Lēmums par aizliegumu pieņemts dažas dienas pirms ANO Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) sanāksmes. UNESCO bija ierosinājusi pievienot Venēciju apdraudēto mantojuma objektu sarakstam.
«Šodien pieņemtais dekrēts ir svarīgs solis Venēcijas lagūnas sistēmas aizsardzībai,» paziņoja Itālijas premjerministrs Mario Dragi pēc dekrēta pieņemšanas ministru kabineta sanāksmē. Viņš piebilda, ka būtu arī jāpiešķir līdzekļi, lai mazinātu šī aizlieguma ietekmi uz nodarbinātību.
Lielākie kuģi tiks novirzīti uz Venēcijas rūpniecisko ostu Margeru. Tas tomēr tiek uzskatīts par pagaidu risinājumu, un ministri aicināja izteikt idejas par jaunu pastāvīgu termināli.
Kruīzu kuģu pasažieriem ir ievērojama ietekme uz Venēcijas ekonomiku, bet daudzi pilsētas iedzīvotāji ir pret šo kuģu braukāšanu gar Svētā Marka laukumu, jo to saceltie lielie viļņi grauj pilsētas pamatus un kaitē lagūnas trauslajai ekosistēmai.
Kruīzi jūnijā tika atsākti pēc jaunā koronavīrusa pandēmijas izraisīta ilga pārtraukuma.
1987. gadā Venēcija tika iekļauta UNESCO mantojuma sarakstā kā «īpašs arhitektūras meistardarbs», bet šā gada jūnijā organizācija brīdināja, ka pilsētai ir vajadzīga «ilgtspējīgāka tūrisma pārvaldība».
Pēc gadiem ilgām debatēm Itālijas kultūras ministrs Dario Frančeskini paziņoja, ka valdība ir nolēmusi rīkoties, «lai novērstu reālo risku, ka pilsēta tiktu iekļauta apdraudētā pasaules mantojuma sarakstā».
«No 1. augusta lielie kuģi vairs nevarēs sasniegt Venēciju pa Svētā Marka baseinu, Svētā Marka kanālu vai Džudekas kanālu,» pavēstīja infrastruktūras ministrs Enriko Džovannini.
Tiem, kas cietīs zaudējumus šī lēmuma dēļ, ir paredzēta kompensācija, savukārt Margeras ostas attīstībā tiks ieguldīti 157 miljoni eiro.
Džovannini sacīja, ka aizliegums ir «nepieciešams solis, lai aizsargātu Venēcijas vides, ainavas, māksliniecisko un kultūras integritāti».
Aizliegums attieksies uz kuģiem, kas ir smagāki par 25 000 tonnu, garāki par 180 metriem, augstāki par 35 metriem, vai emitē vairāk nekā 0,1% sēra.
Tūrisma asociācijas Confturismo viceprezidents Marko Mikjelli nosauca jauno likumu par «labu kompromisu». «Margeras risinājums saglabās ostas aktivitāti Venēcijā, no vienas puses nodrošinot darbavietas un aktivitāti, bet no otras – atbrīvojot Džudekas kanālu,» sacīja Mikjelli.
Jautājums par kruīzu kuģiem Venēcijā ir izraisījis globāla mēroga debates. Jūnijā vairākas slavenības un kultūras darbinieki, tai skaitā Miks Džegers, Frensiss Fords Kopola un Ņujorkas Solomona Gugenheima muzeja direktors Ričards Ārmstrongs, atklātā vēstulē Itālijas valdībai aicināja veikt pasākumus pilsētas labākai aizsardzībai.