Ieņēmumu avots
Interesanti, ka tieši bezmaksas lejupielādējamās lietotnes ienes vislielākos ieņēmumus to izstrādātājiem. Viedtālruņu lietotāji labprātāk izvēlas jau pārbaudītās vērtības nekā iegādājas maksas lietotnes, par kuru pēcāk būtu jāpiedzīvo vilšanās. Tieši pēdējais gads pandēmijas ietekmē ir bijis īsts pagrieziena punkts gan maksas, gan bezmaksas lietotņu attīstībā, jo pieprasījums pēc dažādiem digitālajiem rīkiem strauji auga, cilvēkiem vairāk laika pavadot mājās.
“Viedierīču lietotāju motivāciju pirkt lietotnē piedāvātās maksas versijas nosaka vairāki faktori. Pirmkārt, tas ir bezmaksas izmēģinājuma laiks, kas ļauj lietotājiem noteiktu laika posmu izmēģināt lietotnes maksas versijas piedāvātās iespējas, tādējādi gūstot priekšstatu par tās piemērotību un vēlāk lemt par labu pirkumam. Piemēram, šādu iespēju piedāvā vairākas bilžu rediģēšanas lietotnes, kas iegūst arvien lielāku popularitāti un bauda augstu pieprasījumu.
Lietotājs var noteiktu laiku bez maksas izmēģināt visus pieejamos filtrus un uzņemto fotogrāfiju apstrādes rīkus, taču izmēģinājuma periodam noslēdzoties, visticamāk, jau būs pie tiem pieradis un iegādāsies maksas abonementu.
Kā vērojam arī Huawei oficiālajā lietotņu veiklā AppGallery, šādu iespēju piedāvā liels skaits lietotņu, tādējādi gūstot ievērības cienīgus ieņēmumus,” stāsta Huawei Mobile Services Biznesa attīstības vadītāja Latvijā Gunta Kursiša-Butkāne.
Arī mobilās spēles vienmēr ir bijušas lietotņu pieprasījuma saraksta augšgalā, turklāt pēdējais gads veicināja vēl lielāku lietotāju vēlmi pēc papildu izklaides, tādējādi arī spēles piedzīvoja rekordlielu izaugsmi. 2020. gada martā pieprasījums gan pēc maksas, gan bezmaksas spēlēm pieauga par vairāk nekā 25%*. Nepārprotami straujā izaugsme un lielais potenciāls mobilo spēļu industrijā ir veicinājis ārkārtīgi lielu investīciju pieplūdumu.
“Spēļu izstrādāju ieņēmumi bieži vien slēpjas iespējās iegādāties papildu “dzīvības” vai atbrīvoties no traucējošiem reklāmas paziņojumiem. Protams, reklāmas ieņēmumi ir iespaidīgi, taču lietotāju vēlme samaksāt salīdzinoši nelielu summu par no reklāmām brīvu saturu, ir daudz lielāka. Tāpat arī vēlme iegādāties papildu iespējas, kas varētu uzlabot spēlētāja sniegumu spēlē, ir liels motivators. Katra lietotāja salīdzinoši nelielie ieguldījumi, kopsummā rada lietotņu izstrādātājiem ārkārtīgi lielus ieņēmumus, tādējādi veicinot industrijas nemitīgu attīstību un peļņas pieaugumu,” skaidro eksperte.
Panākumu atslēga
Kaut gan izklaides lietotnes ir bijušas vienas no pieprasītākajām pēdējā gada laikā, tieši lietotnes, kas rūpējas par individuāla un oriģināla satura radīšanu, gūst vislielākos panākumus. Lietotņu izstrādātājiem ir jāatrod sava “niša” plašajā lietotņu piedāvājumu klāstā, jo konkurence un cīņa par lietotāju uzmanību ir sīva. Pretējā gadījumā lietotne var arī nesasniegt savu mērķa auditoriju un neiegūt popularitāti.
“Tāpat, kā jebkurā biznesā, viss ir izstrādātāju rokās, it īpaši spēja ātri pielāgoties tirgus izmaiņām un ieviest pakalpojumus, kuru pieprasījums ir īpaši pieaudzis dažādu apstākļu dēļ. Tāpēc liela nozīme ir arī izstrādātāju nemitīgai lietotnes pilnveidošanai. Kā liecina 2021. gada mobilo lietotņu izaugsmes ziņojums, laikam ejot, izstrādātāji sāk izdot arvien mazāk lietotnes atjauninājumus, tādējādi ļaujot tai dabīgi iziet no aprites. Mērķtiecīgu atjauninājumu radīšana reģioniem, kuros tiek novērots lielākais pieprasījums, var nodrošināt neticami strauju izaugsmi un arī saglabāt lietotnes aktualitāti,” informē G. Kursiša-Butkāne.
Svarīgs faktors, kas jāņem vērā izstrādātājiem – kur viņa mērķa auditorija visticamāk iegādāsies radīto lietotni. Tieši no oficiālajiem lietotņu veikaliem tiek lejupielādēts lielākais lietotņu skaits, tāpēc sadarbība ar pārstāvjiem ir neatņemama panākumu sastāvdaļa.
“Lietotņu veikali ir pirmā izvēle, kur lejupielādēt jaunākās un populārākās lietotnes. Katram veikalam ir sava individuālā pieeja, kā vairot lietotņu klāstu, teiksim lietotņu veikals AppGallery ir īpaši strādājis pie tā, lai veicinātu katra izstrādātāja veikuma lielāku atpazīstamību un iespēju ātrāk sasniegt savu lietotāju. Huawei piedāvā izstrādātājiem dažādas sadarbības iespējas, piemēram, bezmaksas reklāmu, ierindojot jauno lietotni topa augšgalā, meklējot pēc konkrētas kategorijas. Tādā veidā tā ātrāk kļūst aktuāla jauno lietotāju vidū,” stāsta eksperte.
Nezūdoša aktualitāte
Mobilajām lietotnēm tiek prognozēta stabila izaugsme, ieņēmumiem palielinoties par 100 miljardiem eiro ik gadu. Pēdējais gads ir radījis labvēlīgu augsni izaugsmes paātrinājumam, tādējādi līderpozīcijās izvirzot spēles, izklaides un darba produktivitātei paredzētus digitālos rīkus.
“Šī tendence ir skaidrojama ar nepieciešamību pēc operatīviem un interaktīviem rīkiem saziņai un izklaides iespējām mājas apstākļos. Taču, lūkojoties nākotnē, lielāku pieprasījumu piedzīvos lietotnes, kas ir paredzētas veselības rādītāju pārraudzīšanai. Pēdējais gads ir palielinājis patērētāju interesi par savas veselības rādītāju uzraudzību, tāpēc tie aktīvi meklē dažādus parocīgus rīkus, kas sniedz iespēju ērti un ātri noskaidrot, piemēram, sirds ritmu vai miega kvalitāti, lai analizētu savus ikdienas paradumus un spētu atrast risinājumu labākas pašsajūtas veicināšanai,” par nākotnes prognozēm izsakās G. Kursiša-Butkāne.
Arvien augošs pieprasījums ir pēc e-komercijas un finanšu lietotnēm, tādēļ tās saglabā aktualitāti ilgstoši, taču spēlēm parasti ir īsāks mūžs sarūkošā atjauninājumu skaita dēļ. Par spīti prognozēm, eksperte atzīst, ka lietotņu dzīvotspēju nosaka izstrādātāji nevis patērētāji. Ja tiek analizētas patērētāju vēlmes un ņemti vērā viņu viedokļi, veidojot dažādus atjauninājumus, lietotne būs aktuāla ilgtermiņā.