Pēc skurpulozas visu izdevumu pārskatīšanas un bezprecedenta taupības pasākumu ieviešanas, samazinot plānoto investīciju apjomu par 85% un saimnieciskos izdevumus par 60%, kā arī analizējot aviācijas nozares pēckrīzes atjaunošanās prognozes, lidosta ir spiesta pieņemt smagu lēmumu par būtisku darbinieku skaita samazinājumu, kas varētu skart ap 500 lidostā strādājošo.
Lidostā Rīga strādājošās aviokompānijas jau ir informējušas lidostu, ka turpmākajos mēnešos – līdz par jūnijam – plāno atcelt lielāko daļu lidojumu, tostarp nacionālā aviokompānija airBaltic laika periodā no 2020. gada 15. aprīļa līdz 31.oktobrim samazinās darbības apjomus, atceļot aptuveni 50% plānoto lidojumu.
Lai gan uz lidostu kā valsts kapitālsabiedrību neattiecas valsts atbalsta pasākumi darbinieku dīkstāves atbalstam, iepriekšējo gadu veiksmīgā saimnieciskā darbība un uzkrātās rezerves ir devušas lidostai iespēju saglabāt darba vietu visiem darbiniekiem līdz valstī pašlaik noteiktajam ārkārtas situācijas beigu termiņam – 14. aprīlim. Uzņēmuma valde kopš pirmajām Covid-19 krīzes dienām ir strādājusi un turpina strādāt pie tādiem lidostas tālākās pastāvēšanas scenārijiem, kas ir maksimāli labvēlīgi darbiniekiem, tāpēc primāri tieši saimnieciskie izdevumi un investīcijas attīstībā ir tās jomas, kurām šajos scenārijos ir paredzēts drastisks samazinājums. Uzņēmuma vadība sadarbībā ar Satiksmes ministriju arī ir izstrādājusi un iesniegusi valdībā detalizētus priekšlikumus valsts atbalsta pasākumiem, lai saglabātu uzņēmuma pastāvēšanu un darbotiesspēju ilgtermiņā.
“Tomēr pašlaik Covid-19 vīruss ir stiprāks par visām varām un arī mūsu kā uzņēmuma iespējām. Prognozes liecina, ka tā radītās krīzes ietekme ilgs ne dienas vai nedēļas, bet mēnešus un gadus.
Vēl pirms mēneša lidosta Rīga bija vadošais Baltijas aviācijas uzņēmums ar ambicioziem attīstības plāniem, bet šodien mēs vairs necīnāmies par vadošo lomu un labākajiem darbības rādītājiem – šodien mēs cīnāmies par izdzīvošanu.
Pat pie visoptimistiskākajām prognozēm tikai 2021. gada beigās lidostas darbības apjoms varētu sasniegt 80% no pagājušā gada rādītājiem. Tāpēc lidostas valde ir spiesta pieņemt vissmagāko lēmumu un ir uzsākusi konsultācijas ar lidostas darbiniekus pārstāvošajām arodbiedrībām par darbinieku kolektīvo atlaišanu,” norāda lidostas valde.
Štatu samazināšana skars visas lidostas struktūrvienības, vērtējot konkrēto darbinieku profesionalitāti un darba rezultātus. “Mūsu mērķis ir “ieziemot” uzņēmumu tādā veidā, lai pēc krīzes lidosta spētu maksimāli efektīvi atsākt darbību. Tāpēc atlaižamo darbinieku skaits ir noteikts, vērtējot funkcijas, kādas lidostai būs jāīsteno, strādājot ierobežotā apjomā, un ņemot vērā nepieciešamo rezervi, lai uzņēmuma darbību varētu veiksmīgi atsākt, krīzei beidzoties,” norāda lidostas vadība. Tāpat tiek gādāts par to, lai nodrošinātu maksimāli labvēlīgus apstākļus tiem darbiniekiem, kas paliks strādāt lidostā. Solidarizējoties ar kolēģiem, savu atalgojumu samazinās arī uzņēmuma valde.
Plānots, ka kolektīvās atlaišanas process noslēgsies 1. jūnijā. Līdz tam visi lidostā strādājošie turpinās saņemt darba samaksu. Tie darbinieki, kuriem lidostas līdz minimumam samazinātā darbības apjoma dēļ nebūs jāpilda darba pienākumi, atradīsies apmaksātā dīkstāvē.
Lidostas valde uzsver, ka ikviens lidostas darbinieks, kuru skars atlaišana, tiks gaidīts atpakaļ darbā, tiklīdz tautsaimniecība, aviācijas nozare un uzņēmuma darbība atjaunosies.
“Vēlamies no visas sirds pateikties ikvienam darbiniekam par ieguldījumu uzņēmuma attīstībā. Nav noslēpums, ka cilvēki, kas strādā lidostā, ir ne vien profesionāļi, bet arī patiesi aviācijas nozares patrioti, un tikai retais uzņēmums var lepoties ar tādu kolektīvu kā lidostā Rīga. Tāpēc tiek darīts viss iespējamais, lai saglabātu uzņēmuma kolektīva kodolu un nepazaudētu saikni ar tiem darbiniekiem, kurus skars darbinieku skaita samazināšana,” pauž uzņēmuma valde.
Populārākie raksti
Jau ziņots, ka saskaņā ar izsludināto ārkārtējo situāciju Latvijā ir aizliegti starptautiskie pasažieru lidojumi un līdz ar to lidosta Rīga strādā minimālā apjomā – notiek vien atsevišķi kravu lidojumi un repatriācijas reisi tautiešu atgriešanai Latvijā.