Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam 2025. gadam!
ABONĒT! ABONĒT!
  • Kā lielie apvidus auto kļuva sportiski?

    Auto industrija
    Santa.lv
    Santa.lv
    4. februāris
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Nozares vecmeistariem šodienas jauno auto tirgus var šķist dīvains. Pircēji izvēlas automašīnas ar apvidus spējām, lai brauktu pa pilsētu. Tāpat nereti priekšroka tiek dota ekonomiskumam un ekoloģijai, arī tad, ja automobilis paredzēts dinamiskai, sportiskai braukšanai. Šīs vēlmes, jo īpaši sportiskums, bieži nonāk pretrunā ar augstu, lielu un smagu SUV iespējām. Un tomēr – šis tirgus segments turpina augt. Kāpēc?

    Neiespējamais arvien biežāk top iespējams

    Autobūves dizainers un Lotus dibinātājs Kolins Čepmens reiz teica: «Jauda ļauj ātri braukt taisnēs, bet mazāks svars ļauj būt ātrākam visur citur.»

    Tolaik viņš centās radīt maksimāli vieglus modeļus un šajā procesā vadījās pēc principa: «Vispirms padarīt vienkāršu, tad samazināt svaru.» Lotus sacīkšu panākumi pierādīja, ka viņam bija taisnība. Šo faktu apstiprina arī fizika: jo smagāks ir automobilis, jo lielāks ir centrbēdzes spēks, kas samazina ātrumu līkumos, apgrūtina bremzēšanu un apdraud augstas virsbūves stabilitāti.

    Teorētiski – lai auto būtu sportisks un teicami vadāms, tam vajadzētu būt mazam un vieglam, tomēr šis segments aizņem pavisam nelielu tirgus pīrāga daļu. Vai tas nozīmē, ka karstgalvji pasaulē izmirst kā suga? Diez vai. Daudzi vienkārši izvēlas SUV, kas būtībā ir pretrunā ar sportiskuma principiem.

    Lielo, jaudīgo un šķietami sportisko modeļu klāsts ir plašs – no Porsche Cayenne līdz BMW X sērijai, ko papildina M nodaļas versijas, Mercedes GL modeļi ar AMG marķējumu un Audi Q modeļi ar S emblēmu. Šie spēkrati bieži vien attīsta 500 un vairāk zirgspēku, un daļa cilvēku tos uzskata par visnotaļ racionālu ieguldījumu. Šī tendence vērojama pat elektroauto jeb EV segmentā. Piemēram, drīzumā tirgū nonāks septiņvietīgs Kia EV9 GT ar vairāk nekā 500 ZS.

    «Lielajiem luksusa modeļiem vienmēr ir bijuši un vienmēr būs jaudīgi dzinēji, jo tiem ir jākustina iespaidīgs svars. Luksuss nozīmē arī bezkompromisa dinamiku, tāpēc jauda šai gadījumā ir ļoti būtiska. Respektīvi – lielās luksusa automašīnās zirgiem ir jābūt daudz,» saka žurnāla KLUBS auto apskatnieks Toms Timoško.

    Attieksme pret jaudas standartiem mainās

    Iekšdedzes dzinēju laikmetā liela jauda bija ekskluzivitātes pazīme, jo šādas automašīnas maksāja bargu naudu. V8 motors ar vismaz 4 litru tilpumu bija ievērojami dārgāks un sarežģītāks nekā tipisks četru cilindru dzinējs. Tomēr, kā uzskata Toms, elektriskie auto dod kādreiz neiedomājamu jaudu par pieejamu cenu.

    «Attieksme pret to, cik daudz jaudas īsti vajag, ir mainījusies. Agrāk cilvēkiem ikdienā pilnībā pietika ar 150 ZS benzīna dzinēju. Tagad liela daļa elektroauto attīsta 300 ZS un vairāk. Automašīnas kļūst dinamiskākas, un cilvēkiem patīk emocijas, ko rada tūlītējs griezes moments un zibenīgs ieskrējiens,» saka Toms.

    Piemēram, ja vēlaties jaudīgu ģimenes SUV ar vismaz 500 ZS un septiņām sēdvietām, tādi modeļi kā Audi SQ7 vairs nebūt nav vienīgā izvēle.

    Kia ir laidis klajā pilnpiedziņas EV9 GT, kas apgādāts ar diviem elektromotoriem un attīsta 508 ZS. GT modelis ir īpaši radīts sportiskai braukšanai, tāpēc tas ieguvis ievērojami labāku balstiekārtu. Šis ietilpīgais un greznais elektroauto no 0 līdz 100 km/h paātrinās tikai 4,6 sekundēs. Salīdzinājumam – SQ7 plug-in hibrīda versija piedāvā 483 ZS un līdz simtam ieskrienas 5 sekundēs.

    Arī lielie kustas ļoti dinamiski

    Lielo automobiļu veiktspēju būtiski uzlabo arī modernās tehnoloģijas, tādas kā pneimatiskā balstiekārta, elektromagnētiskie amortizatori un citas inovācijas. «Agrāk sportiska apvidnieka koncepts varēja šķist ačgārns. Tagad Porsche Cayenne ar vairākiem pasažieriem un piekrautu bagāžnieku var turēt līdzi labākajiem karstajiem hečbekiem arī Austrijas kalnos. Elektroauto, kas sver vairāk nekā divas tonnas, Nirburgringā neatpaliek no superauto. Arī Kia ir pierādījis, ka elektromobiļi var sasniegt augstus rezultātus,» skaidro Kursors.lv auto žurnālists Māris Gaugers.

    «Atšķirības starp EV6 un EV6 GT modeļiem ir pārsteidzošas – ne tikai dinamikas, bet arī vadāmības un precizitātes ziņā. Tam, ka lielus un smagus automobiļus ir iespējams padarīt ātrus, piemēru ir daudz. Protams, tie nebūs izcili sacīkšu trasē. Tā teikt – fiziku var saliekt, bet ne salauzt. Tomēr ikdienā tie sniedz daudz jauku brīžu,» uzskata Māris.

    Kia EV9 GT ir aprīkots ar stingrāku, sportiskāku balstiekārtu, elektromagnētiskajiem amortizatoriem, ātrāku stūres mehānismu, lielākām priekšējām bremzēm un 21 collas riteņu diskiem – tas viss šo lielo ģimenes SUV padara gan veiklāku, gan stabilāku.

    911 ir ātrāks, bet nav paredzēts ikdienai

    Māris Gaugers gan domā, ka neviens krosovers nekad nespēs līdzināties tādam sportkāra tīrradnim kā Porsche 911 – ne vadāmībā, ne izveicībā, ne braukšanas baudījumā. «Tomēr, lai cik lielisks būtu Porsche 911, katram automobilim ir savs uzdevums. Ja jums ir ģimene un ir jāpārvadā gan pasažieri, gan arī mantas, 911, visticamāk, stāvēs garāžā. Savukārt sportisks SUV brauks katru dienu,» viņš skaidro.

    Tam piekrīt arī Toms Timoško: «Vajadzētu salīdzināt ābolus ar āboliem. Sporta mašīnas ir lieliski vadāmas, bet diemžēl tās nav praktiskas. Liels SUV nekad nebūs tik iekārojams kā 911, taču tas var būt izveicīgāks un ātrāks par citiem apvidus auto.»

    Iespējams, tagad cilvēki vairs tik ļoti nealkst pēc zibenīgas un precīzas vadāmības un rēcoša dzinēja, lai brauktu uz darbu pilsētā, taču vēlme pēc jaudas, paātrinājuma un sava veida izklaides joprojām ir spēcīga. Ražotāji uz to reaģē, apvienojot iepriekšminētos faktorus ar praktiskumu un pat ekoloģiju.

    Jaudīgu apvidus modeļu tirgus ir iespaidīgi paplašinājies. Tesla Model X un Audi e-tron strauji ieguva popularitāti, un arī citi ražotāji izstrādā mežonīgi ātrus elektriskos SUV. Tiesa, vairums no tiem ir piecvietīgi. Turpretim Kia piedāvā ģimenēm septiņvietīgus elektromodeļus, kas ļauj apvienot praktiskumu un jauku emociju gammu.

    Satura mārketings

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk