• Latvijā izgudrota pārvietošanās līdzekļa ceļš pretī panākumiem

    Sabiedrība
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    9. februāris, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    «Lai savu ideju pārvērstu biznesā, nāksies gan klupt, gan krist; svarīgi ir tas, ko jaunais uzņēmējs ar šo pieredzi iesāk,» pārliecināts mikromobilitātes risinājumu uzņēmuma «Bruntor» dibinātājs Raimonds Jurgelis. «Bruntor» ražo elektriskos bezceļu skeitborda dēļus un kravas skūterus paku un pasta pārvadājumiem. Vien gada laikā sapnis kļuvis par ražojošu uzņēmumu, kas ieguvis vairākas uzvaras hakatonos un konkursos, tostarp 1. vietu Eiropas biznesa ideju konkursā Urban Mobility (pilsētvides mobilitātes) kategorijā.

    Strādāt ar pilnu atdevi

    «Bruntor» stāsts sākās pirms pusotra gada ar ideju par elektriskajiem bezceļu skeitborda dēļiem. Iepriekšējas pieredzes uzņēmējdarbībā Raimondam nebija, un, meklēdams idejas, kā veiksmīgi veidot biznesu, viņš nonāca pie Swedbank konkursa «Biznesa skices» un Biznesa skiču rīka. «Tas lika padomāt par it kā vienkāršiem jautājumiem, bet, ja uz tiem nav atbildes, nav arī jēgas iet tālāk,» saka Raimonds.

    Šobrīd «Bruntor» ir veiksmīgs jaunuzņēmums, kas ieguvis uzvaras vairākos starptautiskos hakatonos un konkursos, taču ne viss izdodas ar pirmo reizi un ir smagi jāstrādā, lai gūtu panākumus, atklāj Raimonds: «Piedalījāmies iepriekšējā konkursā «Biznesa skices», taču neuzvarējām. Tas lika padomāt, kāpēc. Un nonākt pie secinājuma, ka bijām par maz pastrādājuši. Jebkurš rezultāts ir tieša ieguldītā darba un entuziasma summa. Ne vienmēr var uzvarēt, bet, pārdomājot iemeslus un izdarot secinājumus, uzvarēsi nākamajā reizē. Mans princips – kas dara, tas izdara!»

    Raimonds atzīst – ir grūti saņemties sākt darīt, bet, kad darbs ir paveikts, arī gandarījums ir divtik liels. Viņš iesaka nebaidīties riskēt, jo, mēģinot un neko neiegūstot, tu neko nezaudēsi, bet, nemēģinot nemaz, neko arī neiegūsi. Ja vēl ir uzticama komanda, var paveikt lielas lietas. Raimonds «Bruntor» aizsāka viens pats, taču tagad strādā kopā ar komandu un atzīst – ir svarīgi, lai būtu īstie cilvēki ar vērtīgām prasmēm, kas ļauj panākt rezultātu. Komandai nav jābūt lielai, galvenais, lai būtu kopīgi mērķi.

    Savlaicīgi uzrunāt potenciālo klientu

    Šobrīd «Bruntor» komanda daudz strādā, lai informācija par viņu produktiem būtu atrodama digitālajā vidē. Sākumā Raimondam šķitis, ka bez digitālajiem komunikācijas kanāliem var iztikt, taču tā izrādījusies kļūda.

    «Ar savu klientu ir jāsāk runāt un stāstīt par produktu savlaicīgi. Pirmkārt – lai noskaidrotu, vai kaut kam tādam tirgū vispār būs pieprasījums. Otrkārt – lai pieradinātu cilvēkus pie domas par produktu un brīdī, kad tas tiek laists pārdošanā, tev jau būtu reāli klienti, kas ir gatavi to iegādāties. Tā kā mūsu auditorija lielā mērā ir jaunieši, bez digitālajiem risinājumiem neiztikt. Klients ir jāuzrunā tur, kur viņš uzturas, tāpēc ir svarīgi saprast, kam domāts tavs produkts un kur meklēt tavus klientus,» pieredzē dalās Raimonds.

    Kļūda ir arī censties izveidot perfektu produktu un tikai tad rādīt to plašākai publikai. Piemēram, ideja par četrriteņu skūteri, kas balstīta bezceļu elektriskā skeitborda dēļa versijā, jauniešu auditoriju nav spējusi ieinteresēt, un visas «Bruntor» cerības šajā virzienā sabrukušas pusstundas laikā. Toties tas ļāvis izvairīties no lieliem zaudējumiem, kuri būtu radušies, ieguldot līdzekļus perfekta, bet nepārbaudīta produkta izstrādē.

    «Ir svarīgi pazīt savu klientu un svarīgi, lai viņš pazīst tevi. Neviens negrib iepirkties pie nepazīstamiem cilvēkiem. Turklāt nevar jau arī apstāties pie sasniegtā – palaid ražošanā produktu un attīsti tā nākamo, uzlaboto versiju. Vienmēr var atrast kaut ko uzlabojamu. Bizness, tāpat kā Rīga, nekad nav gatava,» saka Raimonds.

    Vienmēr gatavs jauniem izaicinājumiem

    Par savu ideju jāstāsta visur, kur vien iespējams, secinājis Raimonds. Protams, komercinformāciju izpaust nevajag, taču nemitīgi baidīties no tā, ka kāds ideju varētu nozagt, nozīmē slēpties ēnā un liegt sev iespēju dibināt vērtīgus kontaktus. Varbūt tajā brīdī tie nav nepieciešami, bet var izrādīties neaizstājami pēc diviem vai trim mēnešiem, kad ideja iegājusi jaunā attīstības fāzē.

    Pārsteigumu biznesā netrūkst, un ir jāspēj ātri reaģēt un pielāgoties situācijai. Pirms došanās uz kādu izstādi Raimonda komanda aizkavējās ar kravas skūtera prototipa izveidi, to vairs nebija laika nosūtīt gatavu, tāpēc veduši koferos, izjauktu pa detaļām, un likuši kopā viesnīcas numuriņā. Izrādījies, ka prototipu nevar dabūt lejā pa kāpnēm, un tā montāža noslēgusies viesnīcas foajē. Šādām nervus kutinošām situācijām ir jābūt gataviem.  

    Kad Latvijā kļūst par šauru, nevajag baidīties apgūt arī plašākus apvāršņus. Nesen «Bruntor» piedalījies Eiropas Savienības mēroga biznesa ideju konkursā, kur iegūta 1. vieta «Urban Mobility» (pilsētvides mobilitātes) sektorā. Tas pavēris nākamās durvis, un tā no viena konkursa caur otru uz nākamo Raimonds no idejas nonācis līdz biznesam. Viņš iesaka izmantot iespēju un piedalīties visos konkursos, hakatonos, akseleratoros un pirmsakcelerācijas programmās, jo tas ir lielisks veids, kā iegūt zināšanas, līdzekļus biznesa attīstībai, satikt mentorus un pārbaudīt savas idejas dzīvotspēju.

    Palīdz domu strukturēšana

    Katra no pieredzēm – panākumiem un grābekļiem – Raimondam palīdzējusi attīstīt biznesa ideju. Ceļā uz starptautisku atzinību viens no atbalsta punktiem jaunajam uzņēmējam bijusi bezmaksas biznesa plānošanas platforma «Biznesa skices». Tas ļāvis sakārtot domas un labāk saplānot biznesa attīstības soļus.

    «Gan biznesa uzsākšanai, gan attīstībai ir vajadzīgs plāns, lai iecerētie lēmumi būtu pārdomāti un sniegtu vēlamo rezultātu. Tādēļ pirms jebkura veida uzņēmējdarbības uzsākšanas ir svarīgi apkopot domas strukturētā veidā, nobeigumā radot pārskatāmu biznesa plānu. Lai palīdzētu uzņēmējiem šajā ceļā, noderīgs palīgs ir Biznesa skiču rīks, kas izved cauri būtiskākajiem biznesa jautājumiem divos posmos: pirmajā posmā tas rosina pārdomāt, kas ir tavs produkts, ar ko tas ir īpašs un konkurētspējīgs, bet otrajā – veltīt uzmanību finansēm un skaitļiem, lai saprastu, vai biznesa iecere būs ienesīga un kā uzlabot peļņas rādītājus,» stāsta rīka «Biznesa skices» autors un «Swedbank» Finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē