Bentley vēsture
1888. gadā dzimušais britu inženieris un uzņēmējs Valters Ouvens Bentlijs savu karjeru uzsāka 20. gs. sākumā, strādājot dzelzceļa darbnīcās par mācekli. 1910. gadā viņš jau pārdeva citu ražotos automobiļus un piepelnījās, izgatavojot motoriem alumīnija virzuļus. Pirmā pasaules kara laikā viņš projektēja zvaigznes veida aviācijas motorus, bet jau 1919. gadā Londonas autosalonā sabiedrībai prezentēja savu pirmo uzprojektēto automobili, kura modeļa apzīmējums 3 litri atspoguļo tā motora tilpumu. Jaundibinātais uzņēmums Bentley Motors, kurš savu mājvietu atrada jaunuzceltajos rūpnīcas korpusos Londonas ziemeļos, tā sērijveida izlaidi uzsāka tikai 1921. gadā. 20. gados Bentley ražoja prestižus vaļējus sporta auto.
Aplūkojot neatkarīgo Bentley ražošanas laika periodu no 1921. līdz 1931. gadam, jāatzīmē, ka to ražošanas programmā dominēja tikai pieci modeļi, kuri savā būtībā bija līdzīgi. Tomēr nenoliedzami tie bija kvalitatīvi izgatavoti, savam laikam ātri un sacīkstēs uzstādīja rekordus. Līdz ar to 20. gados Bentley ātri kļuva par klasiskiem britu augstākās klases automobiļiem ar labu reputāciju, ko palīdzēja uzturēt arī firmas sacīkšu komanda.
3 litru modelis 1924. g. un 1927. g. uzvarēja 24 stundu Lemānas autosacīkstēs, 4 litru modelis palika nepārspēts 1928. g., bet 6,5 litru Speed Six modelis – 1929. un 1930. gadā. Jāpiebilst, ka šajās populārajās franču autosacīkstēs Bentley aizgāja no tām neuzvarēts. Tomēr finansiālajā plānā uzņēmumam pārāk labi negāja, vienmēr trūka apgrozāmā kapitāla, automobiļi bija dārgi, un to tirdzniecība gāja gausi. Visu laiku nācās papildus iepludināt līdzekļus un reti kad izdevās strādāt ar peļņu. Kopš 1926. gada firmu finansēja bagātais autosportists Vulfs Bernato, kurš ieņēma arī Bentley valdes priekšsēdētāja posteni. Tomēr nedaudz vēlāk viņš atteica savu finansiālo palīdzību.
Uzņēmuma bankrots
1931. gadā ražotājs nonāca bankrota priekšā, un tā lietu izskatīja tiesā. Rezultātā firmu pārņēma Rolls–Royce, un Valters Ouvens Bentlijs tika atstādināts no konstruktora pienākumu pildīšanas. Kopš 1933. gada visi Bentley markas automobiļi tika radīti firmā Rolls–Royce, un tiem vairs nebija pilnīgi nekādu konstruktīvo risinājumu no agrākajiem Bentley markas auto, tomēr jāatzīmē, ka Bentley vēlākos gados tomēr atstāja lielu iespaidu jauno Rolls–Royce modeļu izstrādē.
Līdz Otrajam pasaules karam Rolls–Royce pati nenodarbojās ar virsbūvju izgatavošanu. Tās pēc individuāliem pasūtījumiem gatavoja slavenākajās Lielbritānijas karosēriju būves fabrikās, kā Park Ward, Hooper, H. J. Mulliner, Freestone and Webb u.c., izmantojot augstvērtīgus materiālus un kvalificētu roku darbu. Īsi pirms kara, RR uzsāka ražošanas racionalizāciju, kuras rezultātā 1945. gadā automobiļu izgatavošanu pārcēla uz Krēvu.
Visiem pēckara modeļiem bija vienāda bāzes šasija un sākumā arī Standart Steel četrdurvju sedana tipa virsbūve, taču par atsevišķu samaksu bija iespēja pasūtīt arī individuālās virsbūves. 1946. gadā nelielā sērijā uzsāka ražot modeli Mark VI. Konstruktīvi automobilim bija jauna neatkarīgā priekšējo riteņu balstiekārta, bet transmisija un dzinējs ar augšējiem ieplūdes un apakšējiem izplūdes vārstiem, tiesa, nedaudz modernizēti, palika no 30. gadu modeļiem.
Neraugoties uz iepriekšminēto, konstruktīvo risinājumu ziņā Bentley markas auto tāpat kā Rolls-Royce bija samērā konservatīvi, to attīstība bija relatīvi lēna, un reti kad tie apsteidza laiku ar inovatīviem risinājumiem. 30. gadu modeļiem vēl nebija neatkarīgās riteņu balstiekārtas, automātiskās pārnesumkārbas parādījās tikai 1952. gadā, bet līdz pat 1965. gadam tiem bija visu riteņu trumuļu bremzes un atsevišķa rāmja konstrukcija. Toties šī atsevišķā rāmja konstrukcija, kad pēckara autobūvē arvien vairāk sāka dominēt nesošās virsbūves, vēl ļāva radīt izcilas, pēc individuāliem pasūtījumiem izgatavotas virsbūves ar augstu māksliniecisko vērtību.
Unikālais retro auto
Šoreiz stāsts būs tieši par šādu, nedaudzos eksemplāros izgatavotu sedana kupeju. Viennozīmīgi šī ir viena no elegantākajām sportiskā stila virsbūvēm, līdz ar to arī viena no eksotiskākajām un iekārojamākajām, kādas jebkad tika montētas uz Bentley un Rolls-Royce markas automobiļiem. Šis auto paredzēts 4–5 personām, un tā raksturīgākā iezīme ir tāda, ka virsbūve virs aizmugures sēdekļa ir slēgta, bet priekšdaļa ir viegli atverama.
Tas lielā mērā izskaidrojams ar to, ka šo auto parasti vada pats īpašnieks un lai jaukā laikā viņam būtu iespēja baudīt dabu, kas iedvesmo ceļošanu vaļējā automobilī. Pirmās sedana kupejas tika uzbūvētas jau trīsdesmitajos gados kontinentālajā Eiropā, bet britu auto karosēriju izgatavotāji to pārņēma galvenokārt praktisko apsvērumu dēļ.
Šo virsbūvi viens cilvēks var viegli pārveidot par vaļēju vai slēgtu, ja strauji pasliktinās laika apstākļi, ko faktiski nav iespējams paveikt parastam kabrioletam ar lielu saliekamo jumtu.
30. gados lielākais Rolls-Royce un Bentley automobiļu tirdzniecības pārstāvis Londonā bija uzņēmums Jack Barclay Ltd., kurš 30. gadu otrajā pusē pārņēma virsbūvju izgatavotāja James Young vadību. Neilgi pirms kara beigām arī J. Gurney Nutting pievienojās James Young grupai.
Šis vēsturiskais atskats ir saistīts ar to, ka tieši šīs abas firmas izgatavoja sedana kupejas uz Bentley Mk. VI šasijām.1947. g. Jack Barclay Ltd. sabiedrībai demonstrēja pirmo jaunā dizaina sedana kupeju uz Bentley Mk.VI bāzes, kurai piešķīra sērijas numuru C-15. Pavisam izgatavoja trīs šādus auto, kuriem jumta aizmugures daļā tika uzstādīti dekoratīvie kabrioleta mehānismi (cirkuļi). 1948. g. rudenī pirmajā pēckara Londonas auto izstādē J. Gurney Nutting stendā tika demonstrēts viņu izgatavotais dizaina variants, kuram dekoratīvie kabrioleta mehānismi tika aizstāti ar nelieliem, piles formas sānu lodziņiem.
Virsbūves asās līnijas kombinācijā ar nelielā izmēra lodziņu, kurš atgādināja ornamentālu dārgakmeni, radīja satriecošu iespaidu, kam tolaik vēl nebija nekā līdzīga. Pavisam uzbūvēja tikai sešas sedana kupejas ar piles formas sānu lodziņiem, turklāt pēdējās trīs kopš 1949. g. izgatavoja jau James Young.Šī stāsta auto tika iegādāts 1950. gada martā.
Ceļš līdz Latvijai
Ap 1966. g. tas tika restaurēts Spānijā. Vēlāk tas nonāca Springfīldā, ASV, bet deviņdesmito gadu otrajā pusē šo grezno auto iegādājās seno spēkratu kolekcionārs no Vācijas. Pēc viņa stāstītā tas bija mīļākais retroautomobilis viņa kolekcijā, taču 2005. gadā viņš ar kundzi taisījās pārcelties uz Itāliju un kolekciju izpārdeva. To uzzināja seno spēkratu kluba SIA Retro Auto Military pārstāvji no Daugavpils, kuri viņa kolekcijā bija noskatījuši vienu Rolls-Royce un 1929. g. Essex markas auto.
Tomēr, klātienē aplūkojot Rolls-Royce, tas īsti neiepatikās, bet ļoti iepatikās šis savdabīgās virsbūves Bentley. 2006. gadā tas piedalījās pirmajā Rīga Retro seno spēkratu pasākumā Doma laukumā, bet no jūlija tas apskatāms atjaunotā Rīgas Motormuzeja pamatekspozīcijā.
Tehniskie dati
- Ražotājs: Rolls-Royce Ltd., Krēva, Češīra, Lielbritānija
- Gads: 1949.
- Motors: R6 cil., OHV, ar karburatoru
- Tilpums: 4257 cm3
- Jauda: 150 ZS (110 kW)
- Pārnesumu kārba: MT
- Maks./ātrums: 150 km/h
- Pašmasa: 1900 kg
Rezumējums
Gaita ir vienmērīga, plūstoša, auto viegli ieskrienas līdz 160 km/h. No sešiem izgatavotajiem sedana kupejas modeļiem šodien ir saglabājušies vairs tikai četri, un tas ievērojami paaugstina šī elitārā auto vērtību.