Vispārējās priekšrocības
Ierasts domāt, ka bērni visefektīvāk mācās, sēžot pie rakstāmgalda. Droši vien daudzi bērnībā dzirdēja padomu sēdi un mācies, jo vecāki lika mācību laikā sēdēt pie galda, neļaujot pārvietoties vai atrast citu vietu. Eksperti apgalvo, ka daudz labāka pieeja ir atrast katram uzdevumam piemērotāko veikšanas vietu.
Montesori pedagoģijas praktiķi uzsver, ka mācībās ļoti būtiska ir vide, kas palīdz un rosina mācīties. "Mācību materiāliem ir jābūt redzamiem un viegli aizsniedzamiem, tāpēc nevajadzētu pārlieku pārbāzt plauktus, bet gan parūpēties, lai katrs no materiāliem uzrunā bērnu to izzināt.
Ir svarīgi bērnam radīt iespēju izvēlēties atbilstošu vietu uzdevumu veikšanai – garākus rakstu darbus visērtāk būs veikt pie galda, taču citiem darbiem piemērotāka būs grīda vai mīkstās mēbeles.
Esmu novērojis, ka lasīšanas laikā mūsu skolas bērni savas grāmatas lasa ļoti atšķirīgās vietās – viens to dara sēžot pie galda, bet cits labprāt apsēžas uz grīdas un lasa savu grāmatu atspiedies pret sienu. Izvēlētā vieta var arī mainīties,” saka izglītības eksperts un Montesori skolas direktors Kārlis Andersons.
Viņš uzskata, ka ir dabīgi, ka jaunākiem bērniem patīk iekārtot savus stūrīšos, slēpties zem galda vai no krēsliem un palagiem izveidotās teltīs. Sava stūrīša esamība ļauj bērnam izjust tikai viņam piederošo telpu, justies par savas radītās pasaules saimnieku. “Bērniem sava vide piešķir iespēju atkāpties no tā, kas notiek citās telpās, koncentrēties, pabūt ar sevi. Tādā vietā viņi var radīt savu pasauli un to iekārtot to veidā, kā viņiem šķiet visjaukāk, nevis tā, kā kāds lika. Tas palīdz justies psiholoģiski stiprākiem, sajust harmoniju,” saka Kārlis Andersons.
Kas būs nepieciešams?
IKEA dizainere, sertificēta drošās bērnistabas eksperte Baiba Freija piekrīt, ka, mainot mācību vietu, bērns labāk iegaumē informāciju. Arī ķermenim ir veselīgi pārvietoties – uzlabojas asinsrite un cilvēks jūtas mazāk noguris.
“Kad bērni mācās neierastās vietās, vai tās maina, šī nodarbe kļūst par spēli. Piemēram, no krēsliem un palagiem izveidotā teltī mācoties ģeogrāfiju, bērni var justies kā īsti atklājēji. Ļoti svarīgi ir sekot līdzi, lai šie mācību stūrīši ir droši – bez savainošanās vai nokrišanas riska, ka arī lai bērni ilgstoši neatrastos neatbilstošā pozā,” saka Baiba Freija.
Šī iemesla dēļ interjera dizainere vispirms rosina pievērst uzmanību, lai bērnistabas ir droši iekārtotas: tajās nevar atstāt riskantas atstarpes starp mēbelēm un sienām, kurās bērns, neaprēķinājis savas spējas, varētu iesprūst. Par to nevajadzēs uztraukties, ja tiek izvēlētas specializētās mēbeles: “Mēbeles bērniem tiek ražotas, ievērojot augstākos drošības standartus un tiek veidotas tā, lai izvairītos no iesprūšanas vai savainošanās riska. Būtiski ir sekot instrukcijām – skapjus un kumodes piestiprināt pie sienas, lai mazajiem pētniekiem, meklējot neatklātās vietas, piemēram, kāpelējot pa mēbelēm, tās neuzkristu virsū.”
Lai arī kur bērns iekārtotos, ļoti svarīgi ir parūpēties par atbilstošu apgaismojumu: ja viņš ir labrocis – jānodrošina, lai gaisma spīd no kreisās puses, ja kreilis – otrādi. “Šādās situācijās var palīdzēt piestiprināmie gaismekļi pāris eiro vērtībā, kurus ir viegli un ērti pārvietot uz nepieciešamo vietu. Bērnu drošības dēļ, vajadzētu izvēlēties spuldzes, kas nesakarst, un gaismekļus ar neplīstošu abažūru,” saka B. Freija.
Idejas bērnu stūrīšiem
Pēc dizaineres domām, bērnu mācībām veltītās vietas nedrīkst būt pārblīvētas, jo tas novērš uzmanību un ienes haosa sajūtu. Mācības rotaļīgākas un patīkamākas var padarīt ar vienkāršām mēbelēm un aksesuāriem.
- Uz galda. Kad bērns nogurst pareizi sēdēt pie galda, viena no iespējam ir pārcelties sēdēt uz galda. “Ja bērns izvēlas atspiest muguru pret sienu vai kādu citu virsmu, zem muguras vajadzētu novietot spilvenu, lai poza būtu ērtāka un veselīgāka. Lai arī kādu pozīciju bērns izvēlētos mācībām, svarīgi atcerēties, ka ik pēc stundas nepieciešams pārtraukums,” atgādina Baiba Freija. Viņa brīdina, ka, sēžot uz palodzes, vajadzētu parūpēties par papildus aizsardzību – speciālu loga fiksatoru, kas maksā tikai pāris eiro un neļauj bērnam to atvērt.
- Uz grīdas. Bērniem ļoti patīk spēlēties vai mācīties uz grīdas. Baiba Freija atgādina, ka ilgstoši uzturoties uz grīdas, ir svarīgi turēt taisnu muguru, tāpēc derētu atspiesties pret sienu vai skapi. Un atkal – svarīgi neaizmirst par pārtraukumiem.
“Lai bērnam uz grīdas nebūtu auksti, nepieciešams paklājs. Tas ir svarīgi arī drošības dēļ – bērniem paredzētu paklāju aizmugurei ir pārklājums, kas neļauj tam izslīdēt. Dažus, bērniem domātos paklājus, var mazgāt arī veļas mašīnā, tā uzturot tīrību. Papildus tam, bērnu mēbelēs un to aksesuāros, kā arī tekstila izstrādājumos, nav kaitīgu vai alerģiju izraisošo vielu, tāpēc var droši spēlēties zem gultas, skapī, uz paklāja vai no gultas veļas uzceltā teltī,” saka bērnistabas eksperte. - Atspiežoties vienam pret otru. Skolas vecuma bērniem mācīties vai atkārtot mācību vielu bieži vien patīk kopā – divatā mācoties šis process kļūst par spēli. Ja pie rakstāmgalda ir pieejama tikai viena vieta, dizainere piedāvā bērniem sēdēt, atspiežoties kopā ar mugurām – šim risinājumam būs nepieciešams bērniem domāts paklājs un spilveni.
- Iekārtojoties skapī. Pēc dizaineres domām, ja viena no bērnu iecienītākajām vietām, kur omulīgi iekārtoties un paslēpties no ārējās pasaules, ir skapis, vajadzētu parūpēties par pareizu sēdēšanas pozīciju un atbilstošu apgaismojumu. Novietojot spilvenu muguras atbalstam, var ērti un pareizi noturēt muguru taisnu, savukārt pie plaukta vai durvīm pievienots gaismeklis nodrošinās acīm draudzīgu apgaismojumu.