IATA sadarbosies ar Starptautisko Civilās aviācijas organizāciju (ICAO) un veselības autoritātēm, lai spētu ātri ieviest šādu risinājumu.
Starptautiskie ceļojumi salīdzinājumā ar 2019. gadu ir samazinājušies par 92%. Ir pagājis vairāk nekā pusgads kopš tika sadragāta globālā savienojamība, valstīm aizslēdzot savas robežas, lai cīnītos ar Covid-19 izplatību. Kopš tā laika atsevišķas valstis piesardzīgi atvērušas savas robežas, taču ceļošana ir ierobežota, jo karantīnas pasākumi padara to nepraktisku vai biežās Covid-19 izplatības ierobežošanai paredzēto pasākumu izmaiņas padara plānošanu neiespējamu.
«Atslēga pārvietošanās brīvības atjaunošanai starp valstīm ir sistemātiska Covid-19 testēšana, kurai pakļauti visi ceļotāji pirms izlidošanas. Tādējādi valstīm tiks sniegta pārliecība atvērt savas robežas bez sarežģītiem riska modeļiem, kas paredz nepārtrauktas izmaiņas ceļošanas noteikumos. Visu pasažieru testēšana atgriezīs cilvēkiem brīvību ceļot ar pārliecību. Un tādējādi darbā atgriezīsies miljoniem cilvēku,» norāda IATA vadītājs Aleksandrs de Žunjaks.
Globālās savienojamības sabrukšana un tās dēļ radušās ekonomiskās izmaksas ir svarīgi argumenti, lai valdības investētu šāda veida testēšanā, kas palīdzētu atkal atvērt robežas.
Šīs krīzes radītās cilvēku un globālās ekonomikas ciešanas tiks paildzinātas, ja aviācijas nozare, no kuras ir atkarīgi vismaz 65,5 miljoni darbavietu, sabruks pirms pandēmijas beigām.
Un valstu atbalsta apmērs, lai šādu sabrukšanu novērstu, aizvien palielinās. Prognozes liecina, ka aviācijas nozares zaudētie ienākumi 2020. gadā pārsniegs 400 miljardus dolāru un nozare reģistrēs rekordlielus zaudējumus, kas pārsniegs 80 miljardus dolāru, ko paredz krietni optimistiskāks atlabšanas scenārijs par to, kāds patiesībā tiek piedzīvots.
«Drošība ir aviācijas nozares galvenā prioritāte. Mēs esam drošākais transporta veids, jo mēs kā nozare kopā ar valdībām strādājam pie globālo standartu ieviešanas. Ar robežu slēgšanu saistītajām ekonomiskajām izmaksām ik dienu pieaugot un mūs skarot infekcijas otrajam vilnim, aviācijas nozarei ir jātiecas savu izpratni apvienot ar valdībām un medicīnisko testēšanas risinājumu sniedzējiem, lai atrastu ātru, precīzu, cenas ziņā pieejamu, viegli izmantojamu un pielāgojamu testēšanas risinājumu, kas ļaus pasaulei droši atjaunot savienojumus un atgūties,» uzsver Aleksandrs de Žunjaks.
Sabiedrības viedoklis
IATA sabiedriskā viedokļa pētījumā atklāts skaidrs atbalsts Covid-19 testu veikšanai ceļošanas procesā. Aptuveni 65% aptaujāto ceļotāju piekrīt, ka karantīna nav jāpiemēro, ja personai ir negatīvs Covid-19 tests.
Pasažieru atbalsts testu veikšanai novērojams šādos aptaujas rezultātos:
- 84% piekrīt, ka testēšana nepieciešama visiem ceļotājiem.
- 88% piekrīt, ka ceļošanas procesā ir gatavi veikt testus.
Sabiedrības viedokļa pētījumā arī konstatēts, ka papildus robežu atvēršanai testu veikšana arī palīdzētu atjaunot pasažieru uzticību aviācijas nozarei. Aptaujas respondenti norādījuši, ka uzreiz pēc sejas masku valkāšanas Covid-19 testēšanas pasākumu ieviešana visiem pasažieriem ir efektīvs līdzeklis, lai tie justos droši. Un ātru Covid-19 testēšanas risinājumu pieejamība ir starp trīs galvenajiem signāliem, pēc kuriem raudzīsies ceļotāji, lai gūtu apstiprinājumu, ka ceļošana ir droša (kopā ar vakcīnas un Covid-19 ārstēšanas risinājumu pieejamību).
IATA aicina izstrādāt testēšanas risinājumu, kas atbilstu ātruma, precizitātes, pieejamības un vieglas lietošanas kritērijiem, un ko būtu iespējams sistemātiski izmantot saskaņā ar valdības pilnvarojumu pēc starptautisku standartu izstrādes. IATA šo nostāju pauž kopā ar ICAO, kas vada centienus izstrādāt un ieviest globālus standartus drošai starptautisko gaisa pakalpojumu vadībai Covid-19 pandēmijas laikā.
Covid-19 testēšanas risinājumu attīstība strauji progresē visos parametros – ātrums, precizitāte, pieejamība, lietošanas vieglums un pielāgojamība. Ieviešami risinājumi gaidāmi tuvākajās nedēļās. «Aicinot ieviest globālu pieeju, lai veiktu visu pasažieru Covid-19 testēšanu pirms izlidošanas, mēs raidām skaidru signālu par aviācijas vajadzībām. Tajā pat laikā mēs iegūstam praktiskas zināšanas no testēšanas programmām, kas jau eksistē saistībā ar dažādiem ceļošanas burbuļiem un ceļošanas koridoru iniciatīvām visā pasaulē. Mums jāturpina šīs vērtīgās programmas, kuras mūs virza pareizajā virzienā, veidojot testēšanas pieredzi, veicinot svarīgu ceļošanu un demonstrējot testēšanas efektivitāti,» saka Aleksandrs de Žunjaks.
Covid-19 testu veikšana pirms izlidošanas ir vēlamais risinājums, jo tas radīs «tīru» vidi visā ceļošanas procesā.
Testu veikšana pēc pasažieru ierašanās iedragā viņu pārliecību, pastāvot karantīnas iespējamībai galamērķī pozitīva rezultāta gadījumā.
Būs vairāki praktiski izaicinājumi, lai integrētu testēšanu ceļošanas procesā un izstrādātu protokolus drošai liela apjoma testu veikšanai visā nozarē. «ICAO process ir ārkārtīgi svarīgs, lai saskaņotu valdībās vienotu globālu standartu, ko būtu iespējams efektīvi īstenot un atpazīt visā pasaulē. Lidsabiedrībām, lidostām, aprīkojuma ražotājiem un valdībām tad būs jāstrādā pilnīgi saskaņoti, lai mēs to spētu ātri paveikt. Katra diena, kad nozarē netiek veikti lidojumi, rada risku turpmākai darbavietu zaudēšanai un ekonomiskai,» skaidro Aleksandrs de Žunjaks.
IATA neuzskata, ka Covid-19 testēšana ceļošanas pieredzē kļūs par pastāvīgu risinājumu, taču tā, visticamāk, būs nepieciešama vidējā termiņā, lai gaisa ceļošana spētu atveseļoties.
«Daudzi saskata vakcīnas izstrādi kā brīnumzāles pret pandēmiju. Tas noteikti būs svarīgs solis, taču pat pēc tam, kad pasaulē tiks atzīta efektīva vakcīna, tās ražošanas palielināšanai un izplatīšanai, visticamāk, būs nepieciešami vairāki mēneši. Testēšana būs ārkārtīgi vajadzīgs pagaidu risinājums,» saka Aleksandrs de Žunjaks.
Prioritāšu noteikšana
Gaisa transports nav vienīgais sektors, kam ārkārtīgi nepieciešami testēšanas risinājumi. "Medicīnas darbinieku vajadzībām jābūt galvenajai prioritātei. Un mēs apzināmies, ka izglītības institūcijas un darba vietas arī lūkosies pēc efektīvām masveida testēšanas iespējām. Politikas veidotājiem jāapsver ekonomiskais atbalsts, ko spēj sniegt tikai aviācijas nozare, nosakot prioritāti to testēšanas resursiem.
Piemēram, globālās savienojamības atjaunošana saglabās ceļošanu un darba vietas tūrisma nozarē, kas veido 10% no pasaulē nodarbināto cilvēku kopskaita un šajā krīzē cietusi vissmagāk.
Tāpat aviācijas nozarei ir ārkārtīgi svarīga loma globālās tirdzniecības un uzņēmējdarbības veicināšanā. Valdību prioritāšu sarakstā jābūt robežu atvēršanai, ko atbalsta sistemātiska visu pasažieru testēšana pirms izlidošanas," norāda Aleksandrs de Žunjaks.