Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam 2025. gadam!
ABONĒT! ABONĒT!
  • Kā jaunu auto pirkām senāk un kā pērkam tagad?

    Auto industrija
    Santa.lv
    Santa.lv
    23. aprīlis
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Nav noslēpums, ka grāmatveži automašīnu pērk, pamatojoties uz skaitļiem un racionāliem apsvērumiem. Citus cilvēkus, iegādājoties privāto automobili, ietekmē emocijas. Praktisks, ekonomisks un pieejams, bet garlaicīgs universālis – ne-e, tas nederēs. Automašīnai ir jāsagādā prieks. Tomēr nav gan arī tā, ka racionālie kritēriji tiktu pilnībā atstāti novārtā. Kā tie mainījušies laika gaitā?

    Mainījušās ne tikai automašīnas, bet arī kritēriji

    Vēl pavisam nesen, kad auto tirgū bija tikai desmit zīmoli ar dažiem modeļiem katram, racionālie kritēriji bija samērā vienkārši. Galvenais bija gabarīti un virsbūves tips, lai auto būtu gan praktisks, gan ērts. Tālāk sekoja cena, kas attiecīgi noteica arī dzinēja jaudu un komforta līmeni. Agrāk luksusa ekstras bija, piemēram, gaisa kondicionieris un elektriskie logi, un tās būtiski ietekmēja ērtības.

    Taču laiki ir mainījušies. Mūsdienās automobiļi var šķist līdzīgi, tomēr to gabarīti, mērķi un segmenta piederība ievērojami atšķiras plašā spektrā – no maziem līdz pašiem lielākajiem modeļiem. Vienāda izmēra automašīnām var būt krasi atšķirīga cena un neiedomājami dažāds funkciju klāsts.

    Tagad, kad bagātīgi aprīkoti automobiļi ir kļuvuši par industrijas standartu, ir parādījušās jaunas prioritātes, piemēram, drošība, estētika, individualizācija un specifisku vajadzību apmierināšana. Ir paplašinājušās arī spēka agregāta izvēles iespējas. 

    Līdzās benzīna un dīzeļa dzinējiem tagad ir arī pilnībā elektriski un hibrīda auto. 

    Tātad – kādi ir racionālie kritēriji automobiļa izvēlei mūsdienās?

    «Ja cilvēks iegādājas ikdienas, nevis sapņu auto, galvenie kritēriji paliek nemainīgi. Praktiskums joprojām ir galvenais faktors, un tam seko cena. Te gan jāsaka, ka tagad cilvēki vairāk koncentrējas uz ikmēneša maksājumiem, nevis kopējām izmaksām, jo tas paplašina izvēli. Lielākās pārmaiņas ir papildaprīkojuma frontē. Agrāk ekstru bija maz, bet tagad – izvēlies, ko vēlies!» saka Kursors.lv auto eksperts Māris Gaugers.

    Jo līdzīgākas ir automašīnas, jo nozīmīgākas ir funkcijas

    Amerikāņu platforma The Car Connection vērtē auto, pamatojoties uz sešiem kritērijiem, no kuriem divi ir īpaši svarīgi. Viens ir kritērijs subjektīvs, tā teikt, gaumes lieta, – tas ir dizains. Pārējos piecus – veiktspēju; komfortu un kvalitāti; degvielas patēriņu; drošību; aprīkojumu – var novērtēt objektīvi. 

    Eksperti šajās kategorijās piešķir punktus, aprēķina vidējo aritmētisko un dara cilvēkiem zināmus savus secinājumus. 

    Katru gadu profesionāļi nosaka arī labākos jaunos modeļu, ņemot vērā gan vērtējumu, gan cenu.

    Interesanti – lai gan nominācijās dominē amerikāņu un japāņu modeļi, šogad The Car Connection balvu «Labākais auto pirkšanai» ieguva Hyundai Santa Fe – modelis, kas pieejams arī Eiropā. Šis Dienvidkorejas SUV izceļas ar unikālu dizainu, efektīvu hibrīda piedziņu, kā arī augstākās klases komfortu un kvalitāti. Tomēr īpašs tas ir divās galvenajās jomās: drošībā un aprīkojumā.

    Pēc ekspertu domām, šim modelim pat bāzes versijā ir viss, kas nepieciešams komfortablai braukšanai: divu zonu klimata kontrole, apsildāmi sēdekļi, atpakaļskata kamera, kruīza kontrole, moderna multimediju sistēma, tālruņa bezvadu lādētājs un citas funkcijas. 

    Nākamā aprīkojuma versija piedāvā vēl papildu drošības tehnoloģijas, elektriski regulējamus un ventilējamus sēdekļus, kā arī jaudīgāku audio sistēmu. Savukārt visbagātākā versija var lepoties ar īstām luksusa lietām, piemēram, elektriski regulējamiem, apsildāmiem un ventilējamiem Nappa ādas sēdekļiem, kas pieejami pat aizmugurējiem pasažieriem, 20 collu riteņu diskiem, projekcijas (head-up) displeju un UV sterilizētiem sīklietu nodalījumiem.

    Ne tikai sev, bet arī nākamajam īpašniekam

    Gadu gaitā transportlīdzekļa izvēles racionālie kritēriji ir paplašinājušies. Svarīgākas ir kļuvušas ekstras, jo īpaši tāpēc, ka automašīnas tagad ir līdzīgas cita citai. Tiesa, dažādi uzņēmumi šai ziņā izmanto dažādas pieejas. Vācu zīmoli prasa papildu samaksu par katru drošības, komforta un individualizācijas opciju, savukārt japāņi un korejieši parasti piedāvā jau gatavus komplektācijas līmeņus. Francijas un Itālijas kompānijas bieži vien apvieno šīs stratēģijas.

    «Papildaprīkojums un inovācijas ir lielisks veids, kā ražotājam palielināt peļņu. To, piemēram, ir iecienījuši vācieši – viņu bāzes modeļi parasti ir diezgan pliki. Jebkura ekstra un labāka funkciju pakotne maksā diezgan dārgi. 

    Īpaši ekstrēma ir vācu premium modeļu cenu stratēģija. 

    Papildu aprīkojums var dubultot automašīnas cenu,» skaidro žurnāla Klubs auto apskatnieks un Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis Toms Timoško.

    Izrādās, daudzi cilvēki pērk vairāk papildu lietu, nekā patiesībā viņiem ir nepieciešams. Iemesls? Lai saglabātu augstāku auto tālākpārdošanas vērtību.

    «Cilvēki alkst pēc inovācijām un ir gatavi par to maksāt, jo zina, ka šīs funkcijas būs aktuālas arī pēc vairākiem gadiem. Tas, kas šodien ir jaunums, nākotnē varētu kļūt jau par pašsaprotamu lietu. Un lietotu auto pircēji meklēs tieši šīs funkcijas, bet tas ļaus prasīt lielāku summu otrreizējā tirgū,» piebilst Māris Gaugers.

     

     

    Satura mārketings

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk