Citadele Leasing apkopotie dati vēsta, ka 2023. gadā jauno auto tirgus Latvijā ir audzis par 11%, un privātpersonu vidū populārākās automāšīnas ir bijušas Toyota RAV4, Škoda Kamiq, Cupra Formentor, Škoda Karoq un Škoda Kodiaq. Vai šos un līdzīgus auto var atļauties vidējais latvietis, vai tomēr jaunākie modeļi ir kaut kas, ko var iegādāties tikai tie, kuri pelna krietni virs vidējā?
Cik lielu aizdevumu tu vari atļauties?
«Pēc banku pārstāvju sniegtajiem komentāriem varam secināt, ka maksimālais saistību slogs, kuru bankas uzskata par pieņemamu, ir aptuveni 40% no iedzīvotāja mēneša ienākumiem pēc nodokļu nomaksas.
Manuprāt, tomēr nebūtu prātīgi visu šo potenciālu izmantot auto iegādei un optimālāk būtu, ja līzinga maksājumi būtu ap 15% no mēneša algas, lai tas nepārvērstos par nepanesamu nastu. Izvērtējot vidējo neto algu Latvijā (1537 EUR/mēnesī), varam secināt, ka līzinga maksājumiem vidējais iedzīvotājs var atvēlēt ap 160–170 eiro mēnesī,» norāda banku finansēšanas salīdzinājumu platformas Finpra dibinātājs Arturs Timofejevs.
Ņemot vērā pēdējo gadu straujo cenu kāpumu, kurš skāra arī jauno automašīnu tirgu, šie cipari nav daudzsološi. Piemēram, jau iepriekšminētais modelis Toyota RAV4 operatīvajā līzingā izmaksās ap 450 eiro mēnesī, kas nozīme ka mēneša ienākumiem jābūt aptuveni 2500 eiro, lai līzinga maksājums neapēstu vairāk par 20% no tavas algas.
Kādu auto Tu vari atļauties?
Apsverot jaunas automašīnas iegādi līzingā, ir jāņem vērā, ka pastāv dažādi tā veidi, atšķirīgi līguma nosacījumi un citi parametri, piemēram, auto atlikusī vērtība operatīvā līzinga termiņa beigās u.c. Latvijas iedzīvotājiem tagad ir pieejams «Ilustratīvais līzinga kalkulators», lai aprēķinātu kādu auto vari atļauties, ņemot vērā ienākumu līmeni, esošo saistību apmēru un ieteicamo saistību apjomu attiecībā pret ienākumiem.
Balstoties uz datiem par vidējiem iedzīvotāju ienākumiem 2023. gadā, varam izsecināt, ka, piemēram, Finanšu un Apdrošināšanas nozares pārstāvji, kuru vidējā neto darba alga pērn bija 1928 eiro mēnesī, var atļauties operatīvajā līzingā iegādāties Audi Q2, Škoda Kodiaq, Toyota C-HR vai citas līdzīgas cenu kategorijas automašīnas.
Bet «Izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozares» darbinieki, kur vidējā neto alga statistiski ir viena no viszemākajām – 728 eiro, iespēju klāsts ir pieticīgāks, piemēram, Hyundai i30 vai Kia Stonic. Un jāņem vērā, ka izvēloties šos spēkratus operatīvajā līzingā, mēneša maksājums (iekļaujoties maksimāla sloga ietvaros) tomēr prasīs aptuveni 30% no ikmēneša ienākumiem.
Ja runājam par tik greznām automašīnām kā BMW XM vai Mercedes-Benz S Class, tad ienākumiem jābūt virs 11 tūkstošiem eiro mēnesī, kas ir retums Latvijā strādājošo iedzīvotāju vidū.
Lietotas automašīnas – iespēja tikt pie greznāka auto par zemāku cenu
Vidējam Latvijas iedzīvotājam liela daļa jaunāko modeļu automašīnas visticamāk ies gar degunu, jo ikmēneša līzinga maksājumi būs lielāki, nekā bankas rekomendē uzņemties. Tāpēc jāatceras, ka iespējams līzingā iegādāties ne tikai jaunus, bet arī lielotus spēkratus. Četras Latvijā vadošās bankas piedāvā līzingu automašīnām, kuru vecums līguma termiņa beigās nepārsniedz 15 gadus.
Tas nozīmē, ka, slēdzot līgumu uz 5 gadiem, faktiski var izvēlēties spēkratu, kura vecums ir līdz pat 10 gadiem, kas būtiski paplašina izvēles iespējas.
Līzings ir un būs lētākais finansējuma veids, jo automašīna kalpo par nodrošinājumu, līdz ar ko finansējuma sniedzējs mazina savus riskus. Galvenais ir vienmēr atcerēties, ka, uzņemoties finanšu saistības, ir jāizvertē spējas atmaksāt.