Neraugoties uz to, ka Coupe-SUV segmenta pionieris BMW X6 debitēja jau 2007. gada beigās, šis auto industrijas skatlogs joprojām ir visai šaurs. Tie ir tie paši SUV, tikai ar slīpāku jumta aizmugurējo daļu, kas padara krosovera ārieni pievilcīgāku, atšķirīgāku. Sākotnēji šeit dominēja tikai premium produkti, taču nekas neliedza šai kliķei uzņemt jaunus dalībniekus, un 2020. gadā šim pulkam pievienojās arī «Renault Arkana».
Tas uzreiz kļuva par Gada auto Spānijā un bija tikai viena punkta attālumā no titula izcīnīšanas arī Latvijā. Ņemot vērā pieejamo cenu un kopējo sniegumu, «Arkana» krosoveru varēja uzskatīt par vienu no tā brīža prātīgākajām izvēlēm attiecīgajā segmentā. Kā izskatās facelift versija?
No pirmā acu uzmetiena lielu izmaiņu nav. Ja zināt, kur skatīties, atšķirības var pamanīt, taču neviens šī modeļa ārienē negaidīja grandiozas izmaiņas. Jaunā veidola logotips, 3D radiatora režģis ar strukturētu rombu rakstu, hromētās logu līnijas nomainījis shadowline, nedaudz izmainīta lukturu grafika un dažādi jaunievedumi aprīkojuma sarakstā. Ir visai pamatots iemesls, kādēļ modernizācijai pietiek ar akcentētām izmaiņām.
Jau kopš modeļa ienākšanas Eiropā, franču krosovers tika salīdzināts ar BMW, un katrā jokā ir daļa taisnības. Sākot krēslot, «Arkana» virsbūves siluets arvien vairāk sāk līdzināties X6 plūdlīnijām un tas ir lielisks veids, kā acumirklī nodzēst četrkāršo cenas starpību garāmgājēju acīs. Tam palīdz arī 19 collu diski, kuru dizains ir maksimāli pietuvināts tiem dizainiem, kurus esam raduši redzēt premium suv’iem. Pat tumši zilā krāsa attiecīgā apgaismojumā tuvojas violetam tonim, kas nudien nav ierasti budžeta automobiļiem.
Līdz ar greznākām rotām nāk arī jauni izaicinājumi. No lielizmēra diskiem būs grūti iztīrīt sasalstošu sniegu, kas neizbēgami rada disbalansu. Tā gan ir sezonāla blakne, turklāt raksturīga visdažādākajiem modeļiem, piemēram, arī Volkswagen Tiguan R. Tāpat būs jāsamierinās ar cietāku gaitu, kas īpaši jūtams laikā, kad asfalts kūst ātrāk par sniegu.
Kā jūtamies salonā? Pirms 10 gadiem situācija auto industrijā bija krietni vienkāršāka. Ja ar aizvērtām acīm iesēdāties franču auto salonā, tad jau pēc taustes bija viegli pateikt, ka jūs mājā nevedīs premium klases spēkrats. Šodien kvalitātes standarti kļuvuši vienlīdzīgāki, budžeta klases automašīnām paceļot savu latiņu. To īpaši var teikt par jauno esprit Alpine aprīkojuma līmeni, kas aizstāj līdzšinējo «RS Line». «Arkana» sākumcena ir 25 490 eiro, bet šī versija pieejama no 32 690 eiro.
Līdzīgi kā «Austral», arī šī krosovera salonā valda patīkama atmosfēra. Dārgākā versija ietvers zamšādas sēdekļu apdari, adaptīvo kruīza kontroli, modernizētu multimediju sistēma ar 9,3 displeju, apsildāmu stūri, elektriski regulējamus sēdekļus, bezrāmju atpakaļskata spoguli, specifiskus esprit Alpine interjera dekoru elementus, adaptīvo kruīza kontroli, kā arī easy pilot sistēmu – palīgu automašīnas vadīšanai sastrēgumos un uz šosejas. Stūrei ir zilibaltsarkans nošuvums. Atkal BMW? Nē, tās būs Francijas karoga krāsas. Par papildu 1020 eiro «Arkana» var aprīkot ar stikla jumtu. Ko vēl vairāk var vēlēties? Patiesībā var.
Atpakaļskata kameras kvalitāte un izšķirtspēja joprojām ir tālu aiz konkurentiem, būtiski samazinot šīs ekstras lomu un lietderību. Arī multimediju sistēma vēl ir vecās paaudzes, netiekot līdzi svaigajam «Austral», kas šajā sfērā sit pušu teju ikvienu. Tieši šāds pats stāsts ir arī modernizētā «Clio» gadījumā. Diemžēl elektriskā bagāžnieka atvēršanas funkcija šeit nebūs atrodama. Protams, jaunais «Megane E-Tech», «Austral» un «Scenic» sniedz pavisam citu svaiguma sajūtu, taču tie ir par kārtu dārgāki. Šī modernizācija ļāvusi «Arkana» izskatīties aktuālākam.
Kas attiecas uz praktiskumu, bagāžas nodalījums «E-Tech» versijā būs par 33 litriem mazāks (480 l) nekā vieglajam hibrīdam, taču ikdienas ritējumā to just nevarēs. Aizmugurē ir viegli ievietot bērnu sēdeklīšus, četriem pasažieriem savā starpā nenāksies rīvēties par papildus rūmi un zemais jumts nav būtiski samazinājis vietu galvai.
Dzinēju arsenālā bez pārmaiņām. No 2030. gada «Renault» Eiropā iecerējis pārdot tikai elektriskos automobiļus, tāpēc nav nekāds pārsteigums, ka dīzeļdzinēja versijas «Arkana» cenu lapā neatrodam jau šodien. Krosovers pieejams ar četrcilindru 1,3 litru turbomotoru, kas papildināts ar 12V daļējo hibrīda sistēmu jeb mikrohibridizāciju, kas palīdz samazināt CO2 izmešus un sniedz pozitīvu ietekmi uz degvielas patēriņu.
Otra izvēle ir mūsu testētais 1,6 litru E-Tech 143 ZS benzīna atmosfēriskais dzinējs, kas savienots ar diviem elektromotoriem un 1,2 kWh akumulatoru. E-Tech hibrīda tehnoloģijai savu artavu devuši arī risinājumi no Formula 1 un rezultāts ir pārliecinošs.
Tam ir visas elektriskās piedziņas priekšrocības, bet vadītājam to nav nepieciešams uzlādēt. Tātad tas neprasīs papildus plānošanu un lietojamības ziņā neatšķirsies no ierastā iekšdedzes dzinēja.
Pilsētā hibrīdsistēma «My Sense» braukšanas režīmā patstāvīgi cenšas pēc iespējas vairāk izmantot elektrisko piedziņu un pāreja no benzīna uz elektrību nav jūtama. Reģeneratīvā bremzēšana uzlādē bateriju un, aktivizējot B (brake), uzlāde notiek intensīvāk.
Šajā režīmā gan nāksies pierast pie tā, ka auto visai strauji sāks bremzēt, tiklīdz tiek atlaists akseleratora pedālis. Baterijas ietilpība ir neliela, tāpēc uzlādes līmenis krītas un pieaug strauji, taču lielākoties akumulators būs vismaz par 50% uzpildīts. Akumulators nodrošina, ka «Arkana» uzsāk braucienu ar elektromotoru, turklāt pilnībā elektrisko režīmu var iestatīt arī pašrocīgi.
Pilnpiedziņas šeit nav, tomēr pēc tā nejūtam vajadzību ne mēs, ne auto industrija. Krosoveri arvien retāk tiek iegādāti ar visu riteņu piedziņu, turklāt 200 mm klīrenss Arkanu pārcels pāri vairumam ikdienas šķēršļu.
Ikdienas braukšanas vajadzībām hibrīdsistēma ir pietiekami jaudīga, tomēr «Arkana» piemērots mierīgam braukšanas stilam. Pirmkārt, uz to norāda dinamikas skaitļi – 10,8 sekunžu ieskrējiens līdz 100 km/h un 8,5 sekundes no 80 līdz 120 km/h. Otrkārt, benzīna dzinējs kļūst visai skaļš brīdī, kad vēlaties strauji paātrināties un tas notiek neatkarīgi no tā, vai izmantojam sporta vai ekonomisko režīmu.
Tas varbūt izklausās pēc CSDD kampaņas saukļa, taču – jo vairāk un mierīgāk brauksiet pilsētvidē, jo vairāk ietaupīsiet. Pēc aptuveni 500 km brauciena ārpus pilsētas robežām, vidējais degvielas patēriņš bija 6,4 l/100km, bet ražotāja norādītais ir 4,9 l/100km. Braucot pilsētvidē un siltākos apstākļos, šie būtu rādītāji, kuriem varētu pietuvoties.
Secinājums
«Arkana» kalpo kā ļoti laba izvēle tiem, kuri vēlas izcelties, neizšķērdējot naudu. Šeit moderns virsbūves siluets pieejams par zemāku cenu nekā to piedāvā konkurenti, turklāt esprit Alpine versijā salonā valda patīkama atmosfēra. Ja meklējat krosoveru, kura gaitas īpašības sajūsmina un dinamikas rādītāji atstāj iespaidu, «Arkana» nebūs pirmā izvēle.