• Kādas ir elektroauto vājas vietas?

    Elektroauto
    Santa.lv
    Santa.lv
    19. septembris
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Valda uzskats, ka elektroauto ir daudz uzticamāki par iekšdedzes spēkratiem, jo tajos ir mazāk kustīgu detaļu. Tāpēc daudzi nebaidās pirkt pat modeļus, kam ir īsāka garantija un kam Baltijas valstīs nav autorizētas pārstāvniecības. Vai tiešām drīkstam nedomāt par garantiju un potenciālajām likstām? Kā liecina prakse, arī elektromašīnām mēdz būt problēmas un dažas pat hroniskas.

    Akumulatoram ir garantija, bet citām detaļām – ne?

    Teorētiski elektroauto, salīdzinot ar iekšdedzes analogiem, nav daudz elementu, kas varētu salūzt. Elektromotorā nekas nesadeg, nav jāmaina eļļa, nav siksnu, ātrumkārbas un daudzu citu detaļu, kas mēdz pievilt iekšdedzes automašīnu īpašniekus. Elektriskajam motoram ir tikai viena rotējoša daļa, un tas arī viss.

    Lielākās cilvēku bažas ir par akumulatora nolietojumu, tomēr Eiropas Savienība ir uzlikusi par pienākumu ražotājiem visiem elektroauto akumulatoriem dot 8 gadu jeb 160 000 km garantiju. Kompānijas mēdz lielīties ar tik ilgu periodu, taču patiesībā šis ir minimālais termiņš visiem Eiropā pārdotajiem elektromobiļiem un plug-in hibrīdiem. Peugeot, būdams pārliecināts par savu tehnoloģiju, Rietumeiropā jau ir ievērojami pagarinājis šo garantiju un iekļāvis tajā ne tikai akumulatoru, bet arī elektromotoru, iekšējo lādētāju, transmisiju un visas pārējās galvenās elektriskās un mehāniskās piedziņas sastāvdaļas

    Tomēr desmit gadu pieredze ar elektroauto ir pierādījusi, ka arī tiem ir savas vājās vietas. Populārā Tesla, kas izstrādā tikai elektriskus modeļus, 2021. gada J.D. Power auto ražotāju uzticamības reitingā palika 30. vietā no 33. Nu jau kompānija ir pavirzījusies tuvāk saraksta vidusdaļai, bet citās aptaujās pat redzama līderu vidū.

    Šie dati liecina, ka elektroauto nav ideāli. Iedziļinoties šajā tematā vairāk, nākas secināt, ka pievilt mēdz ne tikai elektronika un nepilnvērtīga multimediju sistēma.

    Arī elektromodeļiem ir hroniskas slimības

    «Tesla automobiļiem ir jaudīgi elektrodzinēji, tāpēc to Ahileja papēdis nereti ir pusasis. Pneimatiskajai balstiekārtai paceļot automašīnu, pusass izkustas no šarnīra. Ja ar paaugstinātu balstiekārtu strauji ieskrienas, pusass var salūzt. Vēl viena Performance modeļu liksta ir elektromotori, kas uzstādīti uz aizmugurējās ass: blīvslēgi sacietē un sāk laist garām eļļu, tāpēc tos drīz vien nākas mainīt. Nereti sabojājas arī siltumsūkņi. Problēmas ar mehāniskajām detaļām nav raksturīgas vien vecākiem Tesla modeļiem,» stāsta Daiņus Jaks, elektroauto eksperts un bloga 100 Percent Electric autors.

    Hroniskas ligas parādās arī citiem zīmoliem, kas tirgū pieejami jau ilgāku laiku. «Elektrisko Hyundai un Kia īpašnieki saskaras ar elektromotora un transmisijas gultņu problēmām – tie mēdz pārkarst, braucot lielus attālumus. Zinu arī gadījumus, kad pēc 100 vai pat 70 000 kilometru tie ir nomainīti. Automašīnām, kurām garantija jau ir beigusies, neatkarīgie servisi parasti nomaina tikai gultņus, savukārt autorizētie dīleri – visu elektromotoru. Tiem, kas galvenokārt brauc pa pilsētu, šādu problēmu nav,» saka Daiņus.

    Kā būtisku problēmu Daiņus min elektroauto ievērojamā svara ietekmi uz šasiju.

    Viņš atceras vairākus gadījumus, kad pēc 20–30 000 kilometru bijis jāmaina Volkswagen grupas elektromobiļu balstiekārta, jo tās konstrukcija nespēj izturēt vairāk nekā divu tonnu svaru.

    Neatkarīgi no ražotāja, pēc pieciem līdz sešiem ekspluatācijas gadiem nereti rodas grūtības atvienot uzlādes kabeli no automašīnas. Mēdz nedarboties arī dažādas sistēmas luksusa klasē, piemēram, izbīdāmās pogas un citi elementi. Porsche automašīnām reizēm rodas bojājumi iebūvētajā lādētājā. Jaguar I-Pace un agrīnajiem Audi e-tron mēdz būt ķibeles ar strāvas pārveidotāju.

    Te nu jāsecina – galu galā arī elektroauto ir tikai auto, un arī to mehāniskās detaļas ne tikai var salūzt, bet arī to dara. Pēc Daiņus domām, uzticamākie ir visvienkāršākie elektroauto, piemēram, Nissan Leaf – nav dzirdēts, ka tam būtu kādas hroniskas kaites.

    Garantija ir sirdsmiera šūpulis

    «Es uzskatu, ka, iegādājoties jaunu automašīnu, garantija ir viens no būtiskākajiem faktoriem. Automašīnas kļūst arvien sarežģītākas, vajadzīgas zināšanas dažādo sistēmu izmantošanā, un tām nepieciešama komplicēta datordiagnostika. Bet tas nozīmē, ka gadījumā, ja jāveic remonts, ar vietējo autoservisu vairs nepietiek. Turklāt tehnoloģiju attīstības dēļ remonta izmaksas ir ievērojami pieaugušas. Kamēr garantija ir spēkā, jūs varat gulēt mierīgi un, ja kas, braukt uz autorizēto servisu,» uzskata Daiņus.

    Tā kā tehnoloģijas kļuvušas sarežģītākas un remonta izmaksas ir palielinājušās, cilvēki ir sākuši rūpīgāk pētīt ražotāju piedāvāto pagarināto garantiju. Premium zīmoli, piemēram, BMW un Mercedes-Benz, joprojām standartā dod tikai 2 gadu garantiju, taču par papildu samaksu to var pagarināt līdz 5 gadiem, kas nozīmē plus kādi 150 līdz 200 000 kilometru.

    Lielākā daļa vidējās klases ražotāju piedāvā garāku garantiju – 5 gadi, taču ar nobraukuma ierobežojumu. Piemēram, Volkswagen gadījumā garantija ir līdz 100 000 kilometru.

    Kia izceļas ar 7 gadu garantiju, bet nobraukums ir ierobežots līdz 150 000 kilometru.

    Dažādus garantijas nosacījumus ražotāji piedāvā gan iekšdedzes, gan elektrificētiem auto. Pēdējiem no minētajiem Eiropas Savienībā augstsprieguma akumulatoram ir noteikta 8 gadu jeb 160 000 km garantija.

    Peugeot papildus akumulatora garantijai ir iekļāvis arī visas pārējās elektroauto piedziņas detaļas, jo uzskata, ka šī tehnoloģija bez nepatīkamiem pārsteigumiem, kā nākas, darbosies ilgi. Tas ļauj īpašniekam braukt bez stresa. Tiesa, šo pakalpojumu sāka piedāvāt nesen un tikai Rietumeiropas valstīs, taču, tā kā visas automašīnas Eiropas Savienības tirgum noripo no viena konveijera, arī Baltijas valstīs cilvēki brauc ar tieši tikpat labiem elektromodeļiem.

    Un vēl kāds aspekts, ko nevajadzētu aizmirst, – gara garantija ir izdevīga arī tāpēc, ka pēc 5–7 gadiem šādu automašīnu ir vieglāk pārdot, turklāt otrreizējā tirgū tā maksā dārgāk.

    «Es iesaku iegādāties tikai Eiropas elektroauto, jo ar tiem viss ir vienkārši – ja kaut kas notiek, autorizēts serviss to salabo atbilstoši garantijai. Dažkārt cilvēki pērk ko lētāku amerikāņu un Eiropas izsolēs – bez rokasgrāmatas un bez garantijas. Kad kaut kas salūst, viņi man jautā – ko man tagad darīt? Es atbildu vienkārši: sākumā jūs ietaupījāt, tagad nāksies par to maksāt. Tā vietā, lai izvēlētos automašīnu ar pārbaudāmu vēsturi pie dīlera, jūs devāt priekšroku lētākai alternatīvai, tāpēc tagad remonta izdevumi būs lielāki. Un elektroauto remonts nav lēts,» piebilst Daiņus.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē