Igauņu tīkojumiem pēc pasaules rallija čempiona titula ir diezgan senas saknes, taču viņi uz to pacietīgi iet. Kad Marko Martins sāka krāt WRC uzvaras un goda pjedestālus, šķita, ka tas jau ir tikai laika jautājums, kad pasaules čempionu sarakstam pievienosies Igaunija. Diemžēl traģiskā avārija 2005. gada Lielbritānijas rallijā, kad bojā gāja Martina stūrmanis Maikls Pārks, pārvilka šīm cerībām melnu svītru.
Taču Igaunijas vārds nu jau bija izskanējis šajā apritē un ieguvis savu kvalitātes zīmi, ko mūsu kaimiņi arī izmantoja. Blondais zēns no Sāremā salas Ots Tanaks nu ir izaudzis, (cerams!) izslimojis jaunības maksimālisma avārijas un nobriedis.
Pavisam tuvu ir iespējamais tituls, kuru – būsim godīgi – viņš pats iepriekšējās sezonās pazaudēja ar galīgi nevajadzīgām, lai arī efektīgām, avārijām.
Pēc Turcijas rallija, kurā Igaunijas ekipāžai pagalam neveicās un izdevās iegūt tikai piecus punktus par ātrāko rezultātu Power Stage, dubļainajā un aukstajā Velsā Tanaks savu pārsvaru pieaudzēja no 13 līdz 28 punktiem. Tā bija ceturtā reize šosezon, kad Tanaks ar stūrmani Martinu Jerveoju no sacensībām aizbrauca ar maksimālo punktu skaitu – 25 par uzvaru rallijā plus pieci par ātrāko laiku speciālajā ātrumposmā.
Apstākļi dalībniekus nelutināja, tas bija tipisks Velsas rallijs – lietus mijās ar retiem saules stariem, ceļi bija slapji, dubļaini un, kā vienmēr, nereāli slideni, pa vidu vēl vietām bieza migla. Smagi strādāt nācās gan pilotiem, gan stūrmaņiem, lai aizvestu mašīnu līdz finišam puslīdz braucamā kārtībā. Kas notiek, ja pieļauj kaut mazāko kļūdu, uzskatāmi parādīja Tanaka komandas biedrs Jari-Mati Latvala un vairāki citi piloti.
Aiz prieka palēcies uz goda pjedestāla, vēlāk Tanaks bija ierasti mazrunīgs: “Prieks, ka tik daudzu cilvēku ieguldīto darbu varējām atmaksāt ar maksimālo punktu skaitu. Power Stage man bija absolūta pārliecība par mašīnu un es izmantoju šo izdevību, jo katrs punkts var izrādīties izšķirošais.”
Daudz emocionālāks bija Tanaka boss, bijušais WRC čempions Tomijs Makinens: “Šis bija vienreizējs rallijs! Ots visu izdarīja perfekti – es zinu, ka šis rallijs ir viens no sarežģītākajiem, taču viņš visu kontrolēja. Arī Power Stage ātrumposms bija ļoti aizraujošs, šķiet, ka mans pulss joprojām nav nomierinājies!”
Otrais aiz Tanaka ir pieredzējušais Sebastjens Ožjērs (Citroen). Nekur jau viņa ātrums nav palicis, drīzās automašīnas efekts – Citroen ne šogad, ne iepriekš tomēr nav uzskatīti par galvenajiem favorītiem, tā kā Ožjērs, iespējams, dara pat neiespējamo, lai būtu tur, kur viņš ir tagad.
Visdrīzāk teorētiskas izredzes uz titulu palikušas beļģim Tjerī Nevilam (Hyundai), kurš Tanakam zaudē 41 punktu. Igauņiem atlikušajos divos WRC posmos pietiek ar 12 punktiem, lai Nevils pat ar maksimālajiem 60 punktiem nevarētu viņus apsteigt.
WRC kalendārā atlikuši tikai divi posmi – Spānijā un Austrālijā. Katalonijas rallijs ir vienīgās sacensības čempionātā ar jauktu segumu, šogad divas dienas risināsies uz asfalta, trešā – uz grants ceļiem. Statistika ir Ožjēra pusē – viņš šajā rallijā uzvarējis trīsreiz kopš 2013. gada, pēdējoreiz – 2016. gadā. Tanakam labākais rezultāts šajā jauktajā rallijā ir 3. vieta 2017. gadā, pagājušogad – sestā.
Līdzīgi ar Austrālijas ralliju – arī tajā uzvaru attiecība ir 3:0 Ožjēra labā. Tanaks cīnījās ar francūzi par uzvaru pērn, izvirzījās pat vadībā, taču priekšpēdējā ātrumposmā izstājās. 2017. gadā viņš finišēja otrais.
Statistika it kā ir Sebastjena Ožjēra pusē, taču rallijs ar to ir skaists, ka neprognozējams!