• Kā virtuālā realitāte palīdz radīt jaunos automobiļus?

    Aktuāli
    Santa.lv
    Santa.lv
    5. jūlijs
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Lai auto nonāktu no dizaina skices līdz rūpnīcas konveijeram, ir vajadzīgi trīs līdz pieci gadi. Kolīdz jaunais modelis ir prezentēts, speciālisti sāk projektēt nākamo paaudzi. Pēdējās divās desmitgadēs datoru jauda ir ievērojami progresējusi un padarījusi šo procesu ātrāku un vieglāku. Tā daudzus risinājumus ļauj digitāli ne tikai radīt, bet arī pārbaudīt, kas ir ārkārtīgi svarīgi, piemēram, pasīvās drošības gadījumā.

    Tagad ar jaunākajām tehnoloģijām dizaineri sper nākamo soli – auto rada virtuālajā realitātē. Ko tas dod?

    Datori palīdz, bet ar tiem vien nepietiek

    «Plašākai sabiedrībai virtuālā realitāte galvenokārt asociējas ar videospēlēm un izklaidi, vēl kādam – ar sociālo tīklu mēģinājumiem radīt jaunu komunikācijas un mijiedarbības dimensiju. Tāpat to plaši izmanto produktu izstrādē, taču tagad virtuālā realitāte ir uzņēmusi apgriezienus arī auto industrijā,» stāsta žurnāla KLUBS auto apskatnieks Toms Timoško.

    Virtuālā realitāte ļoti populāra kļuva pandēmijas laikā, kad slēdza daudzus birojus un dizaineru komandas nevarēja darboties klātienē. Taču tas nebūt nav virtuālās realitātes sākums – patiesībā tai ir pagara priekšvēsture. Piemēram, Peugeot dizaina centrs šogad atzīmē virtuālās realitātes izmantošanas 20. gadskārtu. Tagad tā ir plaši adaptēta visā industrijā, un viens no lielākajiem tās bonusiem ir tāds, ka pētīt eksterjeru, interjeru un noteiktus mezglus vienlaikus var vairāki speciālisti neatkarīgi no tā, kurā pasaules vietā viņi atrodas.

    Bet kā automašīnas tika projektētas pirms totālās datorizācijas? Vispirms izveidoja dizaina skices. Pēc to un konstrukcijas «cieto punktu» (tie elementi, kuru novietojumu nevar mainīt) apstiprināšanas topošie auto vispirms tika atveidoti mālā vai kokā. Strādājot samazinātā un pilnā mērogā, dizaineri un inženieri noskaidroja, vai viņu idejas varēs iedzīvināt atbilstoši sākotnējai iecerei, un, ja nepieciešams, veica izmaiņas.

    Nu jau daudzus gadus dizaineru rīcībā ir jaudīgi datori, augstas izšķirtspējas monitori un programmas. Tie ļauj strādāt ar virtuāliem modeļiem, ko var izpētīt no jebkura skatu punkta, jebkādā gaismā un uz jebkāda fona. Ir arī 3D printeri, kas šo modeli var izdrukāt.

    Izrādās, ka visi šie gudrie palīgi tomēr nespēj aizstāt māla skulptūras.

    Tās joprojām izmanto, lai līdz galam noslīpētu virsmu izliekumus, plakņu savienojumus un dažnedažādas detaļas. Citiem vārdiem – tie iedod reālas mašīnas izjūtu. Kad šādā veidā ir sasniegts vēlamais rezultāts, atkal ir kārta iesaistīt modernās tehnoloģijas – modelis tiek skenēts un digitalizēts, lai sagatavotos prototipu izgatavošanai.

    Ko šajā procesā maina virtuālā realitāte? Galvenokārt darba ātrumu, jo dažādas idejas un prototipus var radīt un izvērtēt īsākā laikā, darbam studijā un laboratorijā atstājot tikai pēdējās iterācijas.

    20 gadu laikā radīts vairāk nekā 3000 auto

    Franču ražotājs Peugeot, kura pieredze virtuālajā pasaulē pārkāpj trešās desmitgades slieksni, apgalvo, ka virtuālā realitāte transportlīdzekļu projektēšanu mainījusi revolucionāri. Un franči arī iemācījušies no tās gūt dažādas priekšrocības.

    Pirmais modernais 500 kvadrātmetru plašais Peugeot dizaina centrs tika atvērts 2004. gadā Velizī pilsētā netālu no Parīzes. Tajā atradās telpa ar nosaukumu CAVE1, kas bija aprīkota ar pieciem 1280×1024 pikseļu izšķirtspējas projektoriem, kuri uz sienām projicēja attēlus, veidojot 2,90×2,32 m telpu. Tas bija pirmais papildu rīks, kas pirms ķeršanās pie prototipu izgatavošanas dizaineriem ļāva apskatīt digitālus auto reālistiskākos apstākļos.

    2015. gadā telpa tika atjaunota, paplašināta un pārdēvēta par CAVE2. Tā ir aprīkota ar 4K izšķirtspējas projektoriem, kas rada ievērojami labāku attēlu. Tajā dizaineri vērtē savus risinājumus, veido un pilnveido interjeru un izvēlas apdares materiālus.

    Pēc vairāku ražotāju apvienošanās Stellantis koncernā šo dizaina studiju sāka izmantot visu grupas zīmolu dizaina komandas. Tiek lēsts, ka virtuālās realitātes centrā ir izanalizēti vairāk nekā 3000 auto. Starp citu, tieši tur, Velizī, radās oriģinālā Peugeot i-Cockpit salona koncepcija.

    Ātrāk un lētāk

    «Dizainēšanas process pēdējās desmitgadēs ir krasi mainījies, un virtuālā realitāte ir kļuvusi par būtisku rīku mūsu ikdienā. Šis rīks ļauj īsākā laikā izpētīt daudz vairāk ideju» saka Peugeot dizaina direktors Matiass Hosans.

    Ko viņš ar to domā? Dizainers var izveidot daudzas un dažādas skices, taču šie monitorā redzamie attēli nevar aizstāt modeli, ko vadītājs un pasažieri jutīs un redzēs, sēžot tur iekšā. Savukārt bezgala daudzu modeļu izgatavošana ievērojami paildzina izstrādi un, protams, rada papildu izmaksas. Virtuālā realitāte ļauj ieraudzīt, kā ideja iegulst formā, novērtēt materiālus, krāsas un to saderību, labāk izjust ergonomiku un, ja nepieciešams, ātri ieviest korekcijas. Peugeot aplēsis, ka virtuālā realitāte tam ļāvusi ietaupīt vairāk nekā 3 miljonus eiro.

    Ieguvumi arī pārdošanas laikā

    Virtuālajai realitātei ir nozīmīga loma ne tikai automašīnu radīšanā, bet arī pārdošanā, jo tā cilvēkiem var atvieglot lēmumu un ar laiku mainīt visu iepirkšanās pieredzi.

    «Mūsdienu auto svētība un lāsts ir teju bezgalīgās individualizēšanas iespējas, īpaši premium segmentā. Tirgotāji savos salonos tur tādus demonstrācijas modeļus, kuros ir iestrādāts populārs aprīkojums, kā arī materiālu un krāsu kombinācijas. Taču pat pie labākās gribas nav iespējams parādīt visas iespējas. Virtuālā realitāte, ko jau tagad redzam dažādos modeļu tiešsaistes konfiguratoros, ar laiku var pavērt vēl plašākas iespējas un pamazām nojaukt robežas starp fizisko un virtuālo. Tas praktiski palīdzētu cilvēkam saprast, kāds auto viņam būs vispiemērotākais,» rezumē žurnāla KLUBS auto apskatnieks Toms Timoško.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē