“Diemžēl valde ir spiesta pieņemt šādus lēmumus, jo lidostas ieņēmumi ir kritiski zemā līmenī – kopš krīzes sākuma ieņēmumu kritums ir sasniedzis 98%. Turklāt pēc ekspertu prognozēm aviācijas nozares atgūšanās notiks ļoti lēni un pakāpeniski. Līdz šim ierastās ceļošanas iespējas tik ātri neatgriezīsies gan vienkāršas piesardzības, gan pārvietošanās ierobežojumu, gan arī krīzes ekonomisko seku dēļ,” norāda lidostas Rīga valde.
Valde uzsver, ka kapitālsabiedrības pagājušā gada un šī gada sākuma pozitīvie finanšu rezultāti īstermiņā ļauj pilnībā segt darbinieku algas un operatīvās izmaksas.
Uzņēmums kopš krīzes sākuma ir operatīvi optimizējis procesus un samazinājis izmaksas, taču pesimistiskās prognozes par aviācijas nozares atkopšanos Eiropā pēc krīzes beigām liek pieņemt vēl smagākus lēmumus. Tādēļ būtiskas izmaiņas skars arī lidostas Rīga personāla politiku.
Jau patlaban vairāk nekā 500 darbiniekiem ir noteikta dīkstāve, saglabājot darba samaksu, līdz valstī izsludinātā ārkārtas stāvokļa pašreizējam termiņam – 14.aprīlim. Tomēr aplēses liecina, ka uzņēmumam līdz jūnijam nāksies būtiski samazināt darbinieku skaitu, par kura apjomu valde lems, pārskatot nepieciešamos resursus un darbinieku noslodzes atbilstoši esošajai situācijai, kā arī paredzot optimālu rezervi uzņēmuma pakāpeniskai atjaunošanai pēc krīzes beigām. Šim nolūkam ir uzsāktas konsultācijas ar Latvijas Republikas Lidostu darbinieku arodbiedrību.
Lai darbinieku skaita samazināšana skartu iespējami mazāku cilvēku skaitu un nebūtu jāsamazina amatalgas, uzņēmuma valde, saskaņojot ar arodbiedrību, no 18.marta līdz šā gada beigām ir apturējusi visus lidostas Koplīgumā paredzētos papildu pabalstus un piemaksas darbiniekiem. Pēc krīzes beigām, pie pozitīvas uzņēmuma izaugsmes, valde patur iespēju kompensēt darbiniekiem neizmaksātās piemaksas un pabalstus par šo periodu.
“Pēdējos gados lidosta Rīga bija viens no straujāk augošajiem aviosatiksmes mezgliem Eiropā.”
Šāds radikāls lēmums – būtiska darbinieku skaita samazināšana – ir pieņemts tikai pēc tam, kad visas citas izdevumu samazināšanas iespējas ir izsmeltas. Taču esošajā bezprecedenta situācijā valdes mērķis ir saglabāt uzņēmuma darbību tādā līmenī, kas, krīzei beidzoties, ļautu operatīvi atjaunot lidostas darbu. Mēs esam pārliecināti, ka tad varēsim aicināt atgriezties darbā,” uzsver lidostas valde.
Lidosta Rīga arī atkārtoti aicina iekļaut ar lidostas darbību saistītās nozares īpaši atbalstāmo nozaru sarakstā, kā arī lemt par valsta atbalsta piešķiršanu, lai lidostai pietiktu resursu nodrošināt darbību šajā periodā, kā arī atjaunot darbību pilnā apjomā, krīzei noslēdzoties. Uzņēmuma valde atgādina, ka lidosta Rīga ir stratēģiski svarīgs transporta mezgls, kuram ir būtiska nozīme un ietekme uz valsts ekonomiku kopumā, un ir svarīgi nodrošināt uzņēmuma spēju atjaunot darbību pēc krīzes beigām.
Jau ziņots, ka saskaņā ar izsludināto ārkārtējo situāciju Latvijā ir aizliegti starptautiskie pasažieru lidojumi un līdz ar to lidosta “Rīga” strādā minimālā apjomā – notiek vien atsevišķi kravu lidojumi un repatriācijas reisi tautiešu atgriešanai Latvijā.