ChatGPT – izglītības sistēmas draugs vai ienaidnieks?
Kad MI kļuva pieejams masām, ātri vien populāra kļuva arī tā izmantošana darbā vai mācību procesā. Tomēr šī MI programma nav ideāla – tā var dot neprecīzas atbildes, maldināt. Tāpēc no ChatGPT saņemtā informācija noteikti ir jāpārbauda, tai nedrīkst akli uzticēties.
Nav noslēpums, ka ērtuma, pieejamības un ātruma dēļ ChatGPT plaši izmanto skolēni un studenti. Zināms arī, ka atsevišķi studenti ne tikai kārtējos studiju darbus, bet arī noslēguma darbus pamanās rakstīt ar ChatGPT palīdzību, un reizēm pat ļauj programmai viņu vietā uzrakstīt visu darbu. Ne tik sen Krieviju pāršalca ziņa, ka students par savu uzdeva ChatGPT uzrakstītu darbu. Stāsta beigas? Universitātes vadība izlēma studenta darbu ieskaitīt un problēmas tā autorības dēļ neradīt. Citās valstīs uz to skatās daudz stingrāk – tā Itālijā ir nolemts aizliegt izmantot šo MI programmu.
Zinātniskos darbus mūsu vietā rakstīs roboti?
Vai tiešām MI zinātnisko darbu rakstīšanu ir padarījis tik vienkāršu, ka tuvā nākotnē tā zaudēs jēgu? Kā uzskata Viļņas Universitātes Matemātikas un informātikas fakultātes docents Lins Petkevičs, viss nav tik vienkārši. Zinātnieks stāsta, ka ChatGPT tiešām var uzģenerēt vispārinātus ticama izskata tekstus par sociālo zinātņu tēmām un pat piedāvāt matemātikas un informātikas formulas vai algoritmus, taču studenti, kas akli uzticas MI, var rūgti vilties. «Īpaši tie, kas raksta darbu par jaunu, vēl mazpazīstamu tēmu. Tad ChatGPT ģenerētais teksts būs tikai statistika un, ļoti iespējams, nepareizs,» saka doc. L. Petkevičs. «Tajās jomās, kas netika izmantotas, izstrādājot modeli (piem., jauni zinātniskie pētījumi), ChatGPT teksti ir pārāk abstrakti, tajos var būt vesela kaudze faktu kļūdu un neprecizitāšu, nemaz nerunājot par akadēmiskās ētikas pārkāpumiem. Mākslīgais intelekts ir tikai rīks, kas var palīdzēt. ChatGPT, tāpat kā Grammarly vai citas valodas pareizrakstības pārbaudes programmas, var paātrināt rakstu darbu rakstīšanu, kad darba tēmas konteksts, zinātniskie pamati jau zināmi, taču pareizu un vispusīgu darbu mūsu vietā neuzrakstīs.»
Daļa studentu ir pārliecināti, ka darbu izdarīs ar ChatGPT palīdzību, mazliet pielabos un netiks pieķerti – it kā nebūtu iespējams atpazīt, vai darbu rakstījis cilvēks vai MI. Eksperts stāsta, ka tā vēl aizvien ir problēma, taču rīku, kas paredzēti MI, tostarp ChatGPT, atpazīšanai, kļūst aizvien vairāk, mācās arī paši pasniedzēji. MI rakstītam tekstam parasti ir raksturīgi gari teikumi, vārdu atkārtošanās, abstrakcijas, neko neizsakošas domas. Doc. L. Petkevičs apgalvo, ka nav vienotas MI atpazīšanas programmas, ko izmantotu visas universitātes, taču paši pasniedzēji savā darbā jau ir ņēmuši talkā ne vienu vien MI atpazīšanas rīku. Vēl viens veids, kā pārbaudīt, vai tekstu rakstījis ChatGPT, ir vienkārši pajautāt pašai programmai. Tiesa, šī metode nav pilnīgi uzticama, jo lielā pieprasījumu skaita dēļ arī tad, ja tekstu nav ģenerējis šis MI modelis, var saņemt pozitīvu atbildi.
Mākslīgā intelekta nākotne izglītības pasaulē
MI izmantošana ikdienas dzīvē, zinātnē vai darba procesos aug augumā. Skaidrs, ka izglītības sistēmai ir jāmeklē veidi, kā MI integrēt mācību procesā un izmantot tā doto labumu. Doc. L. Petkevičs atklāj, ka kad Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta zinātnieki jau ir izstrādājuši interaktīvu programmas versiju skolām, kurā izmantoti sarunu roboti un kas skolēnam ļauj interaktīvi komunicēt, uzdot jautājumus un daudzas reizes risināt uzdevumus, kamēr viņi to ir iemācījušies. Tātad cilvēki no mazotnes pamazām tiks radināti pie MI lietošanas, augs un attīstīsies kopā ar to. Kā skaidro eksperts, tas, kā notiks šāda MI integrācija mācību procesā, ļoti ietekmēs tālāko izglītības sistēmas attīstības virzienu.
Kā stāsta doc. L. Petkevičs, MI progress nozīmē, ka aizvien vairāk lietu šādā platformā varēsim iemācīties paši, patstāvīgi, bet tas ļaus universitātēs mācīties aizvien sarežģītākus konceptus, kas cels mācību procesa līmeni un kvalitāti. Zinātnieks ir pārliecināts, ka nākotnē MI būs integrēts gandrīz jebkurā universitātes studiju programmā: «Ļoti iespējams, kursiem būs savi sarunu roboti, kuriem būs piekļuve materiāliem, un studenti visus vispārīgos un ar kursu saistītos jautājumus varēs pajautāt sarunu robotam.» Tiesa, pārmaiņas mācību materiāla pasniegšanā nenotiks tik ātri, jo jaunās tehnoloģijas apsteidz izglītības sistēmu. «Universitātē pasniegtā informācija mainās, tiek atjaunināta un saskaņota ar visiem tehnoloģiskajiem jaunumiem, kas veicina jaunus zinātniskus atklājumus,» saka doc. L. Petkevičs.