Eiropas Savienībā patērētāju aizsardzības normas nosaka, ka jauniem iekšdedzes automobiļiem jābūt vismaz divu gadu garantijai, bet jaunu elektroauto akumulatoriem – astoņu gadu jeb līdz 160 000 km nobraukuma garantijai. Tomēr daži ražotāji piedāvā vēl vairāk – pat desmit gadu vai viena miljona kilometru garantiju. Kā to visu vērtēt potenciālajiem īpašniekiem?
Kāpēc ir svarīga elektroauto akumulatora garantija?
Salīdzinot dažādu ražotāju piedāvājumus, izceļas divi rādītāji: garantija akumulatoram un garantija pašam automobilim. Praksē šie skaitļi ir visai atšķirīgi. Piemēram, Volkswagen saviem elektromodeļiem dod piecu gadu vai 100 000 kilometru garantiju. Hyundai piedāvā piecu gadu garantiju bez nobraukuma ierobežojuma, bet elektromobiļu akumulatoriem piemēro Eiropas Savienības minimumu.
Tomēr ir ražotāji, kas garantijas latiņu ceļ vēl augstāk. Piemēram, Dienvidkorejas uzņēmums KGM elektriskā SUV Torres EVX gadījumā pašam auto piedāvā septiņu gadu vai 150 000 km garantiju, bet akumulatoram – iespaidīgu desmit gadu vai viena miljona kilometru garantiju. Šāds dāsnums liek izbrīnā pacelt uzacis un jautāt: tā ir vienkārši uzmanības piesaistīšana, vai arī uzņēmums tik tiešām ir pārliecināts par sava produkta ilgmūžību?
Šāds solījums tomēr nevar būt tikai tukši vārdi.
«Ja produkts ir slikts, šādā gadījumā ražotājs riskē iekulties lielos finansiālajos zaudējumos un iznīcināt savu reputāciju. Tāpēc pirms garantijas termiņa noteikšanas tiek veikta rūpīga analīze. Nenoliedzami, tā ir arī mārketinga stratēģija ar mērķi piesaistīt klientus un iegūt tirgus daļu, un ar laiku tā var radīt uzticību un pārliecību. Te ir vērts atgādināt, ka šādā veidā savu vietu izcīnīja arī citas Dienvidkorejas markas, tostarp Kia, kas ienāca tirgū ar septiņu gadu garantiju. Ja viņiem tas izdevās, kāpēc lai neizdotos arī citiem?» skaidro Mārtiņš Labāns, populārā bloga Dzīve ar elektroauto veidotājs.
Šāda garantija var palīdzēt piesaistīt vairāk pircēju līdzīgi, kā tas izdevās Teslai ar astoņu gadu garantiju bez ierobežota nobraukuma modeļiem Model S un Model X, kas ražoti no 2014. gada līdz 2020. gada februārim.
Garantijas smalkumi
Pārskatot noteikumus, atklājas, ka garantija parasti ir spēkā vai nu noteiktu laiku, vai līdz noteiktam nobraukumam – atkarībā no tā, kurš nosacījums iestājas vispirms. Piemēram, Eiropas Savienībā tirgoto elektroauto akumulatoriem ir astoņu gadu vai 160 000 km nobraukuma garantija. Tas nozīmē – ja automašīna nobraukusi tikai 100 000 km, bet tās vecums ir astoņi gadi, garantija beidzas. Un otrādi – ja auto ir tikai trīs vai četri gadi, bet tas jau noripojis 160 000 km, arī tad garantijas akumulatoram vairs nav.
«Es teiktu, ka ņemot vērā vispārējās elektroauto izmantošanas tendences, garantijas ilgums ir svarīgāks par nobraukumu.
Būtībā elektromobiļi dzīvo pilsētā un piepilsētā, tāpēc gadā nobrauc mazāk nekā, teiksim, dīzeļauto.
Protams, daži cilvēki tomēr pamanās satīt diezgan lielu kilometrāžu, kā tas ir manā personīgajā gadījumā, un daži regulāri brauc arī garos gabalus. Taču viņi drīzāk ir izņēmums. Šī iemesla dēļ es sliecos domāt – jo garāks garantijas termiņš, jo izdevīgāk īpašniekam,» rezumē Mārtiņš.
Pavisam citādi ir ar elektromobiļiem, ko izmanto komercdarbībai: tie pastāvīgi kaut kur brauc, tāpēc sakrāj ievērojamu kilometrāžu. Tomēr daudzi ražotāji to akumulatoram dod tādu pašu garantiju kā vieglajām mašīnām. KGM Torres EVX Van N1 kategorijas auto izceļas ar to, ka tam ir tāda pati desmit gadu jeb viena miljona kilometru garantija kā M1 pasažieru versijai. Tātad – pat tad, ja gadā nobrauc 100 000 km, garantija būs spēkā visus desmit gadus.
Garantija ietekmē arī otrreizējo tirgu
Gara garantija ir spēcīgs arguments, elektromobilim nonākot otrreizējā tirgū. Augsta atlikusī vērtība nozīmē, ka pirmais īpašnieks atgūs patīkami lielu daļu sākotnējā ieguldījuma. Tas ir svarīgs faktors, novērtējot kopējos finansiālos tēriņus. Akumulators ir dārgākā elektroauto sastāvdaļa, tāpēc tā veiktspēja un arī atlikusī garantija būtiski ietekmē cenu. Auto ar akumulatoru, kam jau beigusies vai drīz beigsies garantija, raisa daudz mazāku interesi, un tā cena ir zemāka.
«Pat tad, ja lietots elektroauto kopumā atstāj teicamu iespaidu: virsbūve izskatās lieliski, salons ir labā stāvoklī, būtībā tas var izrādīties nederīgs – jo akumulators savu ir nokalpojis. Rezultātā cena ir ievērojami zemāka. Tāpēc garāka garantija otrreizējā tirgū elektromobili padara pievilcīgāku – neviens saprātīgs cilvēks negribēs riskēt ar to, ka viņam varētu nākties mainīt akumulatoru uz sava rēķina,» piebilst Mārtiņš Labāns.
Piemēram, KGM Torres EVX ar 73,4 kWh akumulatoru pēc 4500 eiro atbalsta piemērošanas maksā no 36 790 eiro.
Salīdzinājumam: Hyundai Kona Electric ar 65,4 kWh akumulatoru ar subsīdiju maksā no 39 290 eiro, bet Volkswagen ID.4 ar 77 kWh akumulatoru – 46 730 eiro.
Tāpēc, ņemot vērā zemāku iegādes cenu un augstāku tālākpārdošanas vērtību, kļūst skaidrs, ka ilgāka ražotāja garantija akumulatoram ļauj saimniekam ne tikai bezrūpīgāk automašīnu ekspluatēt, bet pēc kāda laika atgūt arī lielu daļu auto iegādes summas.