Cik ilgi?
Pēc smagā pandēmijas perioda rūpnieki steidza atjaunot ražošanu pilnā apjomā, taču tas nebija viegli. Apgādes traucējumi un mikroshēmu trūkums būtiski ierobežoja daudzu rūpnīcu produktivitāti, un, tā kā cilvēki pamazām atguva vēlmi iegādāties jaunus braucamos, rindas nekļuva īsākas.
Piegādes laiks ir kļuvis ievērojami garāks, tāpēc sarunā ar dīleri, vienmēr vajag noskaidrot piegādes termiņu dažādiem modeļiem. Jaunajiem īpašniekiem auto bieži vien jāgaida vismaz sešus mēnešus. Saskaņā ar britu auto tirdzniecības platformas Carwow datiem nekādu priekšrocību nav arī luksusauto pircējiem: sešus mēnešus jāgaida Audi, astoņus mēnešus – BMW un līdz pat 10 mēnešiem – Mercedes-Benz. Tiesa, dažādu marku un pat modeļu piegādes termiņi var ievērojami atšķirties. Piemēram, uz Toyota RAV4 var nākties gaidīt vairāk nekā 10 mēnešus, savukārt citu šīs markas krosoveru – C-HR – var dabūt nepilnu četru mēnešu laikā.
Tomēr ir arī tādi ražotāji, kas lielāko daļu savu auto piegādā samērā ātri. Piemēram, Peugeot Baltijas pārstāvniecībās vienmēr ir pieejami populārākie modeļi, tostarp 2008, 3008 un 5008 krosoveri, hečbeks 208 un nesen klajā laistais jaunās paaudzes 308. Piedevām tiem var izvēlēties pat krāsu un aprīkojuma līmeni. Peugeot klientiem parasti nav jāgaida ilgāk par četrarpus mēnešiem, un šajā ziņā ar franču zīmolu var konkurēt tikai Toyota.
Vecajām problēmām pievienojas jaunas
Auto tirdzniecības uzņēmuma Deals on Wheels dibinātājs Laurīns Boguševičs tuvākajā laikā pozitīvas pārmaiņas neprognozē. Iemesls – transporta nozari, tāpat kā citas jomas, ir piemeklējusi enerģētikas krīze, bet problēmas, kas ražotājus skārušas iepriekš, vēl nav likvidētas. “Situācija kļūst arvien sliktāka. Jauna auto pircējam jārēķinās vismaz ar pusgadu ilgu gaidīšanu, un es šeit runāju par pozitīvo scenāriju, jo ir gadījumi, kad cilvēki gaida gadu vai pat pusotru. Turklāt visus autoražotājus šīs problēmām iespaido līdzīgi, tāpēc arī piegādes laiki īpaši neatšķiras,” komentē eksperts.
Pandēmijas izraisītie pārrāvumi piegādes ķēdēs vēl nav novērsti. Visvairāk ražotājiem trūkst mikroshēmu, bet liels deficīts ir arī citās pozīcijās – iekavēto pasūtījumu dēļ komponentu ražotāji nespēj tos izpildīt laikā. Situāciju vēl vairāk pasliktina milzīgais enerģijas izmaksu pieaugums.
“Taivāna ražo vairāk nekā 90% mikroshēmām nepieciešamo pusvadītāju, un pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā visi baidās, ka starp Taivānu un Ķīnu izvērsīsies militārs konflikts. Ja loģistika šajā reģionā iestrēgs, mēs jau runāsim ne par ilgu auto piegādes termiņu, bet par stagnējošu viedtālruņu remontu,” saka tirgus eksperts.
Izmanto netradicionālus risinājumus
Lielā mikroshēmu trūkuma dēļ ražotāji ir spiesti ķerties pie neierastiem risinājumiem. Piemēram, Tesla, BMW un General Motors jau kādu laiku klientiem mašīnas piegādā bez atsevišķām mikroshēmām. Galvenie mezgli un drošības aprīkojums darbojas, bet komforta sistēmas un viedās tehnoloģijas nākas uz laiku upurēt.
Piemēram, Tesla, piegādājot elektroauto, uzreiz brīdina, ka bezvadu uzlāde pagaidām nedarbosies. Un sola, ka tiklīdz saņems nepieciešamās detaļas, sazināsies ar klientu un funkcija tiks aktivizēta. Tā vietā, lai tūkstošiem mašīnu turētu dīkā un raudzētu klientu neapmierinātība, ražotāji izspēlē, tā teikt, gājienu ar zirdziņu un gūst ieņēmumus. Un arī cilvēku īgnums manāmi noplok,” par neparasto praksi stāsta Laurīns.
Protams, zināma mašīnu rezerve atrodas arī dīleru noliktavās, tiesa, šādu auto skaits un dažādība ievērojami atšķiras atkarībā no dīlera. Piemēram, Peugeot parasti uzglabā pat komercauto, kas neparedzētās situācijās uzņēmējiem var izrādīties īsts glābšanas riņķis. “Noliktavā vienmēr ir kāda mašīna, bet, ja uzņēmumam vajag pasūtīt 50 jaunus auto, tik daudz spēkratu uzreiz nespēs piegādāt neviens ražotājs,” saka Laurīns Boguševičs.
Tomēr ne visi dīleri spēj piepildīt savas noliktavas kaut daļēji. Cilvēkiem, kas vēlas ātri iegādāties jaunu Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz vai BMW, izvēle pašlaik ir ļoti ierobežota. Piemēram, 2022. gada septembrī lielāko izvēli piedāvāja Peugeot, Toyota un Volvo.
Iespējams saņemt un ļoti ātri
Taču pat tagad mēdz būt gadījumi, kad dīleris vēlamo auto var nodrošināt uzreiz. Iespējams, viņa rīcībā ir šāda mašīna vai arī tā ir nesen izgatavota un piegādāta noliktavā. Lai arī šāda iespējamība līdzinās laimestam loterijā, pavisam aizmirst to arī nevajag. Tiesa – pircējam jābūt gatavam uz dažiem kompromisiem. Var nākties atteikties ne tikai no vēlamās krāsas un apdares, bet pat modeļa.
Tomēr ir arī laba ziņa – lai gan mikroshēmu trūkuma iespaidā palielinās bāzes versiju krājumi, dīleri, kad vien ir iespēja, pasūta vidējā aprīkojuma mašīnas. “Dīleri dod priekšroku zelta vidusceļam – automobiļiem, kuru komplektācija nav pārbagāta, bet nav arī pavisam plika. Iemesls ir vienkāršs: neviens nevēlas bāzes modeļus, toties ļoti dāsni aprīkotas mašīnas vairumam gribētāju gluži vienkārši ir par dārgu,” rezumē speciālists.