Protams, ir absurdi uzskatīt, ka kombinācija SUV un ziemas riepas, kuru lietošana Latvijā apstiprināta ar likumu, ir veiksmīga jebkādiem ceļa apstākļiem ziemā. Atcerieties seno bezceļu braucēju parunu: Jo dārgāks džips, jo tālāk jāiet pēc traktora. Pirmkārt, ir pietiekami daudz subjektīvo apstākļu, kas liek apšaubīt faktu, vai vienmēr ziemas riepas izglābs no iestigšanas, ierakšanās sniegā. Arvien kā no jauna mēģinām rakstīt senas patiesības.
Trīs patiesības
- Pirmā: atcerieties, ka labākās riepas jāliek uz pakaļējās ass arī gadījumā, ja jūsu auto ir priekšpiedziņas. Darot otrādi, jūs no sava auto uzbūvēsit rotējošu vilciņu, ko no sagriešanās neglābs nekas.
- Otrā: apvidus auto riepas nekad nebūs tikpat lipīgas ceļam kā vieglo auto ziemenes. Tām ir augstāki borti, kas noteikti samazina vadāmības precizitāti un palielina slīdamības risku.
- Trešā patiesība: apvidus auto, SUV un pikapiem ir garāki piekares gājieni nekā vieglajam auto un būtiski paaugstināts smaguma centrs. Viss iepriekš pieminētais nozīmē ilgāku auto reakciju uz stūres pagriešanu. Lasot publikācijas par braukšanu ziemā, protams, ielāgojat, ka visa mašīnas masa uz zemi tiek pārvadīta caur riepām. Jo lielāka saskarsmes virsma, jo mazāka slodze ir uz 1 cm3 riepas. Jaunas riepas protektora (8 mm) saķeres laukuma efektivitāte ir 56%.
Ja riepas protektors ir 3 mm, tad kontaktvirsmas efektivitāte ir vairs 11%; ja – 1,6 mm, riepas kontaktlaukuma efektivitāte vairs ir 2%.
Reizēm gadās, ka ziemas riepas ir ievērojami smagākas nekā vasaras. Turklāt, ja tās tiek uzmontētas uz pamatīgiem tērauda diskiem, reizēm patiešām var gadīties, ka auto kļūst smagāk un grūtāk stūrējams nekā vasarā. Tas ne tikai vairāk patērē degvielu, bet arī vietā un nevietā iegūst inerci, tādēļ pie mazākās iespējas slīd gandrīz kā hokeja ripa. Nav pareizo riepu, teiksit? Kādas tad ir pareizās? Atbildot vienā teikumā – tādas, kādas oriģinālā aprīkojumā (OE) paredzējis ražotājs.
Vasarā, konsultējoties ar kādu zināmu autoritāti, vēl varat veikt izmaiņas riepu izmēros, taču ziemā no pašdarbības vajadzētu atturēties. Jo īpaši, ja braucat ar SUV. Lai samazinātu izmaksas uzņēmumu autoparkos, daudzi ražotāji veido vieglos auto, kas aprīkoti ar iespējami lētāko (pašlaik 195/65 R15 izmēru). Krosoveriem šo izmēru reducēšanu nav iespējams izvērst, jo auto jau sākumā uzstādīti lielāki un dārgāki riteņi, tādēļ papildu disku komplekta iegāde bieži vien ir finansiāli dārgs pirkums. Laikos, kad cilvēki izmantoja zirgu pajūgus, ratus vai karietes, atšķīrās šo transportlīdzekļu neatsperotās masas.
Rati atšķirībā no karietes bija viena vienīga neatsperotā masa, un, katrā bedrē ieripojot, braucēji kratījās uz nebēdu, kamēr karietēs braucošos no riteņiem atdalīja atsperlāgas jeb lokšņatsperes. Kamēr riteņi kratījās bedrēs, kariešu kulbās braucošie līgani šūpojās un drīzāk varēja sirgt ar jūras slimību nekā dabūt smadzeņu satricinājumu.
Nākamais inženieru devums cilvēcei – amortizators neļāva atsperei virsbūvi pārlieku iešūpot un karietes neatsperotās daļas svārstības slāpēt, cenšoties spītēt inercei un tā nodrošinot maksimāli iespējami ilgu riteņa kontaktu ar ceļu. Nav lieki jāpaskaidro, ka ritenis, kam nav saskares ar ceļu, ne stūrējas, ne vienmērīgi ripo.
Šobrīd vadošie auto zīmoli milzīgas summas izdod auto neatsperotās masas samazināšanai, tādēļ daudziem automobiļiem piekare tiek veidota no vieglmetāliem un pat oglekļa šķiedras. Uzmontējot lielāku un smagāku riteni, krosovera īpašnieks iegūst neprognozējamu spēkrata uzvedību. Ritenim kā ātri rotējošai detaļai ir ļoti būtiski, cik tālu no rotācijas centra (jeb ass) izvietojas smaguma centrs. Lielāku riteni būs arī grūtāk iekustināt vai apstādināt. Paceļot uz augšu piekari par +20 cm Toyota Land Cruiser un uzliekot tam traktora riteņus, jūs nevarat cerēt, ka tas ripos līgani un piekare kalpos ilgi.
No enerģijas taupīšanas viedokļa – labākais ir iespējami mazākais, šaurākais un vieglākais ritenis, taču tad šādi apauts auto nespētu izbraukt bedres un ceļa nelīdzenumus.
No bērnības taču zinām, ka ar gultņu skrituļiem aprīkots krēsls vai dēlis spēj ripot tikai pa ideāli gludu virsmu. Viens no iemesliem, kas nosaka auto saķeri ar ceļu, ir riepas protektora platums.
Vai patvaļīgi palielināt?
Mazākie no šobrīd populāro vieglo a/m riepu platumiem ir 185/65 R14 un 195/65 R15. SUV normālais riteņu izmērs ir 225/65 R17, mazākais – 175/80 R16 (Suzuki Jimny). Piekritīsit, ka ir pietiekami daudz SUV, kam ir 18, 19 un pat 20 collu diski. Tie ir pamatīgi neatsperotās masas objekti, kuru kļūdaina izvēle ietekmēs ne tikai degvielas ekonomiju, bet arī krosovera piekares ilgmūžību.
Kā jau zināt, riepas profila augstumu izsaka procenti no platuma, un tas ir otrais skaitlis aiz šķērssvītras. Tiesa, patvaļīgi palielinot diska izmēru, patiesībā iegūstam iespēju lietot zemāku un platāku riepu, kas sniegs papildu stabilitāti līkumos, taču degvielas pārtēriņš un pārmaksa par šādu riepu salīdzinājumā ar standartu bieži vien ir liela, un dažos gadījumos var ietekmēt pat vadīšanu un drošību uz ceļa.
Rezumējums
Katram auto modelim parasti ir iespējami vairāki riepu izmēri. Izvēlieties atbilstošu ražotāja noteiktajam, un jūs nekļūdīsities.