• LED gaismas – no greznu auto ekstras līdz zīmolu identitātes veidotājai

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    1. jūnijs, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Gaismas diodes jeb LED mūsdienās tiek izmantotas it visur, sākot no lētiem lukturīšiem un viedtālruņu zibspuldzēm un beidzot ar mašīnām.

    Kad pirms nepilniem 20 gadiem LED pirmo reizi parādījās spēkratu priekšējos lukturos, daudzi domāja, ka šo tehnoloģiju varēs baudīt vien izredzētie ar ļoti dārgiem auto. Laiks apliecināja, ka bažas bijušas veltas, un tagad LED lukturus izmanto visu veidu auto, turklāt ne vien ceļa izgaismošanai, bet arī vizuālās identitātes veidošanai.

    Plašā LED lietošana ir ievērojami samazinājusi diožu izgatavošanas izmaksas un tiek lēsts, ka LED apgaismes ierīces spēj kalpot 25 reizes ilgāk nekā citas automobiļos izmantotās sistēmas. Mūsdienās bez šādām gaismām modernas mašīnas faktiski nav iedomājamas. Tagad LED tiek izmantots instrumentu paneļos, skārienekrānos, salona apgaismošanai un modernos lukturos, kas uzlabo auto izskatu un iecienīto marku spēkratus ļauj atpazīt jau no tālienes

    Atraisa dizaineriem rokas

    Piemēram, «Peugeot», kas LED priekšējos lukturos sāka izmantot 2012. gadā, secina, ka tas ir atraisījis rokas dizaineriem un pavēris jaunas iespējas veidot auto izskatu. Lukturi kļuva kompaktāki, un dizaineriem radās vairāk iespēju ieviest nebijušas eksterjera idejas. Viņu darba augļi ir kļuvuši par sava veida «Peugeot» zīmola signatūru.

    Vēl viens sasniegums tehnoloģiju jomā bija OLED jeb organiskās gaismas diodes, kas ir plānākas un elastīgākas. Parastās diodes veido gaismas punktus, savukārt OLED vienmērīgi apspīd veselu virsmu, turklāt tām var būt ļoti dažādas formas. Šādas īpašības padara OLED par ideālu variantu auto interjera ideju īstenošanai. Tāpēc OLED parādīšanās bija lieliska ziņa gan auto ražotājiem, gan dizaineriem.

    Lietojums tikai paplašinās

    Starptautiskā pētījumu firma Mordor Intelligence norāda, ka pieprasījums pēc LED tehnoloģijām tikai pieaugs. Gaismas diodes tiek izmantotas viedā apgaismojuma sistēmās, lāzerapgaismojuma sistēmās, gaismas projekcijās, trīsdimensiju apgaismojumā, vides apgaismojumā u.c. Citiem vārdiem sakot – gaismas diodes tiek izmantotas gandrīz visur, kur automobilim jānodrošina drošība, komforts, vadītāja informēšana un labs dizains. Saskaņā ar Mordor Intelligence datiem, lielāko autoražotāju ieguldījumi un izpēte liek domāt, ka LED nozīme un lietojums turpinās uzvaras gājienu.

    Tikmēr kompānija TrendForce, kas pētījusi LED iespējas un izplatību, noskaidrojusi, ka 2020. gadā LED tika iestrādāts 53,1% automašīnu un 85% elektrisko transportlīdzekļu. Arī pēc šī uzņēmuma pētnieku domām, par to, ka LED izmantošana nākotnē tikai palielināsies, nav ne mazāko šaubu.

    Interjera risinājumos nemaz nav citu alternatīvu

    Lai gan LED pirmo reizi tika iestrādāts auto priekšējos lukturos, izrādās, ka tam gandrīz nav alternatīvu, ja runa ir par mašīnas interjeru. Galvenokārt tas saistīts ar pieaugošo ekrānu skaitu, kas tiek uzstādīti gan vadītāja priekšā, gan centrālajā konsolē. Turklāt pieaug ne tikai to skaits, bet arī lielums. Esot pie stūres, ir svarīgi izgaismot ne tikai visu formu un izmēru ekrānus, bet arī korekti regulēt gaismas intensitāti, lai tā nenovērstu uzmanību un netraucētu braukt. LED šim nolūkam ir ideāls.

    Tirgus eksperti sola gaišu nākotni arī tā dēvētajam mikro LED. Tas kļūst populārs drošības prasību iespaidā, jo ražotājiem jāraugās, lai gaisa spilvena nostrādāšanas brīdī cilvēkus netraumē stikla lauskas. Mikro LED ļauj mašīnas salonā radīt visdažādāko krāsu attēlus ar nepieciešamo informāciju un ļauj atteikties no stikla ekrāniem. Pētnieki uzskata, ka nākotnē, kad pa ielām un ceļiem pārvietosies autonomie braucamie, kā arī informācijas un izklaides ekrānu salonā būs vēl vairāk, šī tehnoloģija kļūs vēl izplatītāka.

    Ar apgaismojumu vien nav gana

    Ekspertu prognozes par LED turpmāko lietojumu ir ļoti labvēlīgas, un nav jābūt zīlniekam, lai saprastu tā priekšrocības – galu galā ražotāji jau tagad ievieš gudrus risinājumus, un daudzi autovadītāji tos labi zina. Vācu koncerni, piemēram, «Audi», «Mercedes-Benz» un BMW, savos priekšējos lukturos izmanto simtiem diožu. Tas ļauj redzēt visu, kas notiek uz ceļa, tajā pašā laikā neapžilbinot citus satiksmes dalībniekus, izgaismo šķēršļus un ar projekciju priekšā uz ceļa norāda virzienu, kurā šoferim jāgriežas.

    Izmantojot gaismas diodes salonā, rodas iespēja veidot inteliģento apgaismojumu, kas pielāgojas vadītāja vajadzībām un noskaņojumam, kā arī piešķir interjeram jaunas krāsas. Krāsas un gaismas punkti var radīt grezna salona iespaidu, uzturēt šoferī mundrumu, pievērst uzmanību kam svarīgam, radīt plašuma sajūtu utt. Pie šāda secinājuma vairāk nekā pirms desmit gadiem, aptaujājot desmitiem autovadītāju, nonāca BMW gaismu speciālisti.

    Tāpat pētījumi liecina, ka ar gaismas diožu pārbagātību un visām varavīksnes krāsām vien nav gana – šoferiem ir nepieciešams risinājumu kopums, jo tikai tas spēj nodrošināt, ka braucēji ir pilnībā apmierināti ar ergonomiku, ierīču izkārtojumu, apgaismojumu un informāciju.

    Veiksmīgi piemēri nav tālu jāmeklē. 2012. gadā franču ražotājs «Peugeot» ieviesa autovadītājiem draudzīgu šofera vietu ar nosaukumu «i-Cockpit». Dizaineru un ergonomikas ekspertu kopdarbā radīta virkne risinājumu: i-Cockpit ietver nelielu stūri, instrumentu paneli un lielu centrālo skārienekrānu acu līmenī, kā arī LED apgaismojumu, kas rada unikālas sajūtas.

    Speciālistu mērķis bija ieviest revolucionāras pārmaiņas vadītāja vietā – vislabākajā nozīmē. Tā, lai cilvēks, iekāpis auto, vairs nevēlētos no tā izkāpt, un katrs brauciens sagādātu vienu vienīgu prieku.

    «Peugeot» eksperti ir novērojuši, ka pat vissīkākās detaļas ietekmē to, kā jūtas autovadītājs. Tā pēc ilgas izpētes tika nolemts, kādu krāsu LED apgaismojuma shēmas autovadītājiem piedāvāt, lai tās būtu piemērotas dažādam noskaņojumam un pozitīvi ietekmētu braukšanu.

    Izpēte par to, kā vislabāk izvietot vadītājam nepieciešamās ierīces un informācijas ekrānus, ir likusi pamatu noteiktiem ergonomikas risinājumiem. «Peugeot» speciālisti norāda, ka i-Cockpit sēdpozīcija ar mazāku stūri un augstāk uzstādītu instrumentu paneli ļauj vadītājam retāk novērsties no ceļa – skatīšanās procents uz priekšu pieaudzis no 93 līdz 95. Vēl viena būtiska pārmaiņa – «Peugeot» inovāciju iespaidā autovadītāji braukšanas ātrumu pārbauda trīs reizes biežāk nekā iepriekš.

    Vēl viens modernizācijas solis bija trīsdimensiju instrumentu paneļa ieviešana līdz ar jaunā «Peugeot 208» debiju. Šoferis ar vienu skatienu iegūst visu nepieciešamo informāciju un var izvēlēties kādu no astoņām salona apgaismes krāsām. Šī funkcija salonu ļauj pielāgot pašsajūtai un noskaņojumam.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē