Universālais un robustais Dacia Duster 2024. gadā tika reģistrēts par 10% vairāk Dacia automašīnu, salīdzinot ar iepriekšējo periodu. Tas nodrošināja zīmolam 4,44 % daļu Baltijas valstu vieglo automobiļu tirgū, vienlaikus garantējot vietu pārdošanas reitinga pirmajā septiņniekā.
Latvijā Dacia ir ierindojusies TOP4, Igaunijā zīmols ieņēma sesto vietu (par divām pozīcijām augstāka vieta reitingā salīdzinājumā ar 2023. gadu), bet Lietuvā – astoto vietu.
- Dacia klāstam pievienojies jauns krosovers – Bigster. Kā jūs vērtējat jauno modeli un tā popularitātes potenciālu? Vai, jūsuprāt, tas varētu kļūt par vienu no vadošajiem sava segmenta līderiem?
Panākumu gūšanai ir sarežģīta formula, ko Dacia gadu gaitā ir pilnveidojusi. Svarīgi ir fokusēties uz segmentu, kurā modelis konkurē ar sāncenšiem. Bigster gadījumā tas ir C-SUV – populārākais segments Baltijas valstīs. 2024. gadā tas veidoja iespaidīgus 30% no visiem privātpersonu darījumiem jauno auto tirgū, tāpēc Bigster tiek nodrošināta spēcīgas starta pozīcija.
Otrs būtisks faktors ir pats produkts – tam ir jāatbilst pēc iespējas plašākas klientu auditorijas vajadzībām. Bigster ir pieejams četros aprīkojuma līmeņos, piedāvājot modernu dzinēju klāstu, tostarp mHEV ar rūpnīcā uzstādītu sašķidrinātās gāzes sistēmu (esam pirmais zīmols, kas tirgū piedāvā šādu tehnoloģiju) un pilnīgi jaunu HEV 155 ar 1,8 litru benzīna dzinēju, kas debitē Renault grupā. Modeļu klāstā ir arī versija ar 4×4 piedziņu, kas jau ilgu laiku ir populāra Duster modelī, un mēs vēl neesam teikuši pēdējo vārdu!
Bigster papildu priekšrocības ir bagāžnieks ar ietilpību līdz 702 litriem, kā arī plašs ekstru klāsts, piemēram, panorāmas jumts, elektriskās aizmugurējās durvis un adaptīvā kruīza kontrole. Visas šīs īpašības noteikti padara Bigster par spēcīgu pretendentu uz segmenta līderpozīcijām.
- Vai Bigster būs pieejams ar septiņām sēdvietām?
Tāpat kā konkurenti šajā segmentā, Bigster nebūs pieejams kā septiņu sēdvietu automobilis. Klientiem, kas meklē šādu risinājumu, mēs piedāvājam Jogger.
- Dacia ir pazīstama ar pieejamību un praktiskumu, tomēr, iekļaujot modernākas komforta un drošības funkcijas, šie modeļi ir kļuvuši dārgāki. Kā Dacia izdosies saglabāt savu zemo cenu pieejamību nākotnē?
Dacia pieeja paliek nemainīga – mūsu prioritāte joprojām ir piedāvāt vislabāko cenas un vērtības attiecību tirgū.
Runājot par izmaksu pieaugumu, ir svarīgi atcerēties, ka Dacia darbojas Renault grupas ietvaros, kas ļauj mums aizgūt ar daudzus risinājumus (piemēram, platformas, dzinējus un aprīkojumu) no tādiem zīmoliem kā Renault. Šī sinerģija ļauj mums piedāvāt klientiem modernākas un efektīvākas tehnoloģijas, vienlaikus samazinot transportlīdzekļa ražošanas vienības izmaksas, kas galu galā rada ļoti konkurētspējīgas cenas. Manuprāt, nesen atklātais Bigster cenu spektrs ir labākais pierādījums tam, ka šī stratēģija darbojas.
Turklāt mēs zinām, ka tirgus mainās, un šodien automašīnas cena ne vienmēr ir noteicošais faktors. Arvien vairāk un vairāk patiesi svarīgs ir gudrs finanšu risinājums, kas nodrošina zemu ikmēneša maksājumu un automašīnas īpašumtiesības bez lieka stresa.
Galvenais faktors, kas palīdz saglabāt zemas izmaksas, ir augsta atlikusī vērtība, un šajā ziņā Dacia ir patiess līderis.
2024. gadā neatkarīga pētniecības uzņēmums, kas specializējas atlikušās vērtības noteikšanā (Autovista Group), piešķīra pirmo vietu visiem Dacia iekšdedzes modeļiem: Sandero ieņēma labāko vietu mazo automobiļu segmentā, Jogger bija līderis kompaktauto automobiļu kategorijā, bet Duster – kompakto SUV kategorijā.
Tas pierāda, ka Dacia ir ne tikai pieejams, lai iegādātos – tas ir pieejams, lai to varētu ekspluatēt ikdienā, nodrošinot lielisku vērtību ne tikai iegādes brīdī, bet arī visā īpašumtiesību izmantošanas laikā.
- Kādi ir galvenie izaicinājumi, ar kuriem pašlaik saskaras autobūves nozare, un kā jūsu uzņēmums meklē risinājumus šīm problēmām?
Tā ir taisnība, ka autobūves nozarei priekšā nav pats gludākais ceļš. Viens no lielākajiem tuvāko gadu izaicinājumiem neapšaubāmi ir elektrifikācija un nepieciešamība samazināt vidējās CO2 emisijas, kas līdz 2030. gadam nedrīkst pārsniegt 59,4 g/km un līdz 2035. gadam Eiropas Savienībā vairs nebūs iespējams iegādāties transportlīdzekli ar iekšdedzes motoru.
Vēl viena nozīmīga pārmaiņa ir automobiļu īpašumtiesību tendenču maiņa, kas jau vairākus gadus pakāpeniski pāriet no īpašumtiesībām uz lietošanu, ko veicina dažādi nomas uzņēmumi un automobiļu koplietošanas pakalpojumi. Šie ir tikai daži no galvenajiem izaicinājumiem, ar kuriem saskaras autobūves nozare, jo to pilnais saraksts ir patiesi plašs un ietver arī mākslīgā intelekta (AI) integrāciju un transportlīdzekļu pielāgošanu strauji mainīgajai pasaulei un mainīgajām patērētāju vēlmēm.
Pēdējos gados Renault grupa, kurā ietilpst arī Dacia, ir veikusi virkni drosmīgu stratēģisku pasākumu saskaņā ar Renaulution programmu, lai nodrošinātu ilgtermiņa un stabilu izaugsmi.
Programma, kas tika uzsākta 2021. gada janvārī, palīdzēja uzņēmumam trīs gadus ātrāk nekā plānots pārspēt izvirzītos mērķus. Fiksētās izmaksas tika samazinātas par 3 miljardiem eiro, automobiļu izstrādes laiks tika saīsināts uz pusi, un rentabilitātes slieksnis tika samazināts par 50%.
Pēc Renaulution darbības uzsākšanas 2022. gadā tika veikti pirmie lielākie ieguldījumi, izveidojot Ampere, uzņēmumu, kas nodarbojas ar progresīvām elektrisko automobiļu platformām – nozari, kurai būs arvien lielāka nozīme. Tajā pašā gadā RCI Bank & Services tika pārdēvēta par Mobilize Financial Services, paplašinot savu darbību ārpus tradicionālās finansēšanas, lai piedāvātu inovatīvus mobilitātes risinājumus, tostarp automobiļu koplietošanas pakalpojumus un īpaši šim nolūkam konstruētus transportlīdzekļus, piemēram, Duo & Bento.
Nepilnus divus gadus vēlāk, 2024. gada maijā, Renault grupa kopā ar Geely un Saudi Aramco izveidoja HORSE – kopuzņēmumu, kas koncentrējas uz iekšdedzes un hibrīddzinēju ražošanu un izstrādi. Tagad, 2025. gada februārī, Luka de Meo ir atklājis Futurama – nākamo nozīmīgo soli Renault grupas pārveidē. Šī iniciatīva ir vērsta uz to, lai uzņēmums kļūtu par nākamās paaudzes autobūves nozares līderi, kas ir pilnībā gatavs tam, lai risinātu mainīgos mobilitātes nozares izaicinājumus.
Turklāt Renault grupa joprojām aktīvi iesaistās nozares diskusijās, spēlējot galveno lomu mobilitātes nākotnes veidošanā ar Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) starpniecību un, protams, sadarbībā ar Eiropas Savienību. Būtiski atzīmēt, Renault Group vadītājs Luka de Meo no 2023. līdz 2024. gadam bija tās prezidents, vēl vairāk uzsverot uzņēmuma apņemšanos veidot automobiļu nozares ainavu.