Pērciet nesezonas periodā
Automašīnas iespējams izmantot cauru gadu, īpaši neuztraucoties par to brauktspēju dažādos laikapstākļos. Taču to pašu nevarētu teikt arī par motocikliem. Skarbas ziemas apstākļos motocikli parasti “atpūšas” garāžā. Tādēļ pircējiem šis motociklu dīkstāves brīdis finansiālā ziņā ir pats izdevīgākais brīdis – motocikli pēc aktīvās sezonas ir krietni lētāki.
“Visplašākais lietoto motociklu piedāvājums parasti ir pavasarī. Taču līdz ar aktīvo sezonu seko arī ievērojams cenu pieaugums. Tādēļ pircējiem, kas vēlas ietaupīt, ieteicams meklēt lietotu motociklu rudens beigās vai ziemas sākumā,” saka Mats Buzelis (Matas Buzelis), motociklu un citu transportlīdzekļu vēstures pārbaudes uzņēmuma “carVertical” komunikācijas vadītājs.
M. Buzelis norāda, ka lietota motocikla cena ir viszemākā sākot no oktobra līdz pat februārim. Toties motociklu cenas strauji pieaug marta sākumā un maijā sasniedz to zenītu.
Pērciet lietotu, nevis jaunu
Motociklu ražotāji pēdējo gadu laikā saskaras ar tādām pašām problēmām, kā automašīnu ražotāji. Traucētu piegādes ķēžu un izejmateriālu trūkuma dēļ ir krietni paaugstinājušās motociklu pārdošanas cenas un to piegāžu laiks. Pērkot lietotu motociklu, arī izvairāties no strauja braucamrīka tirgus vērtības samazinājuma.
Vidējais motocikla vecums, kas ir pārbaudīts transportlīdzekļu vēstures izveides platformā, ir 10,7 gadi. Attiecīgi jaunie motociklisti biežāk izvēlas iegādāties lietotu motociklu, nevis jaunu.
Balstoties uz dažādiem pētījumiem, motociklu vērtība visstraujāk krīt pēc dažiem satiksmē pavadītiem gadiem. Pēc šī perioda vērtības kritums vairs nav tik straujš. Kā rezultātā, pērkot lietotu motociklu, pēc vairākiem gadiem varēsiet to pārdot ar krietni mazākiem zaudējumiem.
Jauniem motocikliem ir lielāka iespējamība ciest no ražošanas un dizaina defektiem, kuri vecākiem motocikliem parasti ir salaboti, vai vismaz labi zināmi.
Lai arī iegādājoties lietotu motociklu ir iespējams ietaupīt, pastāv arī zināmi riski.
Pārbaudiet bojājumus un nobraukuma manipulācijas, lai samazinātu cenu
Gluži kā lietotiem auto, arī lietotiem motocikliem ir būtiskas atklātības problēmas. Pārdevēji bieži vien cenšas pēc iespējas vairāk nopelnīt, pārdodot motociklus ar slēptiem defektiem, bojājumiem vai “attītu” odometra rādījumu.
Balstoties uz motociklu vēstures atskaišu datiem, 50.38% platformā pārbaudīto motociklu ir reģistrēti bojājumi, kas norāda uz avārijas faktu. Yamaha markas motocikliem ir visvairāk ierakstu par bojājumiem, kamēr Triumph markas motocikliem ir visaugstākās remonta izmaksas – vidēji 9315 eiro.
16.7% pārbaudītu motociklu ir viltots nobraukums. Ja ieskatīsieties lietotu motociklu sludinājumus internetā, lasīsiet, ka visbiežāk tiem ir 10 000 līdz 20 000 km nobraukums. Taču patiesais nobraukums var būt līdz pat 10 reižu lielāks. Piedalīties satiksmē ar motociklu, kuram ir liels nobraukums, ir bīstami.
No vienas puses pircējiem būtu ieteicams izvairīties no bojātiem motocikliem drošības apsvērumu dēļ. Pat vienkāršs mehānisks bojājums vai kļūme var novest pie nopietniem savainojumiem. Taču no otras puses, norādot pārdevējam uz bojājumiem, ir iespējams iegūt izdevīgāku cenu.
“Pierādījumi par grozītiem odometra rādījumiem vai bojājumiem ir ļoti svarīgi iegādājoties motociklu. Vēstures atskaites izveide ir lielisks pirmais solis. Ar tās palīdzību uzzināsiet par apdrošinātāju un citu uzņēmumu rīcībā esošo informāciju, kas norāda no bojājumiem, “attītu” nobraukumu un citu noderīgu informāciju,” paskaidro Mats Buzelis.
Vēl ir svarīgi pārbaudīt, vai motocikls ir bijis zagts. “carVertical” rīcībā esošā informācija norāda, ka visvairāk zagtu motociklu atrodams Ukrainā, Apvienotajā Karalistē, Polijā un Rumānijā.
Taču neapstājieties pie vēstures atskaites izveides vien. Pirms pirkuma veikšanas ir vērtīgi paviesoties arī pie mehāniķa pēc profesionāla transportlīdzekļa novērtējuma.