Šie un līdzīgi jautājumi nemitīgi nodarbina prātu gan ražotājiem, gan auto cienītājiem, kuri dažādus modeļus apspriež sociālajos tīklos. Eļļu ugunij pielej tehnoloģiju progress, kas ļauj īstenot agrāk neiedomājamas lietas.
Amerikas Savienoto Valstu izdevums Wards AutoWorld kopš 2011. gada katru gadu apbalvo labākos auto interjerus. Pieredzējušu ekspertu vērtējumos tiek ņemti vērā izmantotie materiāli, komforts, ergonomika, dizaina koncepcija utt.
Lai gan varētu domāt, ka, vērtējot tikai un vienīgi salonu, dominēs luksusa zīmoli, realitātē starp labākajiem ir arī pieejami modeļi. Līdzās tādiem auto kā Range Rover un BMW i7 visaugstāko vērtējumu 2023. gadā saņēma Nissan Ariya un Kia Sportage. Pēdējā priekšrocības eksperti skaidro vienkārši: optimāla cenas un vērtības attiecība.
Pirmais – kāda ir infoizklaides sistēma?
Eksperti min galvenos kritērijus, pēc kuriem veidojas cilvēku viedoklis par mašīnas salonu. Pirmais un svarīgākais ir savienojamība. Infoizklaides sistēmai bez aizķeršanās jāsaprotas ar mobilo tālruni, lai, izmantojot Apple CarPlay vai Android Auto, tālruņa funkcionalitāti pārnestu uz centrālo ekrānu. Ideālā gadījumā tam jābūt bezvadu savienojumam.
Izrādās, daudzi ražotāji apzināti izstrādā multimediju sistēmas, kas līdzinās viedtālruņiem. Tas tiek darīts vairāku iemeslu dēļ.
«Pirmkārt, labi izveidotas multimediju sistēmas ir daudz vieglāk lietot. Otrais iemesls – iesēžoties jaunā mašīnā, cilvēkam nav jāmācās viss no nulles. Ja pārzina viedtālruņa darbības principus, viņš ātri apgūs arī mašīnas infoizklaides sistēmu,» skaidro Latvijas Gada auto žūrijas loceklis un Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis.
Vēl viens aspekts ir gudra infoizklaides sistēmas sasaiste ar citām transportlīdzekļa sistēmām. Dati no tām un informācija ekrānā ļauj autovadītājiem plānot tehniskās apkopes laiku, novērst potenciālās problēmas un pēc iespējas ilgāk braukt bez raizēm.
Otrais – pogas vai displeji?
Otrais kritērijs ir cieši saistīts ar pirmo. Skārienekrāniem, fiziskajiem kontrolieriem un balss komandām – visām šīm vadības metodēm jābūt pārdomātām un vadītājam viegli pieejamām. Tāpat ir ļoti svarīgi, lai, mēģinot kaut ko aktivizēt vai regulēt, šoferim nevajadzētu uz ilgu laiku novērst uzmanību no ceļa.
Šeit slēpjas tādu ražotāju kā Tesla, Peugeot un Kia mūžīgais pretmets. Tesla veido «tīru» interjeru, kurā praktiski nav fizisku vadības ierīču, un visas darbības pārceļ uz skārienekrānu. Kia cenšas panākt līdzsvaru, galvenajām funkcijām ļaujot izmantot fiziskas pogas. Savukārt Mercedes-Benz un BMW izstrādātāji koncentrējas uz balss vai žestu vadības pilnveidošanu.
Dažādu formu un izmēru skārienekrāni rada eleganta salona un modernas saskarnes iespaidu, kā arī pasniedz informāciju interaktīvā un saistošā veidā. No otras puses, šie displeji mēdz pārlieku ilgi piesaistīt vadītāja uzmanību, neļaujot viņam skatīties uz ceļu, bet tas rada bažas par satiksmes drošību.
«Fiziskās pogas ir vienkārši lietot, jo mazāk jānovērš acis no ceļa, taču daļai braucēju tas šķiet jau novecojis risinājums. Mūsdienīgie skārienekrāni gan nu jau nodrošina atgriezenisko saiti, respektīvi – rada nelielu vibrāciju brīdī, kad tiek nospiesta kāda ekrāna «poga». Tāpat jāņem vērā, ka tagad mašīnās ir ļoti daudz dažādu funkciju, tāpēc izveidot katrai atsevišķu slēdzi nav iespējams, jo tad salons līdzināsies lidmašīnas pilotu kabīnei,» saka Raimonds Zandovskis.
Žurnāla KLUBS auto žurnālists Toms Timoško uzskata, ka atzinīgi jāvērtē tie ražotāji, kuri ne tikai uzstāda lielos skārienekrānus, bet arī nebaidās saglabāt reālas pogas, jo dažas funkcijas daudz ērtāk un pat drošāk ir vadīt ar fizisku pieskārienu.
«Nesen braucu ar mašīnu, kurā vispār nebija fizisku pogu. Lai ieslēgtu gaisa recirkulāciju, man vajadzēja četras reizes pieskarties centrālajam ekrānam. Tas ir reāli apgrūtinoši. Ir ne viens vien iestatījums, kuru gribas kontrolēt uzreiz – tikai ar pogas nospiešanu. Tas attiecas, piemēram, uz klimata kontroli un audio sistēmu,» saka Toms.
Izpētot Wards AutoWorld labāko interjeru piemērus, kļūst skaidrs, ka tiem ir kāda kopīga iezīme – visu sistēmu vadība nav pārcelta uz ekrānu, galvenajām funkcijām atstātas reālas pogas. Piemēram, iepriekšminētais Kia neatlaidīgi saglabā savu salona dizaina konceptu, kas jau ir pierādījis savu efektivitāti. Dienvidkorejas elektromobilī EV6 tiek izmantoti skārienkontrolieri kopā ar divām pogām, ar kurām var regulēt klimata kontroli un audio sistēmu vai navigāciju. Dažādām pogām piešķirtās funkcijas var mainīt, izmantojot skārienpaneli, kas ir ne tikai intuitīvs, bet arī rada futūristisku iespaidu.
Trešais – cik noderīga ir navigācija?
Trešais kritērijs ir navigācija. Mūsdienu infoizklaides sistēmas bieži ietver viedus navigācijas rīkus. Piemēram, Kia modeļos var būt navigācija, kas reāllaikā nodrošina satiksmes informāciju, savukārt jaunajos Land Rover modeļos šī sistēma apgūst vadītāja braukšanas paradumus un var automātiski ieteikt biežāk izmantotos maršrutus. Šādas funkcijas ne tikai ietaupa laiku, bet arī palīdz šoferim pieņemt labākus lēmumus.