Kvalitatīvi materiāli, laba ergonomika un jaunākās tehnoloģijas ne vien atvieglo darbu, bet arī rada komfortablāku vidi, kas ir maksimāli pietuvināta vieglo auto standartiem.
Vairāk komforta vadītājam
Komercauto ir ne tikai darbarīks kravu vai pasažieru pārvadāšanai, bet arī vadītāja darba vieta. Ņemot to vērā, ražotāji arvien lielāku uzmanību pievērš komfortam kabīnē. Tiek uzlabotas praktiski visas jomas – sēdpozīcija un sēdekļa regulēšanas iespējas, savienojamība un pat akustika.
“Vairums ražotāju tagad nopietni koncentrējas uz komfortu, tāpēc automobilī integrē dažādus risinājumus: multimediju iekārtu ar iespēju pieslēgt tālruni, parkošanās sensorus, kontroles ekrānus, navigāciju un citu noderīgu aprīkojumu, tādējādi ērtības tuvinot tam līmenim, pie kura esam pieraduši vieglajos auto.
Protams, vienmēr ir kāda bāzes versija, kas radīta, lai piedāvātu iespējami zemāku cenu, taču pat ar nelieliem ieguldījumiem, papildus izvēloties klimata iekārtu, parkošanās sensorus, vai atpakaļskata kameru, ir iespējams braukt komfortablāk,” saka žurnāla “Profi Latvija” redaktors un ilggadējs konkursa Latvijas Gada auto žūrijas eksperts Guntars Pulss.
Tādi modeļi kā “Peugeot Partner“, “Volkswagen Caddy“ vai “Renault Kangoo“ apliecina, ka komerctransports daudzējādā ziņā var būt līdzvērtīgs vieglajiem auto. “Peugeot Partner“ ir aprīkots ar ērtu vadītāja sēdekli, ar skārienekrānu, kas savienots ar atpakaļskata kameru, ar navigācijas sistēmu un arī iebūvētu tālruņa bezvadu lādētāju. Tas viss veido aprīkojuma kompleksu, kas nodrošina lielāku komfortu un atvieglo uzdevumu veikšanu saspringtajā ikdienā.
Liela nozīme akustikai
“Profi Latvija” redaktors norāda, ka ne visi ražotāji pievērš vienlīdz lielu uzmanību akustiskajam komfortam, taču kabīnei ar sliktu skaņas izolāciju var būt negatīvā ietekme uz vadītāju.
“Piemēram, ja uzņēmums pārvadā pārtikas preces, tā automobiļiem nepieciešams dzesēšanas aprīkojums, un tas rada papildu troksni.Tāpēc kabīnes skaņas izolācija ir ļoti svarīga. Atšķirība starp dažādu ražotāju spēkratiem var būt visai liela, un īpaši tas ir jūtams uz šosejas.
Kabīnē pavadot astoņas stundas, vadītāja organisms ir pakļauts visu veidu ietekmei. Tas rada nogurumu un apgrūtina koncentrēšanos, bet autovadītāja darbā tas ir ļoti nevēlami. Skaidrs, ka uzņēmēji primāri meklē izdevīgākos iegādes vai nomas nosacījumus, bet es domāju, ka parku vadītājiem šīs lietas tomēr būtu vērts paturēt prātā,” teic G. Pulss.
Viņš piebilst, ka, salīdzinot ar vecākiem modeļiem, komercauto kvalitāte gadu gaitā ir uzlabojusies: ražotāji izmanto kvalitatīvākus materiālus, un montāžas precizitāte ir būtiski uzlabota. Tomēr pats svarīgākais kritērijs aizvien ir laba ergonomika.
“Moderns aprīkojums, protams, ir patīkama lieta, bet tas nevar kompensēt ergonomikas trūkumus. Pietiekama sēdekļa regulēšana, pārredzamība un vadības rīku izvietojums tomēr ir pamatu pamats. Skaidrs, ka profesionāļi īpaši kritiski vērtē stūres regulēšanas diapazonu, sēdekļa formu un amortizāciju, durvju rokturus un tamlīdzīgi,” norāda Latvijas Gada auto žūrijas pārstāvis.
Vidējā izmēra mikroautobusiem un furgoniem, piemēram, “Volkswagen Transporter“ vai “Peugeot Expert“ ir ērta, ar ādu apvilkta stūre, parocīgs pārnesumu pārslēgs un augsts sēdeklis, ko var regulēt, lai vadītājs justos kā vieglajā auto. Darbu “Peugeot Expert“ kabīnē vienkāršo saliekams Moduwork galdiņš, viedtālruņa un planšetdatora turētājs, kā arī ērts pakāpiens, kas atvieglo iekāpšanu.
Drošības jomā vēl vieta izaugsmei
Labus darba apstākļus līdzās ergonomikai veido arī drošība. G. Pulss uzskata, ka komerctransportam šajā jomā vēl ir, kur augt, jo automašīnu uzbūves un kabīnes izvietojuma dēļ braucēji ir pakļauti augstākam riskam.
“Vadītājs sēž pašā priekšā, un frontālās sadursmes var būt ārkārtīgi bīstamas. Tomēr zināms progress ir – tiek ieviests aizvien vairāk palīgsistēmu, kas paaugstina drošību un atvieglo darbu,” saka eksperts.
Runājot par komerctransporta drošību, “Profi Latvija” redaktors norāda, ka svarīgs ir ne tikai pats drošības sistēmu izmantošanas fakts, bet arī to faktiskā veiktspēja. “Mūsu kolēģi no “Lietuvas Gada komercauto” konkursa ir veikuši izmēģinājumus, un, kā man zināms, modeļi ar nomināli vienādu aprīkojumu demonstrēja diezgan atšķirīgu sniegumu,” teic G. Pulss.
Vispilnīgāko automašīnu drošības novērtējumu sniedz neatkarīgais drošības institūts Euro NCAP. Tā speciālisti veic reāliem braukšanas apstākļiem un situācijām pietuvinātus testus, un pēc noteiktiem kritērijiem piešķir vērtējumu. Tirgū diemžēl ir daži modeļi, kas saņēmuši atzīmi “nav ieteicams”, bet, piemēram, “Fiat Ducato“ vai “Peugeot Boxer“ ir ierindoti starp ieteicamajiem auto un ir droša izvēle.
Tas tikai apliecina, ka komerctransporta jomā notiek pozitīva virzība. Pilnveidojot ergonomiku, komfortu un drošību, komercauto kļūst par aizvien ērtāku un drošāku darba vietu.
Populārākie raksti