Ietilpība
Ietilpība ir viens no ģimenes auto svarīgākajiem faktoriem. Sākotnēji jāizvērtē, cik sēdvietu jūsu ģimenei būs nepieciešams, jo tas palīdzēs noteikt piemērotāko virsbūves veidu. Hečbeki, universāļi, mazāki un lielāki krosoveri, miniveni, kā arī masīvi apvidus auto un pat mikroautobusi – izvēle ir liela un katrs no šiem tipiem atbildīs konkrētas ģimenes vajadzībām.
Jāņem vērā, ka arī kompakts auto spēj būt ietilpīgs, tāpēc četriem braucējiem var pietikt, piemēram, ar otrās paaudzes Peugeot 308 hečbeku. Izmēros lielāks būs, piemēram, trešās paaudzes Škoda Octavia, kura salonā varēs ielikt divus bērnu krēsliņus, bet 590 litru bagāžnieks būs paredzēts vairākumam līdzi ņemamo mantu. Izvēloties universāli, bagāžniekā vieta būs arī jūsu mājdzīvniekam.
Ja zināms, ka salonā vieta vajadzīga vairāk nekā četriem braucējiem, piemērotāka būs krosoveru vai minivenu klase, kas piedāvā septiņu sēdvietu risinājumu. Šie auto ne vien būs augstāki, bet nereti arī nodrošinās plašāku durvju atvērumu, atvieglojot bērna ievietošanu sēdeklītī. Minivenu gadījumā aizmugures durvis var būt atbīdāmas, būtiski atvieglojot mazajiem ķipariem izkāpšanu no salona autostāvvietās. Pat ja ikdienā nav nepieciešamas septiņas sēdvietas, tas var kļūt par noderīgu bonusu – vairākiem modeļiem trešo rindu iespējams ielaist grīdā, tādējādi saglabājot lielu bagāžas ietilpību un dodot iespēju ievietot bērnu ratiņus. Viena no populārākajām izvēlēm būs Volkswagen Touran un Sharan modeļi.
Atraktīvām ģimenēm, kas dzīvo lauku mājās, mēdz izbraukt ar treileru vai brīvdienās dodas pēc iespējas tālāk no asfalta, noderēs krosovers vai apvidus auto ar pilnpiedziņu. Ja paaugstināts klīrenss un visu riteņu piedziņa šķiet pievilcīgi, var lūkoties, piemēram, Volvo XC60 un Volvo XC90 virzienā.
Tiem, kas mēdz braucienā ņemt līdzi visu un vēl vairāk, jāskatās mikroautobusu virzienā. Šie auto var pildīt arī ceļojuma kempera funkciju, pārtopot par ģimenes māju. Vieni no populārākajiem modeļiem: Volkswagen Multivan, Mercedes-Benz Viano un Renault Trafic.
Praktiskums
Svarīgs ir ne vien sēdekļu skaits, bet arī izvietojums un to funkcionalitāte. Jo vairāk transformācijas iespēju, jo praktiskāks būs jūsu auto. Grīdā ielaižami sēdekļi, sēdekļu atzveltnes nolaišanas iespējas, individuāli izņemami sēdekļi un citas ekstras ļaus pielāgot auto jebkurai situācijai. Dažos modeļos tiek piedāvāta ne vien atzveltnes slīpuma regulācija, bet arī visa sēdekļa pabīdīšana. Šo funkciju var uzskatīt par investīciju nākotnē, jo auto salons augs līdzi jūsu bērniem. Sākotnēji varēsiet izmantot maksimālo bagāžas nodalījumu, bet, bērnam augot, sēdekli līdz ar gadiem varēsiet bīdīt tuvāk bagāžniekam, atbrīvojot vietu mazā pasažiera kājām.
Minivenos būs pieejami praktiski galdiņi, kas ir atlokāmi un iebūvēti priekšējo sēdekļu atzveltnēs, kalpojot kā pusdienu galdiņš vai virsma spēļmantu novietošanai. Mikroautobusiem būs raksturīgi sēdekļi, kurus iespējams rotēt 180 grādos, ļaujot ērtāk pusdienot vai spēlēt kādu galda spēli ģimenes lokā. Tāpat lielākās automašīnās biežāk pieejami dažādi sīklietu nodalījumi, dzērienu turētāji un dažādas mantu novietnes, kas noderēs gan bērnam, gan jums.
Aprīkojums
Runājot par ekstrām, mūsdienu viedtālruņos un planšetdatoros pieejamās navigācijas sistēmas un izklaides iespējas pārspējušas to, ko spēj piedāvāt lietotu auto multimediju sistēmas. Paneļa vidū esošie ekrāni nereti vairāk sniedz estētisko baudījumu nekā praktisku pienesumu, bet sēdekļu pagalvjos iebūvētie displeji ir pārāk neērti lietošanā. Labāk izvēlies tādu aprīkojumu, kas būs īpaši noderīgs mūsu klimatam, – sēdekļu un stūres apsilde, apsildāms vējstikls, priekšapsildes krāsniņa utt. Tāpat noderēs atpakaļskata kamera, klimata kontrole aizmugurē sēdošajiem un automātiski atverams bagāžnieka vāks, savukārt bērniem patiks lūkoties panorāmas lūkas radītajā ainā. Noderīgs būs arī stiklu tonējums vai pār logiem pārvelkami saulessargi, pasargājot bērnu no tiešās saules stariem.
Ekonomija
Tie, kas vēlas saudzēt dabu un savu maciņu, var izvēlēties automašīnu ar hibrīddzinēju. Šis motoru veids būs ekonomiskāks nekā benzīna agregāts, it īpaši, ja lielāko maršrutu veido pilsētas satiksme. Lietoto auto segmentā šo kultūru visplašāk pārstāvēs Toyota, piedāvājot ģimenēm piemērotos Prius, Prius+ vai Verso modeļus. Pēdējie divi pieejami arī septiņu sēdvietu versijā.
Benzīna un dīzeļmotoru gadījumā izvēles netrūkst, un tā būs atkarīga no jūsu braukšanas paradumiem un intensitātes, tāpēc vēlams vismaz provizoriski aprēķināt gadā veicamo kilometru skaitu. Ja gada laikā nobraucat mazāk nekā 15 000–20 000 km, labāk izvēlies benzīnmotoru. Ņemot vērā potenciālo tehnisko problēmu risku, dīzeļdzinējs ekonomisko ieguvumu spēs sniegt ilgākā distancē, turklāt tam nebūs piemēroti īsi pārbraucieni pilsētā, piemēram, dažu kilometru brauciens no mājas līdz bērnudārzam un atpakaļ.
Tāpat var apsvērt arī benzīnmotora aprīkošanu ar gāzes iekārtu. Tas ir ekonomiski pamatots risinājums situācijās, kad izvēlaties liellitrāžas apvidus auto, piemēram, Latvijā ģimeņu vidū iecienīto Volvo XC90 ar 3,2 vai 4,4 litru benzīnmotoru.
Drošība
Izvēloties auto ģimenei, jaunajiem vecākiem būs jādomā par svarīgiem aspektiem, kas līdz šim visdrīzāk nebija prioritāte. Viens no tiem ir mazāko pasažieru drošība.
- Vai autosēdekļiem ir nepieciešamais ISOFIX stiprinājums, kas atvieglos sēdeklīša nostiprināšanu un droši noturēs bērnu sēdeklīti vietā sadursmes gadījumā?
- Vai vadītājam ir pieejams slēdzis, kas nobloķē aizmugures logus, neļaujot bērniem tos atvērt?
- Vai auto brīdinās ar skaņas signālu, ja bērns aizmugurē sēdeklī ir atsprādzējies?
- Vai tā sauktā child lock aizmugurējo durvju bloķēšana pieejama tikai mehāniski vai elektriski?
Ņemot vērā to, ka bērns pieprasa uzmanību arī brauciena laikā, ceļa joslu asistents, aklās zonas monitors, distances sensors un citas drošības palīgsistēmas būs ļoti noderīgs bonuss. Pret drošības sistēmām aicinām izturēties atbildīgi – tas ir mūsu sargeņģelis.
Automašīnu drošību vērtē sertificēti eksperti Euro NCAP drošības testos, atsevišķu uzmanību pievēršot arī bērnu aizsardzībai. Ar rezultātiem var iepazīties Euro NCAP mājaslapā, kur izveidota arī īpaša sadaļa ģimenes automašīnām. Bērnu drošības vērtējumu var sakārtot no labākā uz sliktāko – tas var palīdzēt auto izvēlē.
Izmaksas
Lai kāds būtu jūsu izraudzītais auto, pirms iegādes obligāti veiciet servisa diagnostiku – tas palīdzēs izvairīties no dārgiem remontiem jau pirmajās auto lietošanas dienās un būs labs arguments, kaulējoties par cenu. Ņemot vērā to, ka problēmas ar automātisko transmisiju, kvēpu filtru un citām mūsdienīgām tehnoloģijām var uzklupt nemanot, vēlams, lai negaidītiem remontiem atvēlētu ap 1000 eiro. Iesakām izvēlēties auto, kas bieži sastopams mūsu ielās. Tas nozīmē, ka būs mazāk problēmu ar jaunām vai lietotām rezerves daļām, turklāt pēc zinoša meistara nebūs tālu jāmeklē.
Apdrošināšanas izdevumi atkarīgi gan no autovadītāja stāža un negadījumu vēstures, gan no auto. OCTA polise lielākoties bažas neradīs, bet Kasko apdrošināšana būs dārgāka. Atkarībā no vadītāja, izvēlētā auto un polises seguma polise maksās 300–600 eiro. Automašīnām, kuras ir riska grupā, apdrošinātāji var pieprasīt auto aprīkot ar dažādām drošības sistēmām: signalizāciju, slepeno slēdzi vai/un imobilaizeru. Pērn visvairāk zagto auto topā bija BMW, Volkswagen, Audi, Toyota, Mercedes-Benz, Volvo, Opel, Lexus, Nissan, bet visvairāk zagto auto desmitnieku noslēdza Mazda.
Ikgadējais ekspluatācijas nodoklis lielākoties svārstīsies no dažiem desmitiem eiro līdz aptuveni 200 eiro. Piemēram, 2014. gada Peugeot 308 ar 1,6 HDi dīzeļdzinēju nodoklis būs vien 12 eiro, bet 2012. gada Volkswagen Sharan ar 2,0 litru TDI nodoklis būs 120 eiro.
Draudzīgs atgādinājums tiem, kas vēlas iegūt amerikāņu komforta un iespaidīga salona plašuma apvienojumu, – no šī gada Chrysler Town & Country modeļiem ar benzīnmotoru, kas lielāks par 3,5 litriem, ekspluatācijas nodoklis var sasniegt pat 1000 eiro. Pārdevēji šo faktu dažkārt aizmirst pastāstīt.
Rezumējums
Brīdī, kad esat nonākuši līdz kopsaucējam, potenciālo auto vislabāk aplūkot visiem kopā. Šādā gadījumā varēsiet pamēģināt automašīnā ielikt bērnu sēdeklīti, bagāžniekā atrast vietu bērnu ratiņiem un kopīgi doties nelielā testa braucienā. Tikai šādi redzēsiet potenciālās problēmas, piemēram, aizmugures logs ir pārāk augsts, lai bērns redzētu ārā, vai ārējais durvju rokturis bērnam būs par augstu. Ja visa ģimene testa noslēgumā ir priecīga, šis būs īstais auto.
Vērts apskatīt:
- Peugeot 308 (2013–2019) – 9000 eiro, ikmēneša maksājums 139* eiro
- Škoda Octavia (2012–2019) – 9900 eiro, ikmēneša maksājums 153* eiro
- Volkswagen Sharan (2010–2019) – 13 500 eiro, ikmēneša maksājums 209* eiro
- Volvo XC90 (2003–2015) – 8500 eiro, ikmēneša maksājums 132* eiro
- Volkswagen Multivan (2003–2015) – 9500 eiro, ikmēneša maksājums 147* eiro
*Ikmēneša maksājums tiek aprēķināts līzingam, kura termiņš ir pieci gadi, pirmā iemaksa 15% no auto iegādes vērtības, komisijas maksa 1,5% no auto iegādes vērtības, procentu likme: 2,9% + 6 mēn. Euribor. Piemērs: Ja automašīnas cena ir 9000 eiro, kopējā atmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) būs 8490 eiro ar gada procentu likmi (GPL) 3,77%. Ja automašīnas cena ir 9900 eiro, kopējā atmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) būs 9330 eiro ar gada procentu likmi (GPL) 3,69%. Ja automašīnas cena ir 13 500 eiro, kopējā atmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) būs 12 743 eiro ar gada procentu likmi (GPL) 3,69%. Ja automašīnas cena ir 8500 eiro, kopējā atmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) būs 8070 eiro ar gada procentu likmi (GPL) 3,82%. Ja automašīnas cena ir 9500 eiro, kopējā atmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) būs 8970 eiro ar gada procentu likmi (GPL) 3,72%.