Pirmdien CSDP domnīcas sēdē eksperti pārrunāja transportlīdzekļa konfiskāciju kā sankciju par smagiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem. Diskusijas gaitā domnīcas dalībnieki secināja, ka šāda sankcija gadījumos, ja transportlīdzeklis nepieder tā vadītājam, bet, piemēram, darba devējam, līzinga kompānijai vai ģimenes loceklim, rada neatbilstības Satversmei riskus, proti, šādu ietekmēšanas līdzekli varētu atzīt kā nesamērīgu un neatbilstošu Satversmei.
Pašlaik transportlīdzekļa konfiskāciju likums paredz tikai ļoti konkrētos gadījumos – transportlīdzekļa vadītājam, kurš ir arī tā īpašnieks un kurš, atrodoties pie stūres alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmē, izdarījis pārkāpumu.
SM Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova norāda, ka mērķis ir padarīt ceļu satiksmi drošāku ikvienam tās dalībniekam un atrast instrumentus, kas mainītu recidīvo pārkāpēju rīcību.
Citi lasa
«Darbs ar šiem pārkāpējiem braukšanas uzvedības korekcijas grupās, pārkāpumu punktu piešķiršanas dažādošana un sankciju pilnveide ir galvenie virzieni, kuros šobrīd strādājam. Kvalitatīvu uzlabojumu ieviešana prasa laiku, taču galvenais, lai tie dotu uzlabojumu ilgtermiņā ar noturīgu rezultātu,» pauž Novikova.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka transportlīdzekļa īpašnieks ir atbildīgs par savu īpašumu, eksperti secināja, ka apdrošināšanas riski varētu būt veids, kā iedarboties uz likumpārkāpējiem. Ministrijā norāda, ka šeit rodas jautājums, kā un cik lielā apmērā nodrošināt informācijas pieejamību trešajām pusēm, piemēram, darba devējiem, jo pašlaik Satversmes tiesas spriedums paredz, ka pārkāpumu punkti par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu ir ierobežotas pieejamības informācija.
Līdz ar to, pilnveidojot CSDP domnīcā pausto ideju, sadarbībā ar Datu valsts inspekciju un Tieslietu ministriju nepieciešams arī noteikt, kam un kādos gadījumos šādi dati ir pieejami.
Tāpat SM kopā ar Valsts policiju un Iekšlietu ministriju izstrādās priekšlikumus par plašāku sodu apmēru gradāciju dažādiem pārkāpumu veidiem un virzīs to izskatīšanai Tieslietu ministrijas Administratīvās atbildības darbā grupā. Pie šāda risinājuma eksperti nonāca, secinot, ka pašlaik Administratīvās atbildības likumā ir grūti atgriezt atkārtotības principu, ko varētu piemērot recidīviem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem, taču pašreizējā regulējumā pastāv gradācijas princips. Līdz ar to tiek apsvērta ideja to plašāk piemērot tieši atkārtotiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem.