Finanšu ministrija 16.maijā lēma atcelt LTAB 2022.gada 27.janvāra lēmumu, ar kuru “Balcia SE” tika uzlikts par pienākumu līdz 7.februārim samaksāt iestāšanās naudu 106 911 eiro apmērā. Tāpat ministrija atzina par pretttiesisku arī iepriekšējo, šobrīd jau spēku zaudējušo LTAB lēmumu par iestāšanās naudas apmaksu 137 639 eiro apmērā. LTAB nav tiesīgs apstrīdēt minēto Finanšu ministrijas pieņemto lēmumu.
“Mēs esam ļoti gandarīti par panāktajiem rezultātiem. Augsta iestāšanās maksa mazina konkurenci un te zaudētāji ir auto vadītāji.
Panākot labvēlīgu lēmumu, esam nolēmuši ietaupīto iestāšanas maksu pilnā apjomā atgriezt auto vadītājiem OCTA pirkuma brīdī.
Taču vienlaikus jāuzsver, ka visas iesaistītās puses būtu varējušas ietaupīt daudz resursu un nervu, ja vien laikus būtu pieņemti visi nepieciešamie lēmumi. Ir iztērētas 374 dienas, liels administratīvais resurss, iesaistītas sešas iestādes un sagatavoti vairāk nekā 90 dokumentu lietā, kur jau sākotnēji “Balcia” norādīja uz lēmumu neatbilstību normatīviem,” uzsver Lucaus.
Viņš atgādina, ka ir pagājuši gandrīz divdesmit gadi kopš Latvijas valsts pārvaldes sistēmā tika ieviests labas pārvaldības princips. Cita starpā tas nozīmē arī tiesiskuma principa ievērošanu, valsts pārvaldes efektivizāciju un pārdomātu risku vadību. Taču realitātē cīņa pret nepamatotiem, normatīvajos aktos neparedzētiem maksājumiem uzskatāmi parādīja valsts pārvaldes darba neefektivitāti un nepieciešamību pēc straujiem uzlabojumiem.
Jau iepriekš vēstīts, transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) norēķinu sistēmas un Garantijas fonda turētājs – LTAB – darbojas kā privāta biedrība un jauniem biedriem izvirza tādus iestāšanās noteikumus, kas ir pretrunā esošajam normatīvajam regulējumam.
Proti, Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku OCTA likums paredz, ka lai apdrošināšanas sabiedrība varētu sniegt OCTA pakalpojumus Latvijas iedzīvotājiem, tai ir jāsaņem Finanšu un kapitāla tirgus komisijas licence, jākļūst LTAB biedru un jāveic iemaksa Garantijas fondā (patlaban tie ir 7000 eiro).
Tā neviens normatīvais akts nepiešķir LTAB tiesības pieprasīt iestāšanās maksu no jauna tirgus dalībnieka, kuram ir obligāts pienākums kļūt par biroja biedru.
“Balcia” papildu likumā noteiktajiem maksājumiem tika pieprasīta iestāšanās maksa, kas sākotnēji tika noteikta 176 730 eiro apmērā. Vēlāk tā tika samazināta līdz 106 911 eiro.
Pētot radušos situāciju, atklājās, ka 2004.gadā nodalot publisko funkciju no Finanšu ministrijas un nododot to LTAB, ir pieļautas kļūdas, proti, transportlīdzekļu īpašnieku interesēm atbilstoša obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas tirgus uzraudzība ir apgrūtināta, bet par nozari atbildīgajai Finanšu ministrijai nav daudz reālu iespēju ātri ietekmēt biroja rīcību.
Lai izveidojušos nepieņemamo situāciju atrisinātu tiesiski korektā veidā, “Balcia” uzrunāja atbildīgās institūcijas – Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju, Konkurences padomi, u.c. Taču kļūdu novēršana OCTA likumā un valsts pārvaldes uzdevuma deleģējumā, kas acīmredzami apgrūtina jaunu dalībnieku ienākšanu tirgū, ir ārkārtīgi gausa.
Tādēļ, iebilstot pret šo negodprātīgo un normatīvajiem aktiem neatbilstošo praksi, apdrošināšanas sabiedrība Administratīvajā rajona tiesā iesniedza pieteikumu par LTAB lēmuma par iestāšanās naudas noteikšanu atcelšanu un radušos zaudējumu kompensēšanu.
“Balcia” valdes priekšsēdētājs arī informē, ka uzņēmums ir apņēmies ietaupītos līdzekļus 106 911 eiro apmērā, kas nebūs jāmaksā kā LTAB iestāšanās maksa, novirzīs OCTA pircējiem piemērojot atlaidi, kas būs vērtīgs ieguvums apstākļos, kad aug OCTA cenas.