Valdis Spredzis allaž bijis novators, un daudz ko ieviesis straujāk par konkurentiem. Viņa biznesa filozofiju un attīstību vairāk nekā 20 gadu laikā šajā biznesā ietekmējuši gan 90. gadu džungļu likumi, trekno gadu nesamērīgais tirgus pieaugums, nesenā finanšu krīze, kā arī – nenoliedzami talants. Šobrīd autobizness sastāv no četrām sastāvdaļām – jauno automašīnu tirdzniecības, lietoto automobiļu pārdošanas, pēcpārdošanas un servisa pakalpojumiem, kā arī virsbūves remonta un krāsošanas. Ja viss ir labi sabalansēts, tad gadījumos, kad vienā jomā sāk buksēt, kāda cita to piesedz.
Vēsture
Līdz ar Latvijas brīvvalsts atjaunošanos pirmajos tās pastāvēšanas gados lietotu automobiļu tirdzniecība Latvijā, gluži kā citās Baltijas valstīs, bija jaunradīta nacionālā biznesa iezīme. Cilvēki padomju gados nebija lutināti ar automobiļu daudzveidību, jo pazina vien četrus auto zīmolus. Katra Rietumu automašīna šajā vienveidībā bija svaiga gaisa malks. Nav brīnums, ka šā deficīta apstākļos strauji attīstījās pieprasījums pēc stipri nolietotajiem ārzemju automobiļiem. «Mēs bijām jau attīstījuši auto tirdzniecības prasmes.
Pēdējos padomju varas gados žigulīšu īpašniekiem tirgojām dažādus tūninga elementus – sliekšņus, spoilerus un antispārnus. Šīs iemaņas vēlāk lieti noderēja, pārdodot automobiļus.
Kādu laiku 90. gadusākumā dzīvoju Vācijā un nodarbojos ar lietotu auto iepirkšanu un sūtīšanu uz Latviju. Lietoto auto atrašana, to transportēšana uz Latviju, kā arī realizācija pirms 25 gadiem prasīja ļoti daudz laika, turklāt ne vienmēr saņemtā nauda par pārdoto auto bija adekvāta ieguldītajam laikam un pūlēm. Līdz ar to jaunu automobiļu tirdzniecības uzsākšana bija loģisks turpinājums jau iesāktajam biznesam. Atradām produktu, kas tobrīd Latvijas tirgū vēl nebija pārstāvēts, – Mitsubishi.
Skandi Motors un Mitsubishi Latvijā
No vienas puses, pateicoties Pajero atpazīstamībai, šis ražotājs mūsu valstī bija populārs, no otras puses, zīmolam, gluži kā vairumam citu brendu Latvijā, trūka normālu tirdzniecības apstākļu un servisa. Tagad SUV – apvidus automašīnas – ir gandrīz katram zīmolam, taču 90. gados tās piedāvāja vien Toyota, Mitsubishi, Nissan un Jeep. Sākumā nodarbojāmies ar Mitsubishi iepirkšanu no Norvēģijas dīleriem, vēlāk atradām Mitsubishi Corporation pārstāvjus Zviedrijā un noslēdzām sadarbības līgumu.
1997. gadā uzsākām aktīvu tirdzniecību Latvijā, parakstot pārstāvniecības līgumu. 2003. gadā ieguvām oficiālas importētāja tiesības Latvijā, parakstot līgumu ar Mitsubishi Motors Corporation. Gadu vēlāk ieguvām arī Hyundai importētāja tiesības – mēs cerējām uz Hyundai attīstību un nekļūdījāmies.
Pārstāvot jau divus zīmolus, mūsu toreizējā salonā kļuva par šauru, tāpēc 2005. gadā atklājām jaunu autosalonu Lielirbes ielā, kur Skandi Motors atrodas joprojām. 2010. gadā šiem abiem zīmoliem pievienojās arī Nissan, kas beidzamo gadu laikā ir ļoti attīstījies. 2007. gada oktobrī kādreizējā Mitsubishi autosalona vietā Krasta ielā atklājām Bentley Motors pārstāvniecību Baltijā Bentley Riga.
Apstākļi tobrīd tam bija ļoti labvēlīgi, jo autotirgus Latvijā bija pieaudzis pašlaik līdz utopiskām 35 000 pārdotām automašīnām gadā. Ļoti liberāls un teju katram klientam labvēlīgs bija arī līzings. Citiem vārdiem sakot, nekas neliecināja par gaidāmo krīzi un ekonomikas straujo bremzēšanos. Pirmos trīs vai četrus gadus Bentley pārdevām ar zaudējumiem, taču, lai gan bija sarežģīti apstākļi, redzējām, ka šajā zīmolā ir nākotne. Nule kā tirdzniecībā nonācis Bentley Bentayga, pēc kura pieprasījums pārsniedz ražošanas jaudas vēl vismaz gadu uz priekšu.
Protams, Latvijā tik specifiskam luksusa zīmolam ir par šauru, taču Bentley Riga tirgo automašīnas visā Baltijā, arī Vecajā pasaulē. Bentley Eiropā pārdod tikai 2500 mašīnu gadā. Tas nozīmē – ja šodien cilvēks grib nopirkt Bentley savā izvēlētajā krāsā ar individuālu salonu un aprīkojumu, viņam ir visai ierobežotas iespējas. Šā iemesla dēļ bieži mums iznāk piegādāt automobiļus futbola vai izklaides industrijas zvaigznēm Madridē, Lisabonā vai Monako.
Loģiski, ja jau tas futbolists ir saņēmis prēmiju, 90% gadījumu šī sporta vai mūzikas zvaigzne tuvākajā laikā vēlas iegādāties Bentley, taču negrib gaidīt četrus mēnešus.
Atskatoties pagātnē, domāju, ka neko necenstos mainīt automobiļu zīmolu izvēlē. Tobrīd skatījāmies un atradām brīvu nišu. Arī pašlaik Mitsubishi ir spilgti izteikts nišas produkts, kas Eiropā koncentrējies uz kvalitatīvu un izturīgu apvidus automašīnu tirdzniecību, kā arī ir pionieris elektromobiļu un plug-in (ar elektrību uzlādējamu) hibrīdu tehnoloģiju izstrādē un attiecīgi automašīnu ražošanā. Lai arī Latvijā pagaidām vēl šie produkti nav aktuāli un valdība nesteidzas ar šādu videi draudzīgu produktu tirdzniecības atbalstīšanu, kā tas ir citās attīstītās Eiropas valstīs, ceru, ka samērā pārskatāmā nākotnē arī mūsu ielās redzēsim Outlander PHEV hibrīdu.»
Vaļasprieki
«Kopš 1997. gada nodarbojos ar ralliju. Toreiz sāku braukt kopā ar Raimondu Kisielu. Vēlāk ar Robertu Kondrātu 1999. gadā kļuvām par Latvijas čempioniem autorallijā. Vēlākie panākumi piedzīvoti kopā ar Ivaru Vasaraaudzi – septiņas reizes izcīnījām čempiona titulu un vienreiz pat Baltijas kausu. Pēc 2008. gada aktīvo dalību rallijā pārtraucu, par iemeslu tam bija objektīvi apstākļi – ģimene un bērni, rallijā jutos arī nedaudz sevi izsmēlis. Pašlaik mana aizraušanās ir triatlons, kur jāizmanto un jāpārbauda savas fiziskās spējas, nevis jāpaļaujas uz automašīnas tehnisko sniegumu.»
Kas tālāk?
«Savu nākotni joprojām saredzu autobiznesā. Domāju un ceru, ka Latvijā nekas būtiski nemainīsies, jo esam daļa no Eiropas Savienības. Uzskatu, ka turpmākajos gados izmaiņas Latvijas autotirgū būs minimālas, tā pieauguma tempi saglabāsies pašreizējos 5–10% ietvaros. Cilvēki jau ir sapratuši, ka pirkt prestiža zīmola lietotu mašīnu bieži vien ir finansiāli neizdevīgi, jo var sekot neparedzēti autoremonti, kas var izsist no finansiālā līdzsvara. Šā iemesla dēļ noteikti ir ērtāk braukt jaunā auto ar garantiju, maksāt piecus gadus, tad to nomainīt pret citu jaunu auto.
Mašīnas kļūst aizvien sarežģītākas un gudrākas, tāpēc jau tuvākajā laikā nonāksim pie situācijas, ka pelēkie servisi un šķūnīšu meistari vairs nespēs šos auto saremontēt.
Man autobizness ir tuvs, un es gribu ar to nodarboties. Tas ir bizness, kas nepārtraukti attīstās, inovācijas un jauni produkti parādās katru mēnesi. Tas, protams, nav tik ienesīgs kā lielveikalu vai aptieku bizness, taču tā ir nepārtraukta saskarsme ar cilvēkiem, nemitīga komunikācija, dialogs un sacensība.»
Epiloga vietā
2008. gada februārī Valdis Spredzis kopā ar otru latviešu censoni auto inženieri Andri Dambi kļuva par MML Sports īpašniekiem, atpērkot to no autoražotāja Mitsubishi, kas agrāk bija pazīstams kā MMSP jeb Mitsubishi Motors Motorsports. Viņu bizness nav saistīts ar mašīnbūvi, bet gan ir individuāla sporta automašīnu pārbūvēšana un apkalpošana sacensībās jebkurā pasaules vietā.
Uzziņai
Valdis Spredzis, Skandi Motors īpašnieks
- Dzimis: 1969. gadā
- Izglītība: vidējā
- Sportiskie panākumi: septiņkārtējs Latvijas čempions autorallijā
- Ģimenes stāvoklis: precējies, divas meitas
Intervijas publikācija - 2016. gada jūlijs