«Total Energies» eksperts Andrejs Hudžidzkis skaidro, kādi pilsētvides apstākļi atstāj negatīvas sekas uz iekšdedzes dzinēja darbību un norāda uz motoreļļu īpašībām, kas aizsargā dzinēju no paātrināta nolietojuma.
Atļautais ātruma ierobežojums – līdz 50 km/h – ir mazākais ļaunums dzinēja aizsardzības misijā. Galvenā problēma ir tā, ka pilsētā mēdzam mērot īsus attālumus, kas neļauj motoram sasniegt vajadzīgo darba temperatūru. Pietiekami neuzsildīta auto degviela var nokļūt motoreļļā, bet mitrums – uzkrāties dzinējā. Šī problēma īpaši skar hibrīddzinējus, jo motoreļļā izšķīdušais kondensāts cirkulē dzinējā, pastiprinot korozijas procesus.
Otrs sarežģījumu cēlonis: autovadītājam dinamiski jāiekļaujas satiksmē, tostarp stājoties pie luksoforiem vai gājēju pārējām, kas patērē vairāk degvielas. Šādi radot vairāk sadegušo produktu motoreļļā, kuri, savukārt, veicina vides piesārņojumu.
Visas cerības uz augstas kvalitātes motoreļļu
Arvien vairāk autoražotāju atzīst, ka vairs neražo dzinējus, kas spētu nobraukt miljons kilometru. Oficiālās ekspluatācijas deklarācijas aizvien biežāk tiek līdz 300 000 kilometriem. Autovadītājs nevar rēķināties ar nekādu izturības rezervi, tāpēc īpaši svarīgi izvēlēties motoreļļas, uz kuru iepakojuma norādīts attiecīgā dzinēja ražotāja apstiprinājums.
«Ik gadu satiksme pilsētās tikai pieaug, veidojas arvien lielāki sastrēgumi, turklāt arvien vairāk tiek ražotas tieši maza dzinēja tilpuma automašīnas, kas paredz lielāku jaudu uz litru. Tas nozīmē, ka automašīnu sirdis jeb dzinēji strādā smagi, lai mūs nogādātu no punkta A uz punktu B.
Izvēloties pareizo eļļu, mēs nodrošinām, ka mūsu automobiļu sirdis turpina pukstēt spēcīgi un ilgi.
Eksperimentēšana ar nepiemērotām eļļām var beigties ar lielām neērtībām un izmaksām, tāpēc es vienmēr iesaku izvēlēties motoreļļu atbildīgi, ņemot vērā ražotāja ieteikumus. Automašīnu dzinēji ir sarežģīti mehānismi, kas prasa tikpat sarežģītu aprūpi,» norāda Andrejs Hudžidzskis, zīmola vadošais eksperts.
Svarīgākie apsvērumi motoreļļas izvēlē
- Cīņa ar sodrējiem. Jautāsiet – kāds motoreļļai sakars ar kvēpiem? Izrādās, ka tiešākais. Samazinātās jaudas benzīna dzinēji dominē tieši pilsētas un kompakto automobiļu tirgus segmentos, tomēr tie rada daudz vairāk kvēpu. Kvēpi no sadegšanas kameras var nokļūt arī motoreļļā un piesārņot to. Par laimi, augstas kvalitātes motoreļļām piemīt dispersantu īpašības, kas neļauj kvēpiem aizsprostot dzinēja kanālus vai eļļas filtru.
- Ķēdes aizsardzība. Tāpat kā velosipēdam, arī auto ir ķēdes, kuras jāaizsargā no kvēpu slāņa veidošanās, jo tie paātrina ķēžu nolietošanos. Piemēram, darvas nogulsnes mēdz nosēsties dažādās dzinēja vietās, tostarp tieši uz zobratu ķēdes. Īpaši kaitīgi tas ir ķēdes posmu savienojošajā daļā, jo tas izraisa zobratu un siksnu nolietošanos. Tāpēc, lai novērstu šīs problēmas, ir ļoti svarīgi nodrošināt pareizu ķēdes aizsardzību, dzesēšanu un tīrīšanu ar augstas kvalitātes motoreļļu.
- Dzinēja aizsardzība pret pašaizdegšanos. Nopietna problēma, ar kuru joprojām saskaras iekšdedzes dzinēju ražotāji, ir LSPI (low-speed pre-ignition) jeb priekšlaicīga aizdegšanās pie zema ātruma. To visbiežāk var novērot zemo apgriezienu diapazonā (1500–2000 apgr./min), kad motors ir stipri noslogots un tajā ir liela gaisa pieplūde, piemēram, kad autovadītājs, braucot ar mazu ātrumu, strauji nospiež bremžu pedāli. Priekšlaicīgu aizdegšanos var izraisīt arī nepietiekami uzpildīta degvielas tvertne un kvēlojošas eļļas daļiņas, kas atrodas sadegšanas kamerā. Īpašs risks rodas hibrīda piedziņas auto, kurās iekšdedzes dzinējs tiek iedarbināts un ieslēgts līdz lielākam apgriezienu skaitam. Tamdēļ hibrīdauto ieteicams izvēlēties motoreļļas, kas pēc iespējas ātrāk eļļo visu dzinēju. Šim nolūkam ražo 0W-20 un vēl zemākās viskozitātes klases motoreļļas, kurās ir sastāvdaļas, kas samazina šo karsto daļiņu veidošanos un var nodzēst uz cilindra sieniņām vai virzuļa gredzeniem eļļas slānī esošo degvielu.
- Ātra eļļošana. Dzinējam jābūt gatavam darbībai no pirmās sekundes. Mūsdienīgas eļļas, ar zemām viskozitātes klasēm, piemēram, 0W-20, ļauj dzinējam ātri un efektīvi «ieeļļoties» pat aukstā laikā, nodrošinot tā aizsardzību un efektivitāti no starta brīža.