S-klases vēsture
Pirmo reizi litera S pēckara Mercedes-Benz vieglo automobiļu modeļos parādījās 1949. gada maijā sērijai W136IV (170S), kurš bija uzlabots pirmskara 170 V modelis, kur S nozīmēja Sonderklasse (īpašā klase – vācu val.).
1953./1954. gadā koncerns Daimler Benz A.G. sāk ražot divu veidu jaunas konstrukcijas vidējās klases vieglos automobiļus – pirmo reizi ar nesošajām virsbūvēm. Mazākais un vienkāršākais automobilis, kurš šodien atbilstu C klasei, ir populārais 180. modelis, bet lielākais un elegantākais atbilstoši mūsdienu E klasei ir 220.
1956. gada martā šī modeļa versiju uzlaboja un tai piešķīra indeksu 220S – burts S te nozīmē gan sport, gan arī super.
1959. gada augustā sabiedrībai demonstrēja jaunu vidējās klases S modeļu sēriju, kuras rūpnīcas kods ir W111. Šim modelim ir laikam atbilstošas modernas formas ērta un eleganta nesoša virsbūve ar amerikāniskiem aerostila aizmugurējo spārnu dizaina elementiem un 2,2 l R6 cilindru motoru, kā arī pirmo reizi Mercedes-Benz vēsturē – iebūvētiem vertikāliem priekšējo lukturu blokiem, kuru dizaina autors ir Pols Braks.
Nedaudz vēlāk, 1961. gada aprīlī, tiek izlaists 3,0 l R6 cilindru W112 sērijas S klases auto ar hidropneimatisko balstiekārtu, kurš 1960. gadu sākumā kļūst par firmas flagmani.
1965. gada augustā W111 sērijas sedanu nomaina daudz mierīgākās dizaina līnijās veidotais W108 S klases sedans ar jaunas paaudzes R6 cilindru 2,5 l un kopš 1968. gada janvāra – ar 2,8 l motoriem. Savukārt W112 1966. gada martā nomaina W109 sērijas MB ar 3,0 l R6 cilindru motoru un to pašu hidropneimatisko balstiekārtu, turklāt šis modelis tiek piedāvāts tikai ar pagarināto bāzi. W108/109 sērijas S klase ir pirmā, kurai 1960. gadu beigās sāk montēt arī V8 cilindru motorus.
Īstā S-klase
1972. gada septembrī Parīzes starptautiskajā autoizstādē pasaule ieraudzīja pilnīgi jaunu S klases sedanu, kura sērija ieguva apzīmējumu W116. Ievērojot tā laika uzņēmuma stratēģisko koncepciju, šajā modelī viss tika radīts pilnīgi no jauna. Šim izstrādājumam pēc uzņēmuma filozofijas bija jābūt visērtākajam, visdrošākajam, viskvalitatīvākajam un, protams, arī visuzticamākajam. Jāpiemin, ka šis bija pēdējais koncerna talantīgā dizainera Frīdriha Geigera izstrādātais projekts, viņš savu karjeru uzsāka 1933. gadā ar MB-500K projektēšanu.
Pirmais un galvenais bija tas, ka automobilim tika radīta jauna, tiem laikiem moderna un eleganta nesošā virsbūve, kurā dominēja horizontālie priekšējie lukturu bloki atšķirībā no pagājušajos gados par MB tradīciju kļuvušajiem vertikālajiem lukturu blokiem.
Tam ir atšķirīgi dekoratīvie elementi, dubulti priekšējie un aizmugurējie pamperi, kā arī zemāka un platāka dekoratīvā radiatora maska.
W116 bija pirmā Mercedes-Benz sērija, kuras modeļiem daudz lielāka uzmanība tika pievērsta pasīvajai drošībai. Piemēram, atsevišķs pievads aizmugures un priekšas bremzēm (divkontūru), enerģiju dzēsoša stūres kolonna, stiprs pašnesošās virsbūves pasažieru salona karkass un triecienenerģiju dzēsoši virsbūves priekšējie un aizmugurējie paneļi. Arī durvju tapsējums ir daudz biezāks. Tas ir apvilkts ap logu statnēm, tādējādi zināmā mērā pasargājošs no sānu triecieniem.
Mercedes-Benz dzinēji
W116 sēriju komplektēja ar jaunas konstrukcijas R6 cilindru 2,8 l augšējo vārstu ar 2 augšējām sadales vārpstām (DOHC) motoru (M110), aprīkotu vai nu ar Solex karburatoru, vai arī Bosch-Jetronic degvielas iesmidzināšanas sistēmu, kā arī ar V8 cilindru augšējo vārstu ar augšējām sadales vārpstām 3,5 l (M116) un 4,5 l (M117) motoriem. Ar V8 aprīkotie modeļi galvenokārt tika radīti ASV tirgus prasību apmierināšanai, lai gan daudzi no tiem tika pārdoti arī Eiropā.
1975. gada septembrī uz 450 SEL bāzes tika radīts vēl jaudīgāks 6,9 l V8 cilindru motors (M100), kurš nomainīja flagmani MB-600. Speciāli ASV tirgum 1977. gadā izstrādāja 3 l R5 cilindru turbodīzeli MB 300SD.
Automobiļa konstrukcijas pamatā ir visu riteņu neatkarīgā balstiekārta ar spirālatsperēm, hidrauliskā divkontūru bremžu sistēma ar vakuumpastiprinātāju. Visiem riteņiem uzstādītas diskveida bremzes. W116 sērijas MB bija pirmie, kuriem kopš 1978. gada sāka montēt bremžu pretbloķēšanās sistēmu ABS.
Jāatzīmē, ka 1974. gadā tieši V8 modelis MB 450SE tika nominēts kā Eiropas Gada auto.
Venēcijas eksemplārs
Šoreiz tuvāk aplūkosim vienu no V8 cilindru MB modeļiem – 450SEL. Šo versiju ar pagarināto starpasu bāzi no 2865 mm līdz 2965 mm sāka ražot nedaudz vēlāk kā pārējos W116 sērijas standartmodeļus – 1973. gada februārī. Pēdējais šī modeļa eksemplārs – 59 578. – fabrikas vārtus atstāja 1980. gada jūnijā.
Konkrētais automobilis krāsots gaiši zilganpelēkā metāliskā Aqua blue krāsā ar zilas krāsas velūra pasažieru salonu. Nokomplektēts ar 14 collu lietajiem diskiem, kuri automobilim piedod nedaudz sportiskāku garu.
Automobilis pēc rūpnīcas Daimler Benz A.G. vārtu atstāšanas nonāk Itālijā, Venēcijā, kāda ietekmīga cilvēka īpašumā. Bāzes auto cena 1973. gada martā ir 38 600 vācu markas. Spriežot pēc Itālijas dokumentiem, tā pirmā reģistrācija bija 1973. gada 27. jūlijā. Auto pašreizējais īpašnieks ir retroauto fans no Rīgas Ģirts Vilks, kurš kāroto mersīti iegādājās 2016. gada vasarā tajā pašā Venēcijā no pirmā un vienīgā īpašnieka un atveda auto uz Latviju.
Tas ir labi saglabājies – pilnīgi oriģināls, ieskaitot eleganto salona tapsējumu un rūpnīcas krāsojumu, vienīgi 1994. gadā tam tika uzstādīta gāzes iekārta. Laikam jau tomēr degvielas apetīte bija tik liela, ka pat itālim tā likās par šerpu. 2008. gada sākumā tas kļūst par vēsturisku spēkratu, ko apliecina Milānā izdotais vēsturiskā spēkrata statuss.
Atvedot auto uz Latviju, 2016. gada septembrī tam arī tika piešķirts vēsturiskā spēkrata statuss. Mercedes-Benz automobiļi jau kļūst par samērā lielu retumu un senās tehnikas kolekcionāru paaugstinātas intereses objektu. Turklāt, šis eksemplārs ir no agrīnajiem, kas vēl vairāk paceļ tā vērtību kolekcionāru acīs.
Tehniskie dati
Mercedes-Benz 450 SEL /W116 E 45/
- Ražotājs: Daimler Benz A.G., Vācija,
- Gads: 1973.
- Motors: V8 D-Jetronic, OHC, 4520 cm3
- Jauda: 225 ZS pie 5000 apgr./min
- Pārnesumu kārba: Wandler 3AT
- Maks. ātrums: 210 km/h
- Pašmasa: 1815 kg
- Degvielas patēriņš: 14–22 l/100 km (E98)
- Paātrinājums no 0–100km/h: 10,5 s
Rezumējums
Viens no skaistākajiem un prestižākajiem 70. gadu vācu autobūves pārstāvjiem! Drošs ekspluatācijā, izcilas vadāmības īpašības, labs komforts. Diemžēl ir arī nopietns trūkums – virsbūve ļoti mīl korodēt, līdz ar to ir maz labi saglabājušos eksemplāru.