Daži to paredzēja
Šķiet, daži ražotāji šādu tendenci prognozēja jau labu laiku iepriekš. Piemēram, Kia Niro bija viens no pirmajiem modeļiem tirgū, kurš jau no paša sākuma bija gan pilnībā elektrisks vai elektrificēts (dīzeļdzinēju tam nebija), gan par mērenu cenu, gan piemērots mazām ģimenēm un uzņēmumiem.
Šī kombinācija guva ievērojamu popularitāti, tāpēc nav pārsteigums, ka arvien vairāk ražotāju sāka piedāvāt ko līdzīgu. Saskaņā ar «DataCenter» informāciju 2022. gadā Baltijā pilsētas krosoveru pārdošanas apjoms veidoja 53% visa tirgus. Franči ražo krosoveru «Peugeot 3008», kas pieejams gan ar tradicionālo iekšdedzes dzinēju, gan ar plug-in hibrīdu. «Opel» ir izveidojis pilnībā elektrisko «Mokka-e». Arī «Ford» ir pievienojies šai kustībai, krosoveram «Kuga» piedāvājot gan tradicionālās, gan «plug-in» hibrīda versijas. Un, protams, «Toyota» ar divām «RAV4» hibrīda opcijām.
«Delfi Auto» redaktors Raimonds Zandovskis uzskata, ka nebūtu pareizi tiešā veidā salīdzināt hibrīda krosoveru ar dīzeļauto, jo katrai tehnoloģijai ir priekšrocības noteiktos apstākļos: dīzelis ir izdevīgāks tālos un ilgos maršrutos, savukārt hibrīda plusi būs jūtami pilsētas satiksmē.
«Ja mēs runājam par maziem ģimenes krosoveriem, tad esmu visai drošs, ka 80 procentus laika tie pavada pilsētā un piepilsētā. Es teiktu, ka hibrīda piedziņa šāda tipa automašīnās jau drīzumā kļūs par jauno standartu. Šī tehnoloģija ļauj visai ievērojami samazināt degvielas patēriņu un padara braukšanu pilsētā ievērojami ērtāku, jo tā ļauj braukt arī tikai ar elektrību,» saka Raimonds.
Skaitļi runā paši par sevi
Kompaktie hibrīda krosoveri priecē ar zemu degvielas patēriņu. Kia Niro hibrīdam tas vidēji ir 4,41 litrs uz 100 km (pēc WLTP mērīšanas metodes). Jaunākais «Toyota C-HR» hibrīds patērē no 4,7 litriem, bet «Honda HR-V» – no 5,4 litriem. Turklāt šādi rādītāji tiek sasniegti, nepasliktinot jaudu. Piemēram, «Niro» ir aprīkots ar 1,6 litru benzīna dzinēju, kompaktu 42 kW elektromotoru un 1,32 kWh litija jonu polimēru akumulatoru, kas atgūst enerģiju ātruma samazināšanas brīdī un bremzēšanas laikā. Šī sistēma ļauj attīstīt 139 ZS un 265 Nm griezes momentu. Plus atšķirībā no citiem hibrīdiem korejiešu modelim ir tradicionālā sešpakāpju divsajūgu automātiskā pārnesumkārba, nevis variatora transmisija.
Taču ir vēl viena būtiska priekšrocība – tas, ka klasiskā hibrīda gadījumā autovadītājam nav jāmaina savi braukšanas ieradumi. Pietiek kādā uzpildes stacijā ieliet degvielu – un dodies ceļā. «Nav pat jācenšas izprast, kā hibrīds darbojas. Modernās mašīnas parasti ir ieprogrammētas tā, lai tās hibrīda sistēma strādātu visefektīvākajā režīmā, un braukšanas apstākļiem sistēma pielāgojas maigi, autovadītājs izmaiņas gaitā pat neizjūt,» saka Raimonds.
Ilgtspējīgi un ietilpīgi automobiļi
Kā jau to varēja gaidīt, elektrificētie ģimenes krosoveri neizbēgami kļūst arī arvien ilgtspējīgāki un plašāki. Jo tālāk, jo biežāk interjerā tiek izmantoti otrreizējie vai no atjaunīgiem avotiem iegūti materiāli, kas ir ļoti svarīgi tiem autovadītājiem, kuri rūpējas par planētas nākotni. Piemēram, jau pieminētā Niro apdarē atrodams materiāls no pārstrādātām tapetēm, bet sēdekļos izmantots audums no eikalipta lapām. Arī «Subaru Crosstrek», «Hyundai Tucson» un «Honda CR-V» sēdekļos ir otrreizējās izcelsmes materiāli.
Taču, izvēloties tieši ģimenes auto, būtiskāki ir citi faktori – jāņem vērā savi ceļošanas paradumi un konkrētā modeļa piemērotība. Jāizvērtē, cik komfortabli un plaši ir aizmugurējos sēdekļos, jāpārdomā, vai ir svarīgi, lai būtu pilnpiedziņa, vai tomēr pietiek ar vienas ass piedziņu. Mūzikas cienītāji īpaši var pārbaudīt audio sistēmu.
Tāpat jāparēķina, cik lielu vajag bagāžnieku. Pat šķietami līdzīga izmēra krosoveriem bagāžnieka ietilpība var ievērojami atšķirties, tāpēc ir vērts to iepriekš izpētīt. «Toyota C-HR», piemēram, var salikt 388 litrus mantu, «Lexus UX» – 401 litru, Honda HR-V mazāk – tikai 335 litrus, bet «Kia Niro» – 451 litru.
«Vēlos uzsvērt – ignorējiet valdošos mītus par dažādiem ražotājiem. Atsauciet atmiņā 10 mītus, kas radušies pirms pāris desmitgadēm, un deviņi tagad izrādīsies nepatiesi. Izvēlieties mašīnu bez aizspriedumiem: vienalga, vai tas būs atzīts vācu ražotājs vai kādreiz mazāk pazīstams korejiešu zīmols – katrai kompānijai ir vismaz daži ļoti labi modeļi,» piebilst Raimonds.