• Kravas pārvadājumu nozare strauji mainās – kas sagaida Latviju?

    Auto
    Santa.lv
    Santa.lv
    21. aprīlis
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    «To, ka nozare strauji mainās, saprot visi» – šī doma ikgadējā Transporta inovāciju forumā Viļņā izskanēja vairākkārt. Turklāt to izteica cilvēki, kas ir ne tikai šo pārmaiņu liecinieki, bet arī iniciatori. Stefāno Fedels, Zviedrijas uzņēmuma «Scania» viceprezidents, kurš transformāciju raksturoja visdetalizētāk, izcēla būtiskākos pārmaiņu virzienus.

    Kas, kā un kāpēc mainās

    Pēc Stefāno Fedela domām, svarīgākie pārmaiņu katalizatori pašlaik ir modernās tehnoloģijas un sabiedrības gaidas. Kopā tās ir radījušas sniega bumbas efektu – viena risinājuma ieviešana noved pie izmaiņām saistītajās ekosistēmās. Tas savukārt veido uzņēmējdarbības un politikas vidi, kas liek pamatu nākotnes izaicinājumiem.

    Taču ir svarīgi saprast, ka uzlabojas ne tikai transportlīdzekļi un tehnoloģijas. Vienlaikus attīstās viss šīs jomas konteksts: uzņēmējdarbības modeļi, finansēšanas iespējas un ilgtspējības mērķu īstenošana.

    «Pirmā pārmaiņu tendence ir elektrifikācija un digitalizācija. Elektrifikācija ir veids, kā autobūve attālinās no oglekļa savienojumiem. Īpaši aktuāla tā ir Eiropā, kur ir atšķirīgi attālumi nekā citos kontinentos, piemēram, abās Amerikās un Āzijā. Ir skaidrs, ka šī tehnoloģija ir efektīvākais veids, kā sasniegt oglekļa nulles emisiju,» teica Scania viceprezidents.

    Pēc viņa domām, jaunās digitālās tehnoloģijas ir neatņemama elektriskās piedziņas sastāvdaļa, jo tās priekšrocības palielina vēl vairāk. Šādu tehnoloģiju izrāviens bija īpaši jūtams, kad pasaule sāka atgūties pēc pandēmijas, un tagad jaunie risinājumi tiek ieviesti gandrīz visur.

    Otrais pārmaiņu virziens ir autonomā mobilitāte, kas balstīta uz sakaru tehnoloģijām.

    «5G savienojamība ir pavērusi pilnīgi jaunas iespējas dažādu transporta tehnoloģiju integrēšanai, nodrošinot ātru funkciju izpildi, kā arī iespēju īstenot koncepcijas, kas iepriekš šķita neiedomājamas. Tas mūsu nozarē ir ļāvis ievērojami palielināt produktivitāti,» piebilda Stefāno Fedels.

    Kā trešo nozīmīgāko pārmaiņu vektoru viņš min Eiropas Savienības stingrākos noteikumus autobūves nozarē un jaunākās ilgtspējības prasības. Šie faktori nosaka politikas izmaiņas gan transporta operatoriem, gan to klientiem.

    Ceturtais pārmaiņu vektors ir pirmo trīs rezultāts – jauna veida attīstība dažādās loģistikas ekosistēmās.

    Stefāno Fedels uzskata, ka šīs pārmaiņas ir veicinājuši diezgan daudzi faktori. Ekonomiskais progress, klimata problēmas un bažas par vidi, urbanizācija, nepieciešamība nodrošināt resursus, ilgtspējīgas uzņēmējdarbības nostiprināšanās, kas noved pie izmaiņām biznesa modeļos, jaunu prasmju rašanās, – šie un vairāki citi faktori veicina pārmaiņas auto nozarē, un šo pārmaiņu epicentrā ir ilgtspējīgs transports.

    Ne tikai elektriskie auto

    Pēc Stefāno Fedela domām, saistībā ar elektrifikāciju ir būtiski saprast, ka uzmanība nav jāpievērš tikai transportlīdzekļiem. Elektriskie spēka agregāti ir lieliski savienojami ar daudzām nākamās paaudzes tehnoloģijām, kas ļauj autoparku pārvaldītājiem piedāvāt saviem klientiem labākus pakalpojumus. Šī paradigmas maiņa ļauj vieglāk radīt jaunus produktus un pat paver ceļu inovatīviem uzņēmējdarbības modeļiem. Šāda transformācija paceļ loģistiku pavisam jaunā līmenī. Jautājums ir – kad tas viss kļūs par mūsu ikdienu?

    «Pasauli var iedalīt trīs reģionos. Eiropa ir vadošais reģions: tās mērķis ir panākt, lai līdz 2030. gadam pusi visu reģistrēto automašīnu darbinātu elektrība. Tad būs Ķīna un ASV, kam sekos Kanāda,» stāsta Scania viceprezidents.

    Viņš apgalvo, ka līdz desmitgades beigām elektrisko smago kravas auto ilgtermiņa ekspluatācijas izmaksas būs tādas pašas kā dīzeļmotora kravas mašīnām. Un tas ir lielisks fundaments izrāvienam.

    Jauni pakalpojumi

    Runājot par jauniem uzņēmējdarbības modeļiem, Stefāno Fedels bieži pieminēja vārdu savienojumu transportlīdzeklis kā pakalpojums (Vehicle as a Service – VaaS), kas nozarē tiek izmantots arvien biežāk. Pēc speciālista domām, visu minēto pārmaiņu rezultātā varētu paplašināties transporta nozares pakalpojumu klāsts, lai pilnībā apmierinātu ikvienu klientu.

    «Visas sistēmas vēl vairāk koncentrēsies ap katru konkrētu klientu. Protams, šie jaunie biznesa modeļi lielā mērā būs atkarīgi no attiecībām ar klientiem, bet es jau tagad esmu sapratis, ka tas ir iespējams, – tas jau notiek visā transporta ķēdē,» norādīja Stefāno Fedels.

    Pēc viņa teiktā, ilgtermiņā organizēt transporta pakalpojumus mazākiem pasūtījumiem kļūs vēl ērtāk un pievilcīgāk.

    Lielāka elastība būs arī norēķinu metodēs: tehnoloģijas ļaus iekasēt maksu atkarībā no nobrauktajiem kilometriem, izmantošanas ilguma, pārvadāto preču parametriem vai šo faktoru kombinācijas, kā arī varēs ērti organizēt maksājumus.

    Pašbraucošie kravas auto jau strādā

    Modernās tehnoloģijas bruģē arvien platāku ceļu autonomajam transportam. Scania pašbraucošie lieljaudas modeļi jau gūst panākumus sarežģītās rūpniecības nozarēs. Kā sacīja Stefāno Fedels, tieši tāds arī ir nolūks – transporta tehnoloģijām ir jāatbrīvo cilvēki no darba smagā un bīstamā vidē, piemēram, raktuvēs.

    Scania kravas auto jau paši strādā kalnrūpniecībā Sēderteljē Zviedrijā. Smagais darbs un pastāvīgais darbaspēka trūkums šīs mašīnas neietekmē – tās atšķirībā no cilvēkiem nenogurst un nepieļauj kļūdas. Tās ne tikai atvieglo slogu uzņēmumiem, kas cīnās ar darbaspēka trūkumu, bet arī palīdz palielināt produktivitāti.

    Pirmās autonomās kravas mašīnas Scania sāka testēt sāls raktuvēs Austrālijā jau 2018. gadā. Scania AXL, 2019. gadā prezentētais pašizgāzēja koncepts, ne tikai brauc bez vadītāja, tam pat nav vadītāja kabīnes.

    Tāpat Stefāno Fedels stāstīja, ka aizvien vairāk pašbraucošo kravas auto veiksmīgi darbojas slēgtos loģistikas parkos, savukārt no tiem uzkrātie dati palīdz uzlabot nākotnes transportlīdzekļus. Domājams, jau līdz 2030. gadam tehnoloģiski tie darbosies ārkārtīgi precīzi, tie būs tikai pareizi jānoregulē.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē