Apvienojot praktiskumu un sportiskumu
«Audi», «Mercedes», BMW un citi premium klases ražotāji dažādiem modeļiem piedāvā īpaši sportiskas versijas, tomēr tās ir daudz dārgākas nekā parastās modifikācijas. Piemēram – «Audi Q5» ar 204 ZS motoru maksā gandrīz 49 tūkstošus eiro, bet, lai tajā pašā modelī iegūtu vismaz 286 ZS, būs jāmaksā par 10 tūkstošiem vairāk. Vēl vairāk zirgu maksās vēl vairāk eiro.
Ja luksuss nav tik aktuāls, ekonomiskāku auto ražotāji, piemēram, «Volkswagen», piedāvā arī ikdienišķu modeļu sportiskās versijas. Piemēram, ja iepriekšminētais «Audi Q5» ar 204 ZS benzīna dzinēju maksā 49 tūkstošus eiro, «Volkswagen T-Roc R» jaudīgāko versiju ar 300 ZS motoru jau var iegādāties par 48 tūkstošiem.
Mūsu tirgū viens no modeļiem, kas precīzi atbilst dinamiska SUV kritērijiem, ir «CUPRA Formentor». Tas nav tikai piecvietīgs krosovers ar patīkami augstu klīrensu. Tam ir arī sportiski balstiekārtas režīmi un iespaidīgs zirgspēku skaits.
Viena no dinamiskajām «Formentor» versijām apgādāta ar 2,0 litru benzīna turbomotoru, kas attīsta 310 ZS. Kombinācijā ar visu riteņu piedziņu tā no 0 līdz 100 km/h paātrinās 4,9 sekundēs. Savukārt ekskluzīvajā VZ5 versijā tam ir pat 390 ZS.
Runājot par šo modeli, Latvijas Gada auto žūrijas biedrs auto žurnālists Toms Timoško akcentē precīzo vadību.
«Dinamiskie SUV ļoti reti spēj konkurēt ar modeļiem, kas atrodas tuvāk ceļam, tomēr Formentor var lepoties gan ar labu vadāmību, gan šasiju. Tas ir patiesi labs auto ar sportisku raksturu,» saka žurnāla KLUBS auto apskatnieks.
«CUPRA Formentor» sākumcena Latvijā ir 40 400 eiro. Salīdzinot ar citiem auto, par tādu pašu cenu var iegādāties «Audi Q3» ar 1,5 litru benzīna vai 2,0 litru TDI dīzeļa dzinēju – abas versijas attīsta 150 ZS. Līdzīgi ir arī «Volkswagen Tiguan» gadījumā. Visi šie modeļi ir praktiski un ietilpīgi, taču atšķirības to raksturā būs acīmredzamas.
Lielāka jauda dod arī drošību
Vai ar atraktīvu un sportisku mašīnu var iekļūt satiksmes negadījumā? Jā, tikai to izraisīs nevis auto, bet gan pats vadītājs.
Kā norāda Toms Timoško, braucot pārāk agresīvi, var zaudēt kontroli pār jebkuru transportlīdzekli neatkarīgi no tā, vai tam ir 100 vai 300 ZS. Lai mazinātu negaidītu saslīdēšanu un citus riskus, jaunie modeļi ir bagātīgi aprīkoti ar dažādām drošības sistēmām, kas palīdz autobraucējam spēkratu vadīt droši.
Lielākā daļa jauno modeļu ir aprīkoti ar braukšanas elektronisko stabilizāciju, vadītāja modrības asistentu, frontālas sadursmes brīdināšanu, joslas saglabāšanu, adaptīvo autopilotu un daudzām citām tehnoloģijām, kuru aprakstīšanai būtu nepieciešama pat vesela rakstu sērija.
Tās visas ir izstrādātas, lai cilvēks droši sasniegtu galamērķi neatkarīgi no laika apstākļiem vai viņa prasmēm. Lai gan šīs sistēmas ir pieejamas lielākajā daļā jauno auto, bieži vien mašīnu cena šādā izpildījumā ir daudz augstāka par 40 tūkstošiem eiro.
Tas var šķist paradoksāli, taču jaudīgāka mašīna palīdz braukt drošāk.
«Es vienmēr esmu teicis, ka jaudīgs auto ir drošs auto. Uz šosejas, kur ir tikai viena josla katrā virzienā, apdzīšana var būt ļoti bīstama, un tieši šādās reizēs spēcīgas mašīnas priekšrocības var sajust vislabāk. Dinamisks auto ļaus apdzīt ātrāk, tādējādi jums mazāk laika būs jāpavada pretējā joslā. Ja izprotat un spējat kontrolēt savu braucamo, jaudīgs spēkrats ļauj būt situācijas noteicējam, jo tas reaģē uz jūsu darbībām tieši tā, kā esat iecerējis,» ir pārliecināts Toma Timoško, kurš ikdienā brauc ar 370 ZS jaudīgu sportisko auto.
Pieaugošā popularitāte
To, ka sportiskie modeļi kļūst arvien populārāki, pierāda arī Baltijas valstu jauno auto tirgus – cilvēki ikdienas vajadzībām arvien biežāk izvēlas veiklākus un azartiskākus transportlīdzekļus.
Piemēram, iepriekšminēto «Formentor» Baltijas valstīs pagājušajā gadā iegādājās 692 cilvēki, kas ir pat trīs reizes vairāk nekā 2021. gadā.
«Cilvēki pelna vairāk un var atļauties labākas lietas. Kāpēc pirkt vienkāršu, salīdzinoši garlaicīgu hečbeku, ja var iegūt daudz jestrāku un vieglāk vadāmu mašīnu? Ne visiem to vajag, tomēr pircēju, kura šādus auto skatās, kļūst arvien vairāk,» saka Toms.
Ar gadiem cilvēki atbrīvojas no dažādiem stereotipiem un vairāk pievēršas savu vēlmju piepildīšanai. Viņus arvien vairāk interesē konkrētā modeļa īpašības un tas, cik daudz prieka auto spēj sagādāt.
«Sportiskā versija vienmēr būs ļoti iekārojama, jo tā demonstrē maksimālo, ko var izspiest no konkrētā modeļa. Un tas attiecas ne tikai uz jaudas rādītājiem, bet arī uz aprīkojumu,» pārliecināts ir Toms.
Tāpat viņš vērš uzmanību uz to, ka daži ražotāji piedāvā modeļus ar sportisku šasiju, kas nodrošina dinamiku, neraugoties uz to, ka šiem auto ir vājāks motors un mazāk zirgspēku. Tas ir interesants risinājums, kas noder mazāk pieredzējušiem autovadītājiem, kuri vēlas tērēt mazāk degvielas.
Piemēram, «CUPRA Formentor» versija ar 1,5 litru dzinēju (150 ZS) maksā gandrīz par 10 tūkstošiem eiro mazāk nekā 300 ZS versija. Taču neļaujiet skaitļiem sevi maldināt – neskatoties uz standarta dzinēju, tā ir ugunīga manta!