Tiesa, dažādi rādītāji liecina, ka, skatoties laika posmu pēc neatkarības atgūšanas, Latvijas iedzīvotāji finansiāli piedzīvo ļoti labus laikus. Jā, nedrošību rada ekonomikas lejupslīdes mākonis, kas met ēnu pār visu Eiropu, taču situācijas stabilizēšanās visdrīzāk ir tikai laika jautājums.
Lietots spēkrats vidēji maksā 8000–9000 eiro, bet jauns – ap 34 000 eiro, liecina statistikas dati. Lai arī skaitļi ievērojami atšķiras, abas summas ir vērā ņemamas, tāpēc ir svarīgi noskaidrot, ko cilvēks dabūs vienā un ko – otrā gadījumā. Reālā dzīve liecina, ka sākotnējais ietaupījums negarantē mazākus izdevumus pilnā ekspluatācijas ciklā, taču visi gadījumi, protams, nav vienādi.
Tātad kādas ir galvenās atšķirības starp lietotu vai mazlietotu un pilnīgi jaunu auto? Kad nav vērts pirkt jaunu? Un kādos gadījumos jauns auto būs piemērotāks?
Cena
Viens no svarīgākajiem argumentiem ir cena. Ja raugās vienkāršoti, ņemot vērā vien naudas summu, viss ir skaidrs – lietots auto no tā paša segmenta ir lētāks. Tomēr vairākums cilvēku braucamo iegādājas līzingā. Un te sākas interesantākā daļa.
Par piemēru ņemsim 10 gadus vecu braucamo. Iedomāsimies, ka tas ir populārs premium markas vidējās klases universālis. Tāda automobiļa cena ir ap 15 tūkstoši eiro. Tā kā lielās bankas nelabprāt finansē vecas mašīnas, visticamāk, nāksies vērsties pie alternatīva finansētāja. Tiešsaistes kalkulators rāda, ka, iegādājoties auto par 15 000 eiro līzingā uz 5 gadiem, ikmēneša maksājums būs 323 eiro. Kredīta kopējā gada procentu likme ir 12,41%.
Taču, ja cilvēks nemeklē luksusu un vienkārši vēlas auto, lai droši un ērti nokļūtu no punkta A līdz punktam B, par līdzīgu ikmēneša maksājumu var iegādāties arī pilnīgi jaunu mašīnu. Labs piemērs ir jauns kompaktais Kia Ceed ar automātisko pārnesumkārbu: tas maksā 25 490 eiro.
Pērkot jaunu mašīnu, banka piedāvā zemāku procentu likmi – dažos gadījumos tā ir vien 2,29 procenti. Cilvēkam ir pieejams operatīvais līzings, un tagad, kad lietotu auto cenas ir strauji pieaugušas, ir visnotaļ reāli saņemt piedāvājumu par 35 procentu atlikušo vērtību.
Iegādājoties mašīnu līzingā ar iepriekš minētajiem nosacījumiem uz 5 gadiem, ikmēneša maksājums iznāk 294 eiro. Pieskaitot KASKO apdrošināšanu, mēneša izmaksas abos gadījumos kļūst ļoti līdzīgas.
Latvijā vadošā auto vēstures pārbaudes servisa autoDNA vadītājs Agris Dulevičs lietota spēkrata priekšrocības saskata tad, ja cilvēks meklē labākas komplektācijas vai augstākas klases transportlīdzekli.
«Par to pašu naudu ir iespējams tikt pie labāk aprīkota, jaudīgāka vai ekonomiskāka braucamā. Jāpiemin arī tā saucamā amortizācija. Kā zināms, vērtības lielākais kritums notiek pirmajos trīs gados. Tāpēc, daudzuprāt, labākā izvēle ir trīs līdz piecus gadus veca mašīna, kura ir pietiekami jauna, lai piedāvātu pašu modernāko. Nereti bez pārspīlējuma var teikt, ka tiem piemīt daudzas jaunu auto priekšrocības,» saka Agris.
Garantija
Mēneša maksājumi par abiem minētajiem auto ir līdzīgi, taču potenciāls braukt bez rūpēm tomēr būtiski atšķiras – lietotais auto var pārsteigt ar negaidītiem izdevumiem. Ne velti eksperti mudina pirms lietotas mašīnas pirkšanas to pārbaudīt servisā un, cik vien iespējams, izpētīt tās vēsturi. Transportlīdzeklis, kas pa ceļiem noripojis daudzus tūkstošus kilometru, var būt iemantojis slēptus defektus, un to smagums tieši ietekmēs remonta summu.
Savukārt jaunai mašīnai ir ražotāja garantija, un reizēm tā pārsniedz tipisku operatīvā līzinga periodu. Piemēram, Dienvidkorejas ražotāji, to skaitā Kia, saviem jaunajiem modeļiem dod 7 gadu garantiju, tātad tā būs spēkā arī nākamajam īpašniekam, un šis fakts vairo atlikušo vērtību – tādu mašīnu varēs pārdot ātrāk un dārgāk.
«Jaunas mašīnas gadījumā viens no galvenajiem plusiem ir sirdsmiers, respektīvi – iespēja braukt bez nepatīkamiem pārsteigumiem. Ražotāja garantija sniedz pārliecību un ļauj precīzāk prognozēt ekspluatācijas izmaksas,» skaidro Agris Dulevičs.
Uzturēšana
Ir svarīgi atcerēties, ka garantija ir spēkā tikai tad, ja jaunā auto īpašnieks veic regulāru apkopi autorizētā servisā. Parasti transportlīdzekli pārbauda pēc noteikta kilometru skaita vai, ja nobraukums neliels, – reizi gadā. Apkopes izmaksas ir publiski pieejamas, tāpēc izdevumus var plānot iepriekš.
«Pērkot jaunu mašīnu, pirmais īpašnieks var būt drošs, ka tai neviens neko nav nodarījis, bet, ja izlien kāds defekts, tas tiks novērsts atbilstoši garantijai. Cilvēkiem vienkārši patīk paredzamība un uzticamība, un tas ietver drošību, ko sniedz jauns braucamais – visdažādākajās nozīmēs. Savukārt lietots auto vienmēr būs saistīts ar nenoteiktību,» rezumē eksperts.
Lietotu mašīnu var remontēt privātā garāžā, kur apkopi, iespējams, veiks lētāk, taču šāda auto bojājumus nav iespējams prognozēt. Plus – ja apkopes veiktas, neievērojot ražotāja noteikto tehnoloģiju, darba kvalitāte un īpaši garantija var izgaist kā dūmi.
Protams, pastāv iespēja lietotu auto apkopt pilna pakalpojumu spektra servisā vai pie oficiālā pārstāvja. Korekti uzturēts braucamais var labi kalpot pat ievērojamā vecumā, taču šajā gadījumā maksa par vieniem un tiem pašiem darbiem neatšķirsies.
Izvēles iespējas
Agris Dulevičs norāda uz vēl kādu jauna auto plusu, kas ir saistīts ar tīri cilvēcisku prieku. Tā ir iespēja pasūtināt auto noteiktā krāsā un ar specifisku aprīkojumu. Sīkums, bet patīkami.