Budžets
Lai atvieglotu orientēšanos plašajā automašīnu klāstā, lietotos auto iedalīsim trijās kategorijās.
- Automašīnas, kuras maksā aptuveni 2000 eiro. Parasti tie kļūst par pirmo auto jauniem braucējiem, kā otrs ģimenes auto ikdienas lietošanai, auto ziemas un sāls kaisīšanas perioda pārciešanai vai citām situācijām.
- Automašīnas, kuras maksā 2000–7000 eiro. Šīs lietoto auto plačos sastopamas visbiežāk, jo atbilstot pircēju vairākuma maksātspējai.
- Automašīnas, kuras maksā vairāk nekā 7000 eiro. Sākot ar kompaktās klases ekonomiskajiem spēkratiem līdz Vācijā ražotiem premium auto – daudz iespēju un ne mazāk iespējamo problēmu, tādēļ svarīgi atstāt vismaz 1000–2000 eiro drošības spilvenu neparedzētiem remontiem.
Meklējumi
Visērtāk lietotos auto meklēt internetā. Latvijā populārākā sludinājumu vietne ir ss.com. Meklējot dārgākus auto, vērts aplūkot arī ārzemju lietoto auto tirgus piedāvājumu. Populārākās vietnes ir mobile.de un autoscout24.com. Latvijā netrūkst pakalpojumu sniedzēju, kas ārzemēs nolūkoto auto aplūkos, pārbaudīs un atvedīs līdz namdurvīm. Šāds pakalpojums maksā aptuveni 600–1500 eiro.
Nezinot, kādu auto meklēt un kurā jutīsies ērti, vispirms var doties uz lietoto auto tirdzniecības vietām, lai iesēstos dažādos spēkratos un veiktu testa braucienu. Tā var atrast sev piemērotos modeļus un vēlāk sameklēt saviem kritērijiem (krāsa, aprīkojums, dzinējs) atbilstošu auto internetā.
Pērkot lietotu auto, ieteicams arī uzrunāt attiecīgā zīmola atbalstītājus – pieredzējušus šā modeļa automašīnas lietotājus. Uzklausot vismaz dažas atsauksmes, izveidosies priekšstats par kāroto auto un tā raksturīgākajiem defektiem.
Pie kā pirkt?
Pirmajai budžeta grupai atbilstošus auto lielākoties piedāvā privātpersonas, bet dārgākus auto – arī uzņēmumi. Vairums jaunu auto dīlercentru piedāvā iegādāties lietotus auto, iepriekš tos pārbaudot un pat dodot garantiju. Šie auto būs dārgāki, taču jāatceras, ka lietots auto jāpērk tikai no zināmiem uzņēmumiem/personām, pret kurām vajadzības gadījumā var vērsties tiesā un ir iespējama sprieduma izpilde.
Pērkot auto no privātpersonām vai kompānijās, kurām ir apšaubāma reputācija, pastāv risks palikt bez auto. Proti, ja auto ir zagts, shēma ir izveidota tā, ka jaunais pircējs par to uzzina tikai tad, kad naudu jau ir samaksājis.
Lēta auto pārbaude
Lēto automašīnu pārbaude ir vienkārša – pietiks ar testa braucienu, lai dzirdētu balstiekārtas trokšņus, ieklausītos dzinēja darbībā, pārbaudītu, kā strādā transmisija, utt. Ar bukti sānos un citiem vizuāliem defektiem var braukt, taču dūmojošs motors, slīdošs sajūgs un krakšķošas pusasis sola papildu izdevumus.
Šis ir vienīgais segments, kurā pirms auto iegādes varam iztikt bez servisa apmeklējuma. Tomēr, ja šāda iespēja rodas, auto var pārbaudīt kaut uz standarta rampas jeb tā saucamās bedres. Šeit būs vieglāk noteikt motoreļļas vai dzesēšanas šķidruma noplūdes, kā arī konstatēt potenciāli lielāko problēmu – vai auto apakšā grīda jau nav pilnībā izrūsējusi. Korozija šiem auto būs lielākais bieds, jo cienījamā vecuma dēļ rūsa var būt sagrauzusi ne tikai virsbūves redzamās daļas (spārnus, bagāžnieka vāku utt.), bet arī galvenās virsbūves sijas.
Spārnu un dažas citas daļas ir iespējams aizstāt, bet grīdas un virsbūves remonts lielākoties veidos pat vairāk nekā pusi no auto vērtības.
Daži autovadītāji ar to varētu sadzīvot, taču tehniskajā apskatē par šādiem bojājumiem draud vērtējums 2 vai pat 3, liedzot tālāku pārvietošanos satiksmē.
Ja ar auto plānots braukt ne vairāk kā gadu un tālākā spēkrata nākotne neinteresē, būtu ieteicams meklēt automašīnu, kurai ir veikta tikai tehniskā apskate un vismaz gadu par korozijas sekām un citām problēmām nebūs jāsatraucas. Tāpēc nereti lētu auto sludinājumos tieši pirmais teikums ir – skate uz gadu. Lai mazāk būtu jāsatraucas par rezerves daļām, ieteicams dot priekšroku populāru zīmolu spēkratiem – Volkswagen, Audi, Opel, Volvo, BMW, Toyota utt.
Detektīva instinkts
Lūkojot savā īpašumā iegūt dārgākus auto, kas vairāk atbilstoši otrajai un trešajai budžeta grupai, nozīmīgu daļu no pārbaudes procesa var veikt pašu spēkiem, pat neizejot no mājas. Brīdī, kad atrasti tīkami auto, to vēsturi iespējams pārbaudīt dažādos interneta resursos. Lai finanses un laiku nešķiestu velti, ieteicams pārbaudi sākt ar auto, kas patīk visvairāk.
Informāciju par Latvijā reģistrētu auto tehniskās apskates datiem bez maksas var iegūt e.csdd.lv vietnē. Ievadot automašīnas numuru, var uzzināt ne vien visus aizrādījumus, kas izteikti iepriekšējā apskatē, bet arī ikgadējā ekspluatācijas nodokļa apjomu, ko dažkārt auto pārdevējs labprāt noklusē. Piemēram, 2007. gada BMW 3. sērijas modelim ar 2,0 litru dīzeļdzinēju ikgadējais nodoklis ir 133 eiro, bet spēcīgākajā 3,0 litru versijā nodoklis sasniedz jau 270 eiro. Par tik ievērojamu atšķirību potenciālie auto īpašnieki nav informēti, jo vizuāli auto atšķiras vien ar izplūdes uzgaļu skaitu.
Dažiem Latvijā iecienītiem auto šis nodoklis ir pārsteidzoši augsts, piemēram, septiņvietīgajam ģimenes minivenam Chrysler Town & Country katru gadu nodokļos vien var būt jāmaksā aptuveni 1000 eiro.
Samaksājot 85 centus, var saņemt informāciju par automašīnas šasijas jeb VIN numuru, valsti, no kurienes auto importēts, īpašnieku skaitu Latvijā, īpašnieku maiņu datumus, aizliegumiem utt. Latvijā ekspluatētiem auto CSDD vietnē būs redzams arī nobraukums un tā secīga attīstība gadu gaitā, tomēr no ārvalstīm ievestiem auto būs jāizmanto citi resursi. Jāņem gan vērā, ka ne vienmēr pastāv iespēja uzzināt pilnu automašīnas vēsturi, tāpēc noteikti jādodas apskatīt auto klātienē.
Gan Latvijā, gan ārzemēs pieejami tā saukto atskaišu pakalpojuma sniedzēji. Par aptuveni 3–60 eiro var iegūt auto vēsturi, sākot no tā pirmajiem noripotajiem metriem. Tāpat var uzzināt, vai auto neatrodas policijas meklēšanā, auto oriģinālo komplektāciju, nobraukuma vēsturi, negadījumu skaitu, kā arī arhīva fotogrāfijas. Tieši fotoattēli var atklāt šokējošu informāciju, ja auto reiz cietis satiksmes negadījumā, bijis plūdos vai piedzīvojis citu nelaimi, kā rezultātā auto jau pat bijis norakstīts. Latvijā populārākā vietne ir AutoDNA.lv, ārzemēs tās ir auto-records.com un vin-info.com mājaslapas, bet no Amerikas importētiem auto noderēs carfax.eu.
Šo atskaišu atklātie rezultāti nereti liek pārdevējiem slēpt VIN numuru vai sludinājumā it kā nejauši sajaukt ciparu secību, jo 17 simbolu VIN identifikācijas numurs ir gluži kā cilvēka personas kods vai pirkstu nospiedumi, kas paliek nemainīgi visu dzīvi. Ja braucat aplūkot auto un vēlaties uz vietas pārliecināties par sludinājumā norādītā VIN patiesumu, tad atkarībā no auto šo numuru var atrast vējstikla apakšējā daļā vai uz auto identifikācijas uzlīmes, kas visbiežāk atrodas vadītāja puses durvju ailē vai motortelpā.
VIN numurs noteikti jāsalīdzina ar dokumentos redzamajiem datiem. Konstatējot neatbilstību, jādodas cita auto meklējumos.
Kam pievērst uzmanību testa braucienā
Dodoties izmēģinājuma braucienā, līdzi vēlams paņemt cilvēku, kas ar tehniku ir uz tu. Ja šāda cilvēka draugu lokā nav, brauciet ar kādu kompanjonu – jo vairāk acu pāru, jo labāk. Sāciet ar vienkāršu vizuālo pārbaudi, aplūkojot virsbūves detaļu spraugas. Piemēram, ja motora pārsega vienā pusē starp spārnu varat ielikt monētu, bet otrā pusē nav vietas adatai, tad veikti nekvalitatīvi remontdarbi. Tāpat visām durvīm jāveras ciet un vāļā ar vienādu spēku. Krāsojuma pārbaudei var noīrēt krāsas biezuma mērītāju. Tas palīdzēs atklāt vietas, kur zem krāsas slēpjas acīm neredzama špakteļa kārta.
Dodoties testa braucienā, vislabāk būs, ja auto varēsiet iedarbināt aukstu, nevis jau iepriekš uzsildītu.
Startēšanas brīdī pievērsiet uzmanību motora darbībai un tam, vai no izpūtēja nav redzami dūmi. Aukstam dzinējam baltus dūmus vēsā laikā var radīt kondensāts, bet vēlāk tiem būtu jāpazūd. Ja, dzinējam darbojoties, redzami melni, pelēki vai zili dūmi – visdrīzāk remonts nebūs lēts, tomēr visdrošāk to varēs noskaidrot servisā.
Braucienam noteikti vajadzētu ilgt tik ilgi, lai auto pagūtu kārtīgi uzsilt, vēl labāk izmēģināt visus braukšanas režīmus – gan pilsētā, gan ārpus tās. Tas īpaši svarīgi būs automašīnām ar automātisko transmisiju, jo šis ir viens no dārgākajiem auto mezgliem, un kārbas darbībai jābūt nevainojamai visos režīmos.
Ja, izbraucot ar auto, tas šķiet labs, un auto vēsture neko ļaunu nevēsta, laiks pēdējam solim – auto pārbaudei servisā.
Servisa diagnostika
Lēto auto remontā noderēs mehāniķa zināšanas, taču modernos spēkratos ar standarta zināšanām par mašīnas uzbūvi vairs nebūs gana – šeit būs jāliek lietā pilns pārbaužu un diagnostikas arsenāls. Diagnostika ieteicama arī otrās budžeta grupas automašīnām, tomēr dārgajam galam šis process ir teju obligāts.
Profesionāļi par aptuveni 30 līdz 50 eiro veiks pilnu automašīnas diagnostiku, pārbaudot gan tehnisko mezglu, gan elektrosistēmu stāvokli.
Lielākoties potenciālajam auto pircējam tiek izveidots arī defektu saraksts un to novēršanai nepieciešamo darbu tāme. Šo dokumentu cilvēks var izmantot, piemēram, kaulējoties par cenu.
Ja auto bijis gādīgās rokās, tam jābūt pieejamai servisa grāmatiņai, kurā norādītas visas līdzšinējās apkopes. Jaunākiem auto pastāv iespēja, ka servisa grāmatiņa pieejama elektroniski, un šiem ierakstiem pieeja būs konkrētā auto dīlerim.
Pārāk zema cena – aizdomīgi
Ja auto ievests no ārzemēm un pārdevējs būs sagādājis šķietami izdevīgu piedāvājumu, ieteicams pievērst uzmanību to valstu sludinājuma portāliem. Ja mašīnas cena ir būtiski zemāka par Vācijā atrodamām līdzīgām automašīnām, tam pilnīgi noteikti ir iemesls. Jautājums – kāds, jo klāt vajadzētu nākt transportēšanas un reģistrācijas izdevumiem, kā arī pārdevēja peļņai. Lielākoties šādos gadījumos ticis ievests auto ar būtiski tehnisku defektu vai nozīmīgiem avārijas bojājumiem, kas uz pārdošanas brīdi uz ātro savesti kārtībā, bet jau pavisam drīz sagādās raizes.
Kaulēšanās par cenu ir normāls tirgus process, tomēr ne vienmēr auto īpašnieks būs ar mieru dot atlaidi.
Pastāv vairāki automašīnas vērtību palielinošie labumi, piemēram, pretrūsas apstrāde vai otrs disku un riepu komplekts. Tas attiecas arī uz drošības ierīcēm. Ja grasāties kārtot KASKO polisi (dārgākajā cenu grupā bankas to padarījušas par obligātu prasību), tad signalizācija, imobilaizers, virsbūves detaļu marķēšana, slepenais slēdzis un citas sistēmas būs tikai patīkams bonuss. Katra no šīm tehnoloģijām maksā no dažiem desmitiem līdz pat simtiem eiro, tāpēc kaulēšanās procesā esiet saprātīgi. Turpretim, ja automašīnai nav vismaz divas aizdedzes atslēgas, tad gan noteikti jāprasa atlaide.
Korekta īpašumtiesību maiņa
Pirkuma juridiskā puse var izrādīties tikpat svarīga kā auto diagnostika, tāpēc īpaša uzmanība jāpievērš korektai īpašuma tiesību maiņai jeb tā sauktajai pārrakstīšanai. Dažkārt privātie pārdevēji lētus auto mēdz censties realizēt bez pārrakstīšanas. Tas nozīmē, ka jūs samaksājat cilvēkam naudu un pretī saņemat auto, aizdedzes atslēgas un, labākajā gadījumā, arī tehnisko pasi.
Šādam darījumam pastāv daudz risku, piemēram, juridiskais auto īpašnieks šo spēkratu jebkurā brīdī var vēlēties atgūt. Ja labprātīgi to neatdosiet, auto var tikt pasludināts par zagtu, un šajā brīdī jūs būsiet jau policijas meklēšanā esoša spēkrata vadītājs. Ja situācija nonāks līdz tiesai, ar roku parakstītas vienošanās uz baltas lapas par it kā pārrakstītu auto, visticamāk, nekam nederēs.
Gadās, ka auto pārdevējs atrāda auto, lai arī automašīnas juridiskais īpašnieks ir citā pilsētā vai pat valstī un nevar ierasties uz pārrakstīšanas procesu klātienē.
Šajā gadījumā var izvēlēties distances reģistrāciju – no šā pārreģistrācijas veida nav jābaidās. Lai uzsāktu auto pārreģistrācijas procesu, auto īpašnieks vietnē e.csdd.lv noņems auto no uzskaites un samaksās ar auto saistītos nodokļus un uzliktos sodus. Tālāk reģistrā tiks izdarīta atzīme, ka auto īpašuma tiesības tiek piemērotas jums, it kā virtuāli nomainot īpašnieku. Par šo darbību saņemsiet apstiprinošu e-pastu un piecu dienu laikā varēsiet doties uz jebkuru CSDD nodaļu, lai pabeigtu pārreģistrāciju.
Uz trešo jeb dārgāko automašīnu grupu attiecas arī ierobežojumi par skaidras naudas norēķiniem. Šobrīd privātpersona var iegādāties transporta līdzekli skaidrā naudā, ja transporta līdzeklis nav dārgāks par 7200 eiro. Tiklīdz šī summa pārsniegta, norēķini notiek ar pārskaitījumu. Par minētā aizlieguma neievērošanu paredzēts administratīvais sods 15% apmērā no darījuma summas. Lai mazinātu ēnu ekonomiku un iespēju izvairīties no nodokļu nomaksas, tuvākajā laikā gan plānots, ka 7200 eiro limits varētu tikt samazināts līdz 1500 eiro.
Nekad neatdod naudu pārdevējam pirms dokumentu parakstīšanas! Visdrošāk to darīt brīdī, kad tehniskajā apliecībā redzams jaunā īpašnieka vārds, taču dažkārt darījums notiek dokumentu kārtošanas laikā.
Uzmanies no viltotiem līgumiem!
Pērkot auto no privātpersonas, jāpārliecinās, ka auto ir reģistrēts Latvijā un tam piešķirta numurzīme. Ārvalstīs reģistrētus auto drīkst pārdot tikai reģistrēti autoplači. Tāpat svarīgi pirkuma līgumā noradīt patiesu informāciju. Ja automobiļa iegāde notiek Latvijā, tad arī līgums ir jāslēdz ar pārdevēju Latvijā, nevis ar kādu nezināmu personu ārvalstīs. Šādi fiktīvie līgumi, saukti par kauferiem, tiek piedāvāti situācijās, kad pērkat auto no tā sauktā pārpircēja, un viņš nav vēlējies figurēt nevienā no dokumentiem, kļūstot tikai par starpnieku.
Parasti ar šo fiktīvo līgumu pircējs dodas uz CSDD, lai reģistrētu auto. Auto pārdevējs jeb šajā gadījumā starpnieks jūs būs jau noinstruējis, kā atbildēt uz CSDD darbinieku jautājumiem. Piemēram, uz jautājumu, kur tika iegādāts auto, jums būs jāatbild, ka nevis Latvijā, bet gan atbilstoši tam, kas rakstīts līgumā, – visbiežāk figurēs Vācija. Tomēr jāatceras, ka, parakstot viltotu līgumu, kurā norādīts, ka auto pirkāt ārzemēs, piemēram, Vācijā no kāda nezināma pārdevēja, jūs iesaistāties kriminālnoziegumā. Par to pienākas sods gan pircējam, gan pārdevējam.