Negaidīti, ka no šīm šķietami drošākām valstīm ievestajiem auto vērojams tik augsts krāpniecības risks. No Beniluksa valstīm, kas ierindojas otrajā vietā Latvijā importēto auto apjomā aiz neapšaubāmās līderes Vācijas, četru mēnešu laikā vien teju katra desmitā (11%) pārbaudītā automašīna bijusi ar nepatiesu kopējo nobraukumu. Kopējais krāpnieciskais apjoms sniedzas līdz 30 mlj. km, turklāt arī vidējais rādītājs ir ļoti augsts – 120 tūkst. km uz vienu auto.
Latvijā ievesto lietoto automašīnu vidū populārākais zīmols ir BMW, taču tam ik gadu strauji tuvojas VOLVO. Paraugoties datos par ievestajiem auto no Beniluksa valstīm, VOLVO ir līderis, turklāt arī nepatiesas kilometrāžas ziņā – 18,277 mlj. km. Tuvākais sekotājs ir BMW, kam attīto kilometru bijis par 3,5 reizēm mazāks.
«CSDD ir veicis fantastisku darbu apkopojot informāciju par lietotu automobiļu vēsturi no Beniluksa valstīm pēc tam, kad ir veikta auto reģistrācija Latvijā. Tomēr, neskatoties uz šo lielisko iespēju uzzināt auto nobraukuma vēsturi šajās valstīs, negodprātīgie auto pārdevēji turpina koriģēt odometra rādījumu tieši pirms reģistrācijas Latvijā,» situāciju skaidro Agris Dulevičs, autoDNA Latvijā vadītājs.
Latvijā no Beniluksa valstīm ievestie lietotie auto ar koriģētu odometru rādījumiem:
- VOLVO – 18,277 mlj. km
- BMW – 3,9 mlj. km
- AUDI – 2,3 mlj. km
- Mercedes-Benz – 1,4 mlj. km
- VW – 1,3 mlj. km
- Ford – 0,7 mlj. km
Kā liecina dati, ir divi īpaši iecienīti modeļi krāpnieku vidū, kuru vidējais viltotais nobraukums ir 150 tūkst. km – VOLVO V70 un AUDI A3. Turpat seko VOLVO XC90 ar vidēji 140 tūkst. km. Pirmajā desmitniekā vien ir pieci dažādi VOLVO modeļi.
Populārākie no Beniluksa valstīm importēto auto modeļi ar koriģētu odometru:
- VOLVO V70 – vid. 150 000 km
- AUDI A3 – vid. 150 000 km
- VOLVO XC90 – vid. 140 000 km
- VOLVO XC70 – vid. 131 000 km
- VOLVO S60 – vid. 120 000 km
- BMW 5. sērija – vid. 120 000 km
- BMW 3. sērija – vid. 101 000 km
- AUDI A4 – vid. 98 000 km
- AUDI A6 – vid. 94 000 km
- VOLVO XC60 – vid. 56 000 km
Lietoto auto tirgotāja «Longo Group» valdes priekšsēdētājs Edgars Cērps skaidro VOLVO popularitāti veicina lielais pieprasījums no patērētāju puses: «VOLVO ir kļuvis par vienu no pieprasītākajām markām ar populārākajiem modeļiem Latvijā un Beniluksa valstīs – tas ir saprotams, pārklājas pārdevēju un pircēju intereses.»
Vēl skaidrāk popularitāti paskaidro «Mūsa Motors Rīga» lietoto automobiļu tirdzniecības vadītājs Jānis Lazdiņš: «VOLVO markas automašīnas Latvijā ir ieguvuši ļoti lielu popularitāti pateicoties drošībai, komfortam, to kvalitātei un cenai tirgū, un šie auto ir ietilpīgi, ekonomiski un arī lieliski piemēroti mūsu klimatiskajiem apstākļiem, kas pamatā arī patērētāju izvēlei tieši šim ražotājam.»
Pēc Edgara Cērpa teiktā, «Longo Group» skatījumā Nīderlandē un Beļģijā ir viena no vissakārtotākajām auto reģistrācijas sistēmām Eiropā, kur odometru rādījumi tiek fiksēti pie katra servisa apmeklējuma un vēlāk ir pieejami visiem licencētiem automašīnu tirdzniecības uzņēmumiem šajās valstīs. Mūsu grupai ir savu meitas uzņēmumi kā Nīderlandē, tā arī Beļģijā, līdz ar to ir izslēgta iespēja ar odometru koriģēšanu.”
Ir vērts pavērot vēl kādu statistikas šķautni, kāds ir vidējais auto markas nobraukums Beniluksa valstīs un kāds tas tika uzrādīts Latvijā pirms un pēc reģistrācijas:
- VOLVO – 353 000 km pret 248 000 km
- AUDI – 307 000 km pret 225 000 km
- BMW – 303 000 km pret 219 999 km
- Mercedes-Benz – 412 000 km pret 249 000 km
- VW – 290 000 km pret 230 000 km
Vēl ir jāizceļ fakts, ka Latvijā vidējais lietotas automašīnas nobraukumus pēc reģistrācijas ir būtiski palielinājies: vēl nesen tie bija līdz maksimums 200 000 km, tad šobrīd sasniedzis jau 250 000 km.
«Pamatā visam ir klienta prezumpcija, ka labs auto ir ar nobraukumu zem 200 000 km. Latvijas tirgū pārdot auto ar nobraukumu virs šī iedomātā limita ir sarežģīti un tam potenciālā pircējas acīs ir kārtu zemāka vērtība, kā auto ar 180 000 km. Šis pieprasījums pēc automašīnām ar nobraukumiem zem 200 000 km un labu cenas piedāvājumu ir pietiekams vilinājums negodprātīgiem auto tirgotājiem koriģēt odometra rādījumus,» uzsvēra Jānis Lazdiņš.
Pēc viņa teiktā, var labi just, ka pircēji kļūst izglītotāki: «Protams, ir parādījušies daudz vairāk veidu, kā pārliecināties par automašīnas reālo nobraukumu. Šo var novērot arī pēc izvietotajiem sludinājumiem portālos, kur pārdošanā nonāk auto ar 400 000 līdz pat 600 000 km, kas iepriekš Latvijas tirgū bija ļoti reta parādība.»
Saskaņā ar statistikas rādītājiem, Latvijā gadā vidējais nobraukums automašīnām ir saglabājies vidēji 20 000 līdz 25 000 km gadā, kamēr Eiropas Savienības valstīs tas lielākoties ir vidēji starp 35 000 un 50 000 km.
Jānis Lazdiņš atzīst, ka arī «Mūsa Motors Rīga» ir bijuši gadījumi, kad šādas automašīnas ir nonākušas tirdzniecības laukumā: «Tās ir nonākušas no klientiem, kuri ir nodevuši auto komisijas tirdzniecībā, taču iegādes laikā pirms vairākiem gadiem nav pārbaudījuši tā izcelsmi un odometra rādījumu. Par šādām odometra korekcijām nākamais potenciālais auto īpašnieks, protams, tiek informēts. Tālāk jau ir viņa izvēle – iegādāties šo auto vai nē.»
Koriģēto automašīnu sadalījums pa gadiem:
- 2003.-2005. gada modeļiem – 6,9 % gadījumos
- 2006.-2009. gada modeļiem – 42 % gadījumos
- 2010.-2013. gada modeļiem – 31,28 % gadījumos
- 2014.-2017. gada modeļiem – 12,7%
- 2018.-2022. gada modeļiem – 5%
Tātad, lielākais risks trāpīt uz auto ar koriģētu odometru ir 2006. līdz 2009. gada modeļiem, neatkarīgi no ražotāja markas.
Negodprātīgi auto pārdevēji turpina savu noziedzīgo rūpalu un koriģē odometra rādījumus lietotiem auto, turklāt tas tiek darīts tieši pirms to reģistrācijas Latvijā. “Riski vienmēr ir tie paši, ja izvēlas pirkt automašīnu no privātpersonas vai uzņēmuma ar šaubīgu reputāciju. Lielas atšķirības nav, toties informācijas pieejamība no šīm valstīm ir daudz lielāka un – precīza,” tā Edgars Cērps.
Pārbaude pirms iegādes ir obligāta jebkuram lietotam auto, atgādina Jānis Lazdiņš: «Potenciālajam pircējam ir jāsaprot, ko viņš iegādājas un kādas investīcijas sagaida tuvākajā nākotnē."
Vienlaikus jāakcentē arī fakts, ka milzīgais pieprasījums pēc šajā rakstā minētajiem modeļiem vairojis zagļu apriti. Tāpēc vērojams arvien pieaugošs nozagto lukturu skaits, jo sevišķi populārākajiem VOLVO modeļiem, kas tālāk tiek realizēti melnajā tirgū. Turklāt lukturu cenas ir augstas. (te var ielikt saiti uz rakstu par lukturu zādzībām, pats vēl rakstīju)
«Lai padarītu lietotu automašīnu tirgu caurspīdīgāku un izskaustu odometra koriģēšanas sērgu, kā spilgtu piemēru jāņem Lietuvas pieredze par odometru pārbaudi tehniskajā apskatē. Arī Polijai ir efektīvi strādājošs mehānisms, kad ceļu policija apturot automašīnu fiksē odometra rādījumu un pievieno to CSDD analogā datu bāzē. Tādā veidā tiek fiksēts odometra rādījums ne tikai pie automašīnas reģistrācijas, bet arī pa ceļam uz reģistrāciju un starp auto apkopēm. Polijā šādā veidā fiksē lielu skaitu automašīnu, kuras vēl tikai dodas tikko no Vācijas maršrutā uz Lietuvu, Latviju un Igauniju. Šādus policijas ierakstus jau var redzēt auto vēstures atskaitēs,» stāsta Agris Dulevičs, autoDNA Latvijā vadītājs.