Agrāk – miniveni, tagad – krosoveri
1984. gadā «Renault» eiropiešiem prezentēja to, kam bija lemts kļūt par labāko ģimenes automobili – minivenu «Espace». Šo tirgus nišu uzreiz atzinīgi novērtēja arī citi ražotāji, un vēlāk šai klasei pievienojās ne tikai «Volkswagen», «Peugeot» un «Kia», bet arī daudzi citi zīmoli.
Gandrīz četras desmitgades ilgā ģimenes auto evolūcija ir sasniegusi tādus augstumus, kādi «Espace» debijas laikā nebija iedomājami, un mūsdienu prasības ierastie miniveni vairs nespēj apmierināt.
Ja aplūkojam pašreizējo ģimenes auto tirgu, minivenu tajā gandrīz vairs nav, jo pircēji dod priekšroku modeļiem ar lielāku klīrensu, kas uzlabo caurgājību. Tāpat tiem raksturīgs plašs salons, jaunāko tehnoloģiju pārpilnība un braukšanas komforts.
Citi lasa
Svarīgi arī, ka daudzi no šiem modeļiem pieejami ar pilnpiedziņu. Taču izrādās, ka šobrīd ar to vien nepietiek – tagad, lai modelis būtu piemērots 21. gadsimta dzīves tempam, ražotājiem nākas ņemt vērā ikviena ģimenes locekļa vajadzības un piedāvāt virkni attiecīgu funkciju.
Kam vēl jābūt modernā ģimenes auto?
Nepieciešamas mūsu ziemām atbilstošas ērtības. Aizvien biežāk cilvēki izvēlas tādas ekstras kā apsildāmu stūresratu un sēdekļus. Piemēram, «Kia Sportage» šīs opcijas iekļautas jau pamataprīkojumā.
Arī trešā rinda ir svarīga. «Agrāk trešā sēdekļu rinda bija tādā kā pabērna lomā, trūka pat krūzīšu turētāju, jo tur parasti sēdēja mazākie pasažieri. Arī mūsdienās šīs sēdvietas vairāk ir piemērotas mazajiem, bet tagad bērni ir pieraduši lietot viedierīces, tāpēc aizmugurē jābūt USB lādētājiem, krūzīšu turētājiem, un arvien biežāk tiek uzstādīta pat atsevišķa klimata kontrole. Tagad visi pasažieri ir vienlīdz svarīgi, un tiek domāts, kā apmierināt katra individuālās vajadzības,» stāsta Kursors.lv auto eksperts Māris Gaugers.
Tehnoloģiskajam aprīkojumam jābūt līmenī. Runa ir ne tikai par tehnoloģijām, bet arī par to integrāciju un pieejamību, tāpēc pat sīkumiem jābūt labi pārdomātiem.
«Testējot mašīnas, es pievēršu uzmanību tam, vai ir pietiekami daudz USB pieslēguma vietu, vismaz pa vienai katram pasažierim. Pievēršu uzmanību arī tam, vai tās ir vecā tipa USB vai arī jau jaunās USB Type-C. Lieta tāda, ka morāli auto noveco lēnāk nekā viedierīces, tāpēc ir jāpārliecinās, ka aprīkojums būs aktuāls ilgtermiņā. Tāpat svarīgs ir uzlādes ligzdu izvietojums un to integrācija salonā. Man interesants šķiet «Kia» lēmums USB ligzdas otrās rindas pasažieriem izvietot priekšējo sēdekļu sānos,» norāda Māris.
Ir skaidri redzams, ka Dienvidkorejas zīmols USB ligzdu risinājumiem pievērš īpašu uzmanību. «Sportage» krosoverā tās iestrādātas četras – divas aizmugurē un divas priekšā. Tāpat pieejams arī bezvadu tālruņa lādētājs, kā arī 12V ligzdas bagāžniekā un salonā.
Nevienam nav jācīnās ar durvīm. Ikvienam vecākam būtu ieteicams pārbaudīt, cik plaši atveras durvis – lai būtu vieglāk iesēdināt mazu bērnu.
Jo vieglāk atvērt bagāžnieku, jo labāk. Tāpat jānoskaidro, vai mašīnā ir automātiskā bagāžnieka atvēršana, kad durvis atveras ar kājas pavicināšanu.
Taču tā var būt arī kāda cita sistēma, kas izpalīdz, ja vienā rokā ir iepirkumu maisiņi, bet otrā – mazulis. Piemēram, «Kia» ir izdomājis, kā bagāžnieku atvērt vēl vieglāk: vienkārši turiet atslēgu kabatā, pagaidiet trīs sekundes mašīnas aizmugurē, – un durvis atvērsies pašas no sevis. Turklāt šī sistēma darbojas bez papildu kustību sensoriem, kas uz mūsu ceļiem bieži vien ātri pārklājas ar netīrumiem.
Sarunāties jāspēj bez kliegšanas. Vēl viena pieminēšanas vērta inovācija ir tehnoloģija, kas ļauj vieglāk sarunāties starp pirmajā un trešajā rindā sēdošajiem – tas attiecas uz septiņvietīgajiem auto, un labs piemērs tam ir «Kia Sorento». «Tas var šķist sīkums, taču reālajā dzīvē šāds uzlabojums ir ļoti vērtīgs, jo jums nav jāpaceļ balss, runājot ar pasažieriem aizmugurē. Pie šīs ekstras ļoti ātri pierod,» zinoši piebilst Māris Gaugers.
Drošība ir prioritāšu saraksta augšgalā
Pēdējās divās desmitgadēs būtiski mainījusies ne tikai ģimenes auto forma, bet arī ievērojami uzlabojusies drošība. «Latvijā cilvēki šim aspektam joprojām nepievērš pietiekami daudz uzmanības, bet, manuprāt, ģimenes auto gadījumā tai vajadzētu būt prioritātei. Ir vērts noskaidrot, kādus rezultātus modelis uzrādījis Euro NCAP drošības testos, kur atsevišķi tiek testēta tieši bērnu aizsardzība,» saka Māris.
Euro NCAP ir neatkarīga organizācija, kas novērtē jaunu auto drošību pamataprīkojuma līmenī. Tas tiek darīts pēc rezultātiem četrās kategorijās: pieaugušo aizsardzība, bērnu aizsardzība, gājēju un citu satiksmes dalībnieku drošība, kā arī vadītāja asistentu darbība. Pārbaudot mazāko pasažieru drošību, tiek izmantoti manekeni, kas simulē 6 un 10 gadus vecus bērnus, savukārt vērtējums tiek piešķirts par to, cik labi auto viņus pasargā dažādu sadursmju gadījumā. Eksperti nosaka, vai manekeni avārijā guvuši ķermeņa traumas un cik nopietnas tās ir. Savukārt elektroniskās drošības sistēmas tiek pārbaudītas reālos izmēģinājumos īpašā poligonā.
Piemēram, ģimenes krosovers «Kia Sorento» bērnu kategorijā ieguva patiesi augstu novērtējumu – 85%, kas apliecina, ka šis modelis palīdz izvairīties no nopietniem ievainojumiem. Vadītāja asistentu rezultāts – 87%, un tas ir lielisks pierādījums, ka mašīna jau standartā ir aprīkota ar augsta līmeņa drošības sistēmām. Rezultātā «Sorento» tika piešķirtas piecas zvaigznes no piecām.
«Pircējiem būtu jāvērtē mašīna kopumā – komforta aprīkojums, drošība un pat visniecīgākie sīkumi. Patiesībā es ieteiktu uz salonu izmēģināt auto doties visai ģimenei kopā, jo katram tās loceklim būs savi vērtēšanas kritēriji, gaidas un vēlmes,» iesaka Māris Gaugers.
Populārākie raksti