Sākumā pēc Moller Baltic Import paziņojama par līguma laušanu man bija šoks un nepatīkamas sajūtas. Bijām otrie VW dīleri Latvijā pēc SIA Auto Rīga. Ar šo zīmolu kopā pavadīti vairāk nekā 20 gadu, un vienā brīdī viss sabruka. Bija sajūta, ka mūs mēģina izspiest kā citronus, sagraut morāli un fiziski. Ieguldījām līdzekļus, lai maksātu honorārus spēcīgākajiem juristiem, kas var aizstāvēt lokālā dīlera intereses pret lielu ārvalstu kompāniju. Daudziem atmiņā bija notikumi ap Bensons Auto strīdu ar Honda Motors Europe. Tagad jau viss rimies, bet bija laiks, kad naktīs nevarēju gulēt.
Liktenīgais kartings
Sagadījies, ka mūsu ģimene, kurā esam trīs brāļi, pieder kartinga celmlaužu pulkam ne tikai Latvijā, bet visā PSRS. Tie bija 60.–70. gadi un 80. gadu sākums. Esmu jaunākais no brāļiem Īlēm. Arnis un Egīls, gluži kā tautas pasakā, allaž bija man priekšā. Arnis kartingā bija viens no pirmajiem. Vēlāk, ilgstoši trenējoties pie Dambja seniora, viņš piedalījās arī auto šosejas ātrumsacīkstēs. Savukārt es kā pirmais no Latvijas kartingistiem startēju PSRS izlasē un pat izcīnīju 1975. gada PSRS čempiona titulu.
Slavenā Kandavas kartingistu vēsture sākās vēlāk, kad biju jau trīs gadus nobraucis. Vidējais brālis Egīls savukārt aizrāvās ar autokrosu. Diemžēl vēlāk studiju laikā kartingu pametu, taču sāku nopietni interesēties par ralliju. 80. gadu beigās, kad PSRS jau pilnā sparā plauka kooperatīvu laiks un perestroika, abi ar sievu sākām būvēt privātmāju.
Celtniecības procesā nolēmām izbūvēt divus garāžas boksus, lai, gatavojoties sacensībām, nevajadzētu auto remontēt īrētās svešās telpās.
Tā Siguldā radās mūsu autoserviss.80. gadu beigās Siguldā viesojās uzņēmēju delegācija no VFR, Brēmenes. Sapratu, ka tā ir izdevība, kuru nedrīkstu laist garām. Satikāmies un, visās iespējamās valodās un žestos mēģinot sazināties, nodibinājām kontaktus. Tur bija arī cilvēks, kura uzņēmējdarbības joma bija automobiļu tirdzniecība un apkalpošana. Atradām kopēju valodu, sākām sadarboties.
1990. gada sākumā viņam aizrakstīju vēstuli, ka vēlos braukt pamācīties automobiļu tirdzniecības un remonta jomā. Toreizējais Siguldas mērs Tālis Puķītis manu iniciatīvu morāli un finansiāli atbalstīja, tādēļ veiksmīgi nokļuvu Vācijā. Tur tuvāk iepazinos ar Herbsta kungu, uzņēmīgu vīru pensijas gados, un uzaicināju viņu riskēt – investēt biznesā Latvijā. Tā arī radās SIA Īle un Herbst. Taču pirms tam bija kooperatīvs Ad Rem Auto. Vēsturiski tas ir kompānijas pirmsākums, kas šobrīd ir Subaru dīleris.
Volkswagen
Tolaik Latvijā ar Viktora Kulberga un Kanādas latviešu spēkiem jau bija izveidota Volkswagen/Audi pārstāvniecība. Sadarbojoties ar viņiem, iegādājāmies licenci un atvērām Volkswagen/Audi dīleru centru Siguldā ar domu, ka kaut kad nākotnē mēs varētu attīstīties un, iespējams, arī virzīties uz galvaspilsētu. Tad arī uzņēmumu darbības jomas sadalījās. SIA AD Rem Auto atbildībā bija lietoto mašīnu pasaule, bet SIA Auto Īle un Herbst prioritāte bija jaunu auto tirdzniecība.
Turpmāk, auto tirdzniecībai civilizējoties, Latvijā, protams, ienāca dažādi VW pārstāvji un dīleri, taču mēs savu karogu noturējām. Auto Rīga bija pirmie Volkswagen importētāji, bet Auto Īle un Herbst 1993. gadā bija pirmie VW dīleri. Gadu vēlāk parādījās dīleri Valmierā, Liepājā ar tagadējo mēru Uldi Sesku priekšgalā, arī Daugavpilī. Tajos laikos dīleru atbildība strikti bija sadalīta reģionos. Mēs atbildējām par Vidzemi. 1997. gadā Latvijā ienāca viens no tolaik senākajiem un Vācijā cienījamākajiem VW/Audi dīleriem Kitnera grupa, kur viens no īpašniekiem bija Ferdinanda Poršes mazdēls. Tagad vairs tāda uzņēmuma nav.
2004. gadā pie biznesa apvāršņa Latvijā parādījās norvēģi. 21. gadsimta pirmajos gados darbību attīstījām līdz līmenim, kad uzdrošinājāmies doties iekarot Rīgu. Iespējams, caur šodienas prizmu lūkojoties, pēc finanšu krīzes pieredzes, tas liekas pārdrošs un neizdevīgs solis. Es neko, izņemot komerciāli neizdevīgu autosalona mājas izvēli, nenožēloju. Pēckrīzes periodā – 2010. un 2011. gadā – lietas būtiski uzlabojās. Tirdzniecība pēc būtiskām investīcijām mārketingā un reklāmā sāka iet uz augšu. Acīmredzot pārcentos gan ar čaklumu, gan panākumiem un atpazīstamību.
Latvijas tirgū pārdot 1500 auto un neiegūt ja ne nelabvēļus, tad vismaz konkurentus laikam ir nereāli.
Mācība ir gūta
Pēc apdedzināšanās un tiesāšanās ar Moller apzināti attīstījām gan multibrendu apkalpošanu autoservisā, gan autoparku vadību un autonomu. 2006. gadā no Zviedrijas bija atbraukuši VW pārdošanas cilvēki, lai izglītotu mūsu personālu. Pēc mācībām mūs uzaicināja apskatīties Zviedrijas ralliju, kurā iepazināmies ar Subaru importiera Subaru Nordic International menedžeriem. Mums piedāvāja Subaru dīlera tiesības. Dārzciema ielā noīrējām telpas, importieri diplomātiski un smalkjūtīgi palīdzēja atrisināt lietas ar SIA Partner Motors. Tad sākās ziepes!
Godīgi sakot, līdz šim vēl neesam tā normāli Subaru tirgojuši, tikai apkalpojuši tos garantijas un pēcgarantijas laikā. Labi, ka mūsu komandā ir Valdis Bensons, kas savā mūžā gājis cauri dažādām dzīves vētrām auto tirdzniecībā. Vienu brīdi Rīgā bijām pat trīs Subaru dīleri. 2011. gadā Japānu nopostīja cunami, kas sabojāja Subaru loģistiku gan automobiļu, gan rezerves daļu piegādē.
Tikko kopā ar partneriem SIA Tehauto atvērām Subaru servisa centru Valmierā. Neslēpšu, ka tuvākajā laikā vēl sekos jaunumi un aktivitātes saistībā gan ar Subaru, gan Citroën un DS. Uzskatu, ka Citroën ir ļoti kvalitatīvs, nepelnīti nopelts produkts. Tagad ir ļoti grūti lauzt stereotipus par šo auto, jo agrāk labi sekmējās tirdzniecība, tai līdzi netika garantijas un pēcgarantijas serviss.
Klātienes pārdošana
Iespējams, ka tas ir tāds Siguldas sindroms, taču joprojām uzskatu, ka pie klientiem ir jābrauc un jārunā, nevis jāpārdod ar interneta vai tālruņa starpniecību.
Protams, tas ir dārgi, rezultāts nav tūlītējs, taču esmu šādas klientu apkalpošanas un pārdošanas piekritējs. Šobrīd mums ir pilnīgi jauna darbības joma – pilna servisa autonomas kompānija SIA Auto 26. Tā nodarbojas ar starptautiskā nomas zīmola ACE Rent A Car (ASV) virzīšanu Latvijas tirgū. VW bija, ir un būs kopā ar mums. Pārāk daudz laika, spēka, emociju, prieka un zaudējumu tam atdots, lai varētu visu vienkārši atstāt pagātnē. Prātā taču paliek tikai labais. Vienu gan zinu skaidri – nekad vairs neturēšu visas olas vienā kulītē un veiksmes brīdī pārāk skaļi negavilēšu.
Uzziņai
Māris Īle
- Dzimšanas gads: 1960.
- Dzīvesvieta: Sigulda
- Izglītība: RPI Enerģētikas fakultāte, inženieris (1983.g.)
- Ģimene: sieva Anda, meitas Baiba un Zita
- Panākumi: PSRS čempions kartingā (1975.g.)
- Latvijas čempions 2WD klasē (2004.g.)
- Latvijas kauss AL2000 klasē (2007.g.) vicečempions600 klasē (2010.g.)
- 3. vieta Latvijas čempionātā Super 1600 klasē (2010.g.)
Fakti
2015. gada 20. janvārī izskanēja ziņa, ka Konkurences padome (KP) par aizliegtu jeb karteļa vienošanos sodījusi VW markas automašīnu oficiālos dīlerus un importētājus, kuri vismaz piecus gadus esot sistemātiski saskaņojuši savu dalību iepirkumos. Administratīvā apgabaltiesa 2015. gada nogalē atlika lietas izskatīšanu auto markas VW oficiālo dīleru un importētāju sūdzībā par Konkurences padomes (KP) sodu 7,6 miljonu eiro apmērā par aizliegtu vienošanos, jo puses mēģinās izlīgt.
Pagaidām nākamā tiesas sēde nozīmēta 2016. gada 7. janvārī. Kā zināms, sešiem uzņēmumiem par dalību pārkāpumā KP piemēroja naudas sodu kopumā 7 635 183 eiro apmērā. Moller Baltic Import piemērots 5 050 542 eiro naudas sods, Moller Auto Latvia 1 216 739 eiro, Moller Auto Krasta – 965 197 eiro, Moller Auto Ventspils 205 104 eiro, SD Autocentrs 124 915 eiro, Ripo Autocentrs 72 684 eiro.
Sods SD Autocentram tika samazināts par 10%, jo uzņēmums atzina savu dalību pārkāpumā, piekrita KP argumentiem un apņēmās tos nepārsūdzēt tiesā. Moller Baltic Import Latvijā darbojas kopš 2008. gada. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 7 807 497 eiro, un visas daļas pieder Norvēģijā reģistrētajai Harald A Moller AS.
Viens uzņēmums iecietības programmā tika pilnībā atbrīvots no soda, jo tā sniegtā informācija ļāva KP atklāt pārkāpumu.
Auto Īle un Herbst gada nogalē atzīmēja savu 22. gadadienu. Apskatot uzņēmuma pēdējo desmit gadu darbību, novērojams, ka tas līdz 2012. gadam bija pelnījis, bet pēdējos trīs gadus uzņēmums aizvadījis ar zaudējumiem. 2013. gadā tie bija mērojami ar 111,5 tūkst. eiro, kā arī apgrozījums, kas 2011. gadā bija vairāk nekā 32 milj. eiro, gadu vēlāk saruka līdz 5,5 milj. eiro.
Tas skaidrojams ar faktu, ka 2012. gadā VW automašīnu importētājs Moller Baltic Import lauza līgumu ar Auto Īle un Herbst, to pamatojot ar Auto Īle un Herbst veikto automašīnu reeksportu, tāpēc uzņēmuma galvenais uzdevums 2012. gadā bija veikt pārstrukturizāciju uz jaunu marku automobiļu tirdzniecību un multisalona veidošanu.
2014. gada rudenī tika apstiprināts izlīgums Auto Īle un Herbst strīdā ar Moller Baltic Import. Lietotu automašīnu tirgotājs un servisa pakalpojumu sniedzējs Auto Īle un Herbst pērn strādāja ar 3,783 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 31,7% mazāk nekā 2013. gadā, un guva 17,4 tūkstošu eiro peļņu pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš, liecina Lursoft datubāzē publicētais kompānijas finanšu pārskats.
Uzņēmuma kapitāldaļas savā starpā dala Māris Īle, kuram pieder 86%, un Uģis Bērziņš, kam pieder atlikušie 14% daļu. Jāatzīmē arī tas, ka abi savā starpā dala arī uzņēmumu Mile Auto (Citoën dīleris) un AD REM Auto (Subaru dīleris) daļas. Lursoft sadarbībā ar Capitalia 2013. gadā uzņēmumu novērtējuši ar 750,7 tūkst. eiro.
Intervijas publikācija - 2016. gada janvāris