Jautājums
Labdien! Veicot auto ikgadējo tehnisko apskati, allaž brīnos par inspektoru skrupulozo attieksmi, konstatējot vismazākās brīvkustības piekares lodveida šarnīros, pat stabilizatora atsaišu šarnīros. Šādi defekti tiek novērtēti ar 2, kas automātiski nozīmē atkārtotu TA. Tajā pašā laikā auto amortizatoru, kuriem ir izšķiroša loma riteņu saķeres nodrošināšanā un līdz ar to arī kustības drošībā, funkcionalitātes pārbaude netiek veikta vispār.
Amortizatori nereti mēdz izbeigties bez redzamām pazīmēm un eļļas noplūdēm, un vizuāli nav iespējams konstatēt, vai amortizators vispār darbojas, un, ja darbojas, kāds ir tā sniegums. Nereti auto plūsmā var labi redzēt, kā priekšā braucošajam auto lēkā kāds no riteņiem. Pieļauju, ka autovadītājs ar mazāku pieredzi to var nepamanīt un nesajust, taču kritiskajā situācijā beigts amortizators var nospēlēt izšķirošu lomu. Faktiski to varētu pielīdzināt nevienmērīgai bremžu darbībai.
Tajā pašā laikā par nenozīmīgu šķērsstabilizatora atsaites brīvkustību, kuras ietekme uz kustības drošību ir niecīga, auto tehniskajā apskatē tiek izbrāķēts. Kāpēc tā? Kad TA stacijās tiek plānots uzsākt auto amortizatoru darbības pārbaudi?
Atbilde
Tehniskajās apskatēs amortizatoru tehniskais stāvoklis tiek vērtēts vizuāli, jo amortizatoru pārbaudīšanai ar diagnostikas iekārtām nav vienotu pārbaudes kritēriju. Vizuāli tiek vērtētas to šķidruma noplūdes un citi redzami bojājumi, savukārt zuduša funkcionalitāte (pats minējāt gadījumu, ka «var labi redzēt, kā priekšā braucošajam auto lēkā kāds no riteņiem») tiek konstatēta, automobilim iebraucot un izbraucot no bremžu stenda, jo funkcionalitāti zaudējis amortizators neveic svārstību slāpēšanu un automobilis pārlieku šūpojas.
Ik gadu vairākiem tūkstošiem transportlīdzekļu amortizatoru tehniskais stāvoklis novērtēts ar vērtējumu 2 (konstatēti būtiski defekti) vai pat ar 3 (kad konstatēti bīstami defekti), piemēram, sadalījies amortizatora stiprinājums, amortizatorsir nolauzts vai ieķīlējies.