Tajā pašā laikā degvielas tirdzniecība ir viena no jomām, kas joprojām piedāvā izaugsmes potenciālu uzņēmumiem, kuri nebaidās no izaicinājumiem, uzskata lielākais pašmāju degvielas tirgotājs Virši. Analizējot nozares būtiskākos notikumus 2019. gadā, uzņēmuma izpilddirektors Jānis Vība izceļ galvenās tendences, kas būs aktuālas arī nākotnē.
Nozares attīstība: tirgus izaugsmes tempi sarūk
Neskatoties uz to, ka pēdējo gadu laikā Latvijā novērots straujāks ekonomikas pieaugums nekā vidēji Eiropā, degvielas mazumtirdzniecības apjomi 2019. gadā turpināja palēnināties – benzīna un autogāzes realizācija 10 mēnešos samazinājās attiecīgi par 4,7% un 11,8%, salīdzinot ar to pašu periodu 2018. gadā, savukārt, dīzeļdegvielas mazumtirdzniecība uzrādīja mērenu pieaugumu 3% apmērā, kas bija par 1,3 procentpunktiem mazāk, salīdzinot ar iepriekšējā gada rādītājiem.
“Degvielas realizācijas apjomu Latvijas tirgū 2020. gadā, visticamāk, negatīvi ietekmēs gada sākumā veiktā akcīzes nodokļa likmes palielināšana benzīnam un dīzeļdegvielai, bremzējot ne tikai nozares attīstību, bet arī valsts konkurētspēju kopumā, novirzot gan ārvalstu, gan arī Latvijas tranzīta uzņēmumus uz Lietuvu un Poliju, kur, pateicoties zemākām akcīzes nodokļa likmēm, degviela būs būtiski lētāka,” komentē Jānis Vība.
Ilgtspēja: alternatīvo degvielas veidu uzvaras gājiens
Eiropas Savienības īstenotā klimata politika pēdējo gadu laikā mērķtiecīgi veicina alternatīvo degvielas veidu izmantošanu. Pakāpeniski savas pozīcijas tirgū iekaro elektromobiļi, būtisku attīstību Eiropā piedzīvo saspiestā (CNG) un sašķidrinātā (LNG) dabasgāze. Arī modernajai biodegvielai ir sava niša, savukārt, nākotnē cerības tiek liktas uz ūdeņraža enerģiju. Katram no alternatīvajiem degvielas veidiem ir savas priekšrocības, tāpēc ar interesi vērosim, ko tirgus dalībnieki piedāvās klimata jautājumu risināšanai transporta nozarē.
"Šobrīd ar CNG darbināmu automašīnu skaits Latvijā ir neliels, taču līdz ar infrastruktūras attīstību paredzams, ka to skaits tuvāko gadu laikā būtiski pieaugs – līdzīgi, kā tas pēdējo gadu laikā jau ir novērojams kaimiņvalstīs un citur Eiropā,” prognozē Vība.
Konkurence: turpinās tirgus konsolidācija
Aizvadītājā gadā bijām liecinieki tirgus konsolidācijas turpinājumam, uzsver J.Vība:
“Vadošie nozares dalībnieki mērķtiecīgi turpināja darbu pie degvielas uzpildes staciju (DUS) tīklu paplašināšanas, izvēloties vienu no trim izaugsmes modeļiem: jaunu DUS būvniecību, franšīzes modeļa īstenošanu vai citu, mazāku tirgus spēlētāju DUS pārpirkšanu. Sagaidāms, ka līdzīgas tendences vērosim arī šogad”.
Virzība uz klientu: sabiedrības paradumu maiņa
Mūsdienu dzīve un tās ritms maina cilvēku paradumus un prasības pret DUS piedāvātiem pakalpojumiem. Iebraukt DUS, lai ne tikai iepildītu degvielu, bet arī iegādātos ēdienu un dzērienu jau sen kļuvusi par daudzu cilvēku ikdienas rituālu, taču pēdējā laikā novērojam arī citas tendences.
Iedzīvotāji arvien vairāk izvēlas ēst veselīgāk. Šī tendence jau tagad atspoguļojas DUS veikalu sortimentā — svaigu dārzeņu un augļu piedāvājumu papildina veselīgu uzkodu izlase (rieksti, sukādes, pilngraudu sausmaizītes u.c.), taču tuvākā nākotnē arvien vairāk redzēsim arī nišas un specializēto produktu piedāvājuma paplašināšanu, piemēram, produktus veģetāriešiem/vegāniem, bezglutēna, bez laktozes, diabētiskie produkti, kā arī bioloģisko produktu piedāvājums.
Tāpat laika taupīšanas un ērtības nolūkos daudzi autobraucēji jau tagad sākuši izmantot DUS veikalus kā ērtu iepirkšanās vietu ikdienas preču iegādei pa ceļam uz darbu vai mājām, apvienojot ikdienas iepirkšanos ar degvielas uzpildi un nepieciešamajiem auto apkopes pasākumiem.
Darbaspēks: Investīcijas darbiniekos — svarīgs izaugsmes nosacījums
Spēcīgā konkurence degvielas tirgotāju vidū ir novērojama ne tikai par klientu, bet arī par kvalificētu darbaspēku. Šī iemesla dēļ uzņēmumi arvien vairāk izvēlas ieguldīt gan darbinieku labumu grozu pilnveidošanā, gan arī to apmācībā un kvalifikācijas paaugstināšanā, lai veicinātu darbinieku personīgo izaugsmi un talantu attīstību uzņēmuma iekšienē.