Piegāžu krīze
Automašīnu tirgu šobrīd nosaka problēmas ar automašīnu detaļu piegādi. «Covid-19 krīze veicinājusi piegādes ķēžu traucējumus, slēgtas ražotnes un ir problēmas ar elektronisko komponentu nogādāšanu automašīnu ražotājiem, kā rezultātā kavējas jaunu spēkratu piegāde pasūtītājiem. Transportlīdzekļu karkasi ir gatavi, bet trūkst pusvadītāju mikroshēmas, tāpēc tos nav iespējams nokomplektēt līdz galam,» komentē R.Bāle.
Vēl viens faktors, kas ietekmē pašreizējo situāciju, ir pāreja uz dabai draudzīgākiem automobiļiem, tāpēc auto ražotāji ir spiesti pārstrukturēties un pielāgoties, lai samazinātu mašīnu kaitīgumu videi.
“Pārejot uz jaunām tehnoloģijām, autobūves nozarei ir ļoti strauji jāiziet attīstības process, lai saglabātu konkurētspēju," saka R.Bāle. "Ja, piemēram, viedtālruņu un televizoru tehnoloģiskā attīstība ir sasniegusi teju augstāko punktu, tad elektroauto līdz tam vēl tāls ceļš ejams un ir iespējami daudz uzlabojumi.”
Pārdošanas apjomi turpinās samazināties
Ātrāku pāreju uz elektroautomobiļiem kavē fakts, ka tie ir ievērojami dārgāki nekā transportlīdzekļi ar iekšdedzes dzinējiem.
«Tas galvenokārt ir saistīts ar automobiļu ražotāju investīcijām elektroauto tehnoloģiju attīstībā,» skaidro eksperts. “Šobrīd klienti vairāk raugās uz mašīnām ar iekšdedzes dzinējiem, bet šo automašīnu vairs nav tik daudz gan vides prasību, gan piegāžu problēmu dēļ. Līdz ar to pašreizējais piedāvājums ir nepietiekams.”
Īpaši problēmu izjūt lielākie automašīnu zīmoli, kurus skar pašreizējā krīze un kuri tirgo spēkratus jau gadu uz priekšu. «Var prognozēt, ka tuvākajos mēnešos jaunu automašīnu pārdošanas apjomi, salīdzinot ar attiecīgo periodu pagājušajā gadā, turpinās samazināties,» prognozē R.Bāle.
Lietotu auto tirgus
Visas iepriekšējās problēmas, ar ko šobrīd saskaras jaunu automašīnu tirgotāji, diemžēl atstāj ietekmi arī uz lietotu spēkratu tirgu. «Situācijā, kad jaunu automašīnu piedāvājums ir nepietiekams un elektroauto ir pārāk dārgi, tad lietotās automašīnas aizpilda tukšumu un ceļas arī to cena. Lai piegādātu lietotas automašīnas no citām Eiropas valstīm uz Latviju, starpnieki pieprasa augstāku cenu un līdz ar to pieaug arī lietotu automašīnu izmaksas,» stāsta R.Bāle.
Saskaņā ar Auto Asociācijas datiem septembrī ievestas 5454 lietotas automašīnas, kas ir par 19% vairāk nekā 2020. gada septembrī.
Raivo Bāle skaidro, ka, neskatoties uz pandēmijas ierobežojumiem, kopumā iedzīvotāju spēja pildīt savas finansiālās saistības ir uzlabojusies, un viņi ir gatavi veikt arī dārgākus pirkumus, kas var veicināt elektroauto pārdošanas apjomu pieaugumu. Tas savukārt var palīdzēt apturēt cenu augšupeju un veicināt ātrāku pāreju uz videi draudzīgākiem transporta līdzekļiem.
“Lai gan elektroauto īpatsvars tirgū joprojām ir mazs, pagājušajā gadā novērots reģistrēto elektroautomobīļu skaita pieaugums par 230%, salīdzinot ar gadu iepriekš, kas ir ļoti pozitīva tendence. Īpaši liels videi draudzīgāko automašīnu īpatsvara pieaugums vērojams augstākās klases automobiļu segmentā,” komentē Bāle.