strauji pieauga, kļūstot par vienu no bagātākajiem cilvēkiem ASV. Līdz ar to viņš faktiski atpirka sava uzņēmuma akcijas un kļuva neatkarīgs savā darbībā.
Pēc šiem panākumiem sākās jauna ēra Ford automobiļu ražošanā, un 1928. gadā ieviesto modeli atkal apzīmēja ar burtu A. Vēlākajos gados Fords turpināja uzlabot auto konstrukciju. Tie kļuva daudz pilnīgāki, jaudīgāki un komfortablāki, lai gan atsevišķās pozīcijās tomēr Ford markas auto bija visai konservatīvi, piemēram, līdz pat 1939. gadamtiem saglabājās mazāk efektīvā mehāniskā bremžu sistēma.
Liels solis autobūves attīstībā bija 30. gadu sākumā izstrādātais sānu vārstu V8 cilindru motors, kuru ekonomiskās krīzes apstākļos uzreiz neizdevās ieviest ražošanā.
Neraugoties uz to, nākamie Forda modeļi pamatā tika komplektēti ar šiem motoriem. Nākamais solis progresa virzienā bija 1950. gadā pēc pasūtījuma uzstādītās automātiskās pārnesumu kārbas, bet 1952. gadā tika radīts jauns augšvārstu V8 cilindru motors, ar kādiem turpmāk komplektēja lielāko ASV Ford markas automobiļu gammu. Ford Motor Company visu laiku cīnījās par pirmo vietu ASV autobūvē ar sīvāko konkurentu General Motors, tomēr, lai gan Ford lielākais trumpis bija izturīgums, drošums un relatīvi zemā cena, Ford palika otrajā vietā.
Thunderbird kā Corvette konkurents
1953. gadā Ford inženieri izstrādāja pirmo divvietīgo sporta modeli Ford Thunderbird, ko plašākai sabiedrībai demonstrēja 1954. gada februārī. Automobilis bija aprīkots ar divvietīgu, nelielu gabarītu pēc ASV autobūves kritērijiem, vaļēju rodstera tipa virsbūvi un ļoti elegantu apdari. Šis modelis tika radīts kā tieša atbilde GM izstrādātajam sporta automobilim Chevrolet Corvette. Tehniski Ford Thunderbird tika aprīkots ar tobrīd jaudīgāko 5,1 l V8 (OHV) motoru, automātisko vai manuālo pārnesumu kārbu, neatkarīgo priekšējo riteņu balstiekārtu ar spirālatsperēm un atkarīgo aizmugures tiltu ar puseliptiskajām lokšņu atsperēm. Šis sporta automobilis savulaik izpelnījās milzīgu popularitāti, tāpēc trijos gados pārdeva 53 166 modeļus.
Jāatzīmē, ka Thunderbird tālākā attīstība nesekoja sporta automobiļu līnijai, kā Chevrolet Corvette, bet gan ar laiku vētrasputni kļuva arvien komfortablāki, lielāki un līdz ar to jau tuvojās premium klases modeļiem.
1958. gadā Ford radīja jau pirmo četrvietīgo Thunderbird ar savdabīga dizaina Hardtop coupe virsbūvi. Nedaudz vēlāk tika ražoti arī kabrioleti. 1961. gadā Thunderbird dizains atkal radikāli mainījās, virsbūvei kļūstot daudz garākai. Vēlākajos gados tas turpināja pieņemties gabarītos, līdz 1967. gadā to pirmo reizi jau piedāvāja ar četrdurvju sešvietīgu slēgto virsbūvi, un tas uzreiz nokļuva uzmanības centrā. Turklāt izlaida arī divdurvju modeļus ar Hardtop un 2-door Landau virsbūvēm. Šādā versijā to ražoja trīs gadus, un šoreiz tuvāk aplūkosim pēdējā izlaiduma gada – 1969. – četrdurvju sedanu ar savdabīgu virsbūves apzīmējumu 4-door Landau sedan, tas nesenā pagātnē atceļoja no ASV uz Latviju un šobrīd kuplina mūsu vēsturisko spēkratu saimi.
Īpašs četrdurvju sedans
Lando virsbūvēm aizmugurējā daļā jumtu varēja nolaist, un tad tas kļūtu daļēji vaļējs, tomēr šim automobilim to izdarīt nevar, bet tam ir viena raksturīga jumta detaļa – tā saucamais kabrioleta cirkulis uz sānu jumta statnes, kas fiksē jumtu gan nolaistā, gan arī paceltā stāvoklī galējos punktos. Tas gan šim auto ir dekoratīvs elements, taču atgādina klasiskos 1930. gadu vācu kabrioletus. Šādi dekoratīvie cirkuļi ir arī auto salonā, kur, durvis atverot, iedegas sarkana lampiņa. Aizmugurējās durvis atveras pretēji braukšanas virzienam ērtākai izkāpšanai. Automobiļa jumts ir pārklāts ar baltu vinilu, tā vēl vairāk radot iespaidu par kabrioletu.
Slaidā plūdlīnijas virsbūve ir uzmontēta uz rāmja. Radiatora restīte, līdzīgi kā citiem 1960. gadu otrās puses Ford modeļiem, ir pa visu platumu, un četri priekšējie lukturi novietojas aiz tās fragmenta, kas, ieslēdzot lukturus, atbīdās. Priekšējā balstiekārta ir neatkarīgā, un priekšā jau ir uzstādītas disku bremzes, aizmugure, līdzīgi kā priekštečiem, ir nokomplektēta ar trumuļu bremzēm. Pamatā visus Thunderbird komplektēja ar 7 l motoriem, kādus uzstādīja arī dārgajiem Lincoln spēkratiem. Pārnesumu kārba ir trīspakāpju automāts. Turklāt šis automobilis ir bagāts ar dažādiem papildu aprīkojumiem, piemēram, ar labo ārējo pasažieru spoguli.
Lai gan spogulis maksāja nepilnus 7 dolārus, ļoti maz pircēju izvēlējās šo ekstru, un lielākā daļa automobiļu ir aprīkoti tikai ar vienu ārējo spoguli.
Šim automobilim ir uzstādīta centrālā atslēga ar vakuuma principu un arī bagāžnieka atvēršana no salona. Priekšējais sēdeklis bīdās elektriski. Jāatzīmē, ka šis automobilis ir jau kārtīgs luksusa klases premium segmenta spēkrats.
Tā sākotnējā cena ASV 1967. gadā bija 4825 dolāri, bet jau pēc diviem gadiem sasniedza 5026 dolārus, kas nepārprotami bija dārgākais Ford markas izstrādājums 60. gadu nogalē. 1969. gadā tika saražoti 15 650 4-door Landau, bet trijos gados to kopskaits sasniedza pavisam 62 542 eksemplārus. Šobrīd gan šis elegantais auto ir vienīgais zināmais labā stāvoklī esošais eksemplārs Latvijā.
Tehniskie dati
- Ražotājs: Ford Motor Company, Derbona, Mičigana, ASV;
- Gads: 1969. g.;
- Motors: V8 cil., OHV, 429 cub. Inc. (7030 cm3);
- Jauda: 365 ZS pie 4600 apgr./min;
- Pārnesumu kārba: 3AT;
- Maks. ātrums: 200 km/h;
- Pašmasa: 2180 kg;
- Degvielas patēriņš: 24 l/100 km.
Rezumējums
Pirmais un arī pēdējais četrdurvju Vētrasputns! Ļoti elegants premium klases fords, bet tālu no sākotnējās ielas sporta auto koncepcijas, kurai tika radīts šis modelis.