Šis ir pirmais pilnībā elektriskais SUV 110 gadus ilgajā Maserati vēsturē. Neraugoties uz to, ka šim Grecale krosoveram nav skaļi rēcošs benzīna dzinējs vai spilgta krāsa, var just, ka apkārtējo acu skati tiek virzīti šī automobiļa virzienā. Masīvajā radiatora režģī iestrādātais trīsžuburis ir impozants, bet augstāk esošais ovālais logotips vēl vairāk akcentē to, ka šis ir itāļu modes pārstāvis, kas mūsu platuma grādos ir reti sastopams. Vizuāli tas ir teju identisks iekšdedzes versijai, veiksmīgi maskējot to, ka Folgore pilnībā paļaujas tikai uz elektrību. Starpcitu, Folgore itāļu valodā nozīmē zibens.
Maserati Gracale piedāvā alternatīvu Porsche Macan, kas jaunajā paaudzē kļuvis pilnībā elektrisks. Skaitļi runā paši par sevi – Maserati visa pasaulē tiek nopirkts tik, cik Anglijā tiek iegādāti Porsche. Tieši šeit aktuāla kļūst “alternatīvā kārts”, jo arī Rīgas ielās nevienu vairs neizdosies pārsteigt ar tikko iegādātu Porsche, savukārt Maserati sastapšana ir rets notikums.
To, ka Maserati piedāvā pavisam atšķirīgu skatījumu no vācu autobūves, pierāda tas, kā šis elektroauto ir radīts. Sākot ar pagrieziena signālu, kas atgādina retro sienas pulksteni, un beidzot ar automātisko transmisiju, ko var kontrolēt, nospiežot P, R, N, D pogas panelī. Ja dizains ir unikāls, tad kvalitātes standarti ir turpat, kur esam raduši redzēt daudzu iecienīto Porsche. Taustei mīksti un acīm tīkami apdares materiāli, kas interjeru padara augstvērtīgu. Pat neīstās ādas izmantošana nav mazinājusi tā pievilcību, tieši otrādi. Palūkojaties uz šiem sēdekļiem!
Tie, kuriem simpatizē Sport Chrono pulkstenis Porsche modeļos, priecāsies redzēt paneļa augšdaļā novietoto Maserati pulksteni. Tiesa, šeit tas nav mehānisks, bet gan gluži kā vairāku funkciju viedpulkstenis.
Kā jau premium automobilim pienākas, arī šeit pircējs var individualizēt savu lolojums pēc sirds patikas. Personalizācijas programma nodēvēta par Fuoriserie jeb “izgatavots pēc pasūtījuma”. Piemēram, klients var izvēlēties specifisku virsbūves krāsojumu, kas atšķirs konkrēto auto no ikviena cita satiksmes dalībnieka. Dārgākie risinājumi maksā pat 33 000 eiro.
Divi trūkumi, ko ir vērts atzīmēt. Pirmkārt, paneļa centrālo daļu klāj ieliekti 12,3 un 8,8 collu skārienekrāni, neizbēgami krājot pirkstu nospiedumus, kas saules gaismā būs īpaši labi pamanāmi. Tas pieprasīs ļoti biežu virsmas tīrīšanu. Otrkārt, aiz stūres esošās lāpstiņas, kas paredzētas rekuperācijas intensitātes regulēšanai, ir masīvas. Parasti tas būtu kompliments, taču šoreiz lāpstiņas pat traucē aizsniegt pagrieziena un vējstikla slotiņu sviras, turklāt grūti iztēloties, ka šīs lāpstiņas vadītājs izmantotu bieži. Tas īpaši varētu traucēt daiļā dzimuma pārstāvēm – šis ir modelis, kuru ASV 50% iegādājas tieši sievietes.
Elektriskie spēka agregāti nav ierobežojuši brīvo telpu bagāžniekā, kas, tāpat kā iekšdedzes modeļa versijā, ir 535 litru ietilpīgs.
Tehnika un gaita
Līdzīgi kā to piekopj cits itāļu zīmols – Alfa Romeo – arī šeit uz stūres atrodas ne tikai starta poga, bet arī braukšanas režīmu izvēles.
Maserati iekšdedzes modeļi ir pazīstami ar lielu degvielas apetīti, un šie gēni ir iedzimuši arī elektriskajā krosoverā. Lai arī ražotājs norāda, ka Grecale Folgore var patērēt ap 20 kWh/100 km, mūsu testa braucienā vidējais patēriņš bez lielas joņošanas bija 28,8 kWh/100km, kas ir vairāk nekā lielajam Audi e-tron.
Galvenais iemesls šādam enerģijas patēriņam ir krosovera svars – 2555 kg. Zem virsbūves atrodas masīvs 105 kWh akumulators, kas nodrošina līdz pat 500 km sniedzamību. Ņemot vērā augsto patēriņu, kilometru skaits attiecīgi saruks. Ja tiecaties sasniegt maksimālo km skaitu, jāaktivizē Max Range braukšanas režīms, savukārt mazāku collu diski palīdzēs samazināt rites pretestību. Kas attiecas uz 21 collas disku dizainu, līdzīgi kā vairākiem citiem elektroauto, arī šeit disks ir nedaudz izvirzīts ārpus riepas, padarot to par vieglu mērķi skrāpējumiem.
Liekais svars gan nemazina krosovera dinamiku, kas ir iespaidīga. 100 km/h tas spēj sasniegt vien 4,1 sekundē, turklāt 550 ZS jaudīgā automobiļa raksturs zibenīgi izmainās, izvēloties dažādus braukšanas režīmus. Visjūtamākā atšķirība ir pārslēdzot no ikdienā piemērotā GT uz sporta režīmu.
Tas ir eleganti dinamisks krosovers, kas taisnvirzienā šaujas bez minstināšanās, vienlaikus protot absorbēt visus tos ceļa nelīdzenumus, ar kuriem sastopamies ikdienas maršrutā. Arī pilnpiedziņas klātbūtne ļauj sajusties droši pat tad, kad balansējam uz saķeres zaudēšanas robežas. Braukšanas režīmu saraksts iekļaut pat bezceļu režīmu, kas nozīmē to, ka glaunais SUV nav paredzēts tikai asfalta ceļiem vien.
Salīdzinot abus modeļus uz papīra, Macan gan to pārspēj vairākos elementos, būdams jaudīgāks, ātrāks, vieglāks, izveicīgāks (pateicoties aizmugures riteņu piestūrēšanai) un tas prot aizbraukt tālāk. Tāpat tam ir arī griezes momenta vektora aizmugures diferenciālis. Autobūvē gan visu nenosaka tikai skaitļu cīņas, bet gan emocijas, tāpēc Maserati joprojām pulcē zīmolam uzticīgu auditoriju visā pasaulē.
Cena
Grecale itāļu zīmola arsenālā ir pieejamākais modelis. Granturismo kupeja maksā no 182 276 eiro, MC20 superauto no 235 142 eiro, GranCabrio sporta kabriolets no 235 584 eiro, bet reti sastopamais MC20 Cielo pieejams no 283 290 eiro. Šī saraksta sākumā varam ierindot Gracale krosoveru, kura sākumcena ir 87 637 eiro, bet elektriskā versija maksās virs 100 000 eiro. Mūsu izmēģinātais Grecale Folgore demo auto maksā 134 485 eiro.
Būdams lētākais starp saviem cilts brāļiem, tas tomēr ir dārgāks par savu sīvāko konkurentu Porsche Macan, kas pircējiem tiek piedāvāts no 87 300 eiro.
Vērtējums
Itāļu automašīnas allaž rada emocijas, kas dažkārt gūst virsroku pār praktiskiem apsvērumiem. Grecale Folgore tam ir lielisks piemērs, kļūstot par aizraujošu Porsche Macan alternatīvu. Lai sagādātu nopietnāku sāncensību, augstā cena un zīmola reputācija kļūst par šķērsli, tomēr tas nemazina faktu, ka Grecale Folgore ir kvalitatīvs, šarmants un aizraujošs premium elektroauto.