Tāpat kā daudzi citi virsbūvju tipi, arī ģimenes minivens laika gaitā spējis attīstīties. Daži ražotāji tos ir pārveidojuši par krosovera stila flagmaņiem, savukārt citi minivenu iezīmes iestrādājuši automobiļos, kuru forma atgādina busiņu.
Franču auto ražotājs «Citroën», kas savas pastāvēšanas laikā ieviesis daudz inovāciju, ir slavens ar nestandarta dizaina un inženiertehniskajiem risinājumiem. Šis zīmols bija arī viens no pirmajiem, kas pārveidoja kravas busiņus, kas iepriekš bija redzēti vien būvlaukumos.
Citroën Jumpy un «Citroën Berlingo», kas pirmo reizi tika laisti klajā 1994. un 1996. gadā, kļuva par vēl nebijušu dažādu automašīnu segmentu kokteili. Īpaši izcēlās «Berlingo», jo tas bija augsts kā furgons, ietilpīgs kā minivens, bet vadāms kā jebkurš ierastais hečbeks. Neparasta kombinācija, kas, aplūkojot pārdošanas rādītājus, aizrāva miljoniem eiropiešu.
Automašīnas ar šādām īpašībām drīz vien parādījās arī citu ražotāju modeļu klāstā. «Renault» gadu vēlāk prezentēja Kangoo pasažieru versiju. «Volkswagen Caddy», kas bija paredzēts ne tikai darbam būvniecībā, tika laists klajā 1997. gadā, bet «Ford» iekāpa aizbraucošajā vilcienā tikai 2002. gadā, kad tika prezentēts «Transit Connect».
Salona ietilpība kā ekskluzīva īpašība
Autovadītāji, kuri dod priekšroku daudzpusībai, jau sen ir atzinīgi novērtējuši ražotāju vēlmi piedāvāt pēc iespējas praktiskāku auto. «Berlingo» ir viens no retajiem šīs klases automobiļiem ar pilnvērtīgām septiņām sēdvietām, kas piemērotas ne tikai bērniem, bet arī pieaugušajiem. Turklāt, pateicoties ducim dažādu mantu nodalījumu ar kopējo ietilpību 186 litri, pat tam pasažierim, kurš izbraucienā ņem līdzi patiešām daudz sīkumu, būs, kur tos novietot.
«Kangoo» un «Caddy», kas tiek uzskatīti par «Berlingo» konkurentiem, nolēma ģimenes busiņu koncepciju īstenot atšķirīgā veidā. Piemēram, «Caddy» ir tuvāks «Berlingo», jo arī tajā var atrast septiņas sēdvietas, taču vācu modelī ir uz pusi mazāk sīklietu nodalījumi. Savukārt nesen atjauninātais «Kangoo», šķiet, ir orientēts uz ģimenēm ar vienu vai diviem bērniem, jo septiņvietīgā modeļa versija gluži vienkārši vairs nav pieejama.
Gan «Berlingo», gan pasažieru versijas «Citroën Jumpy» jeb" SpaceTourer" franču ražotājs piedāvā ar īso vai garo riteņu bāzi. Atkarībā no tā «SpaceTourer» var tikt aprīkots ar 6 līdz 9 sēdvietām. Ja nepieciešams, salonu var pārveidot atbilstoši vajadzībām, koncentrējoties uz lielāku vietu bagāžai vai vairāk vietas pasažieriem.
Arī žurnāla «Klubs» auto eksperts un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas loceklis Toms Timoško, vērtējot abus modeļus, īpaši izceļ brīvo salona telpu. Žurnālists, kurš ik gadu testē desmitiem jaunu automobiļu, uzskata, ka viss ir atkarīgs no vajadzībām. Ja prasības ģimenes automobilim ir saistītas ar ietilpību, praktiskumu un konkurētspējīgu cenu, minivenu segmentam nekas nevar līdzināties.
«Ja ģimenei ir nepieciešams pārvadāt daudz mantu, neviens SUV vai krosovers nebūs tik ietilpīgs kā uz komerctransporta bāzes būvētais «Berlingo». Savukārt neviens septiņvietīgs automobilis nebūs tik ērts un ietilpīgs pasažieriem kā «SpaceTourer»,» uzsver eksperts.
Ejot roku rokā ar elektrifikāciju
Ražotājam pielāgojoties mūsdienu tendencēm, «ë-Berlingo» un «ë-SpaceTourer» modeļi ir aprīkoti ar elektrisko piedziņu. Neraugoties uz atteikšanos no iekšdedzes dzinējiem, simtprocentīgi elektriskie modeļi saglabā visas dīzeļa un benzīna versijas priekšrocības – izcilu salona ietilpību, praktiskumu un progresīvo tehnoloģiju priekšrocības dažādos apstākļos.
Arī radniecīgais franču zīmols «Renault» sola iet «Citroen» pēdās, plānojot ieviest pasažieru «Kangoo» elektrisko versiju. Citi šā segmenta autoražotāji pagaidām atturīgi runā par iespējamām pilnībā elektrificēt pasažieru minivenu versijas, lai gan jau šobrīd ir vairāki ar elektrību darbināmi modeļi komerciālai lietošanai.
Līdzīga situācija ir arī lielāko busiņu jeb mikroautobusu segmentā. Lai gan elektrisko kravas automobiļu piedāvājums ar katru dienu pieaug, ir tikai daži pasažieru vešanai paredzēti modeļi, kas darbināmi ar elektrību. Viens no piemēriem ir «Mercedes-Benz EQV», savukārt «Volkswagen» līdz šā gada beigām gatavojas laist tirgū elektrisko furgonu «ID.Buzz», tomēr nepieciešamo komponentu trūkums aizkavēs tā laišanu tirgū.
«Citroën» bija ne tikai viens no pirmajiem ražotājiem, kas ieviesa pasažieru modeļu «ë-Spacetourer» un «ë-Berlingo» elektriskās versijas, bet arī pirmais spēra vēl svarīgāku soli, pakāpeniski atsakoties no benzīna un dīzeļa dzinējiem abos modeļos, kas bija pieejami Eiropas tirgū.
Abi automobiļi ir aprīkoti ar elektrisko piedziņu, kas attīsta 100 kW, bet griezes moments sasniedz 260 Nm. Atsakoties no galvenā “vibrācijas” avota un ieviešot elektromobiļu platformu, grīdā iebūvētās baterijas abiem automobiļiem nodrošina labāku svara sadalījumu starp asīm un zemāku smaguma centru. Tā rezultātā tiek gūts lielāks braukšanas komforts, un elektromotora klusā darbība braukšanas baudu tikai pastiprina.
Vēl viena abu modeļu kopīga iezīme ir ātri uzlādējamie akumulatori. Ražotājs abos modeļos uzstādījis 50 kW akumulatorus, kas nodrošina līdz 285 kilometru sniedzamību (saskaņā ar WLTP metodiku) un spēju uzlādēties līdz 80 procentiem tikai 30 minūtēs, ja elektromobilis tiek uzlādēts 100 kW ātrās uzlādes stacijā.
Uz garākiem braucieniem orientētajam «ë-Spacetourer» var uzstādīt arī lielāku 75 kW akumulatoru. Ar vienu uzlādi deviņvietīgais mikroautobuss varēs nobraukt līdz pat 330 kilometriem.
Populārākie raksti