“Ceļš starp Turaidu un Siguldu patiesi ir viens no gleznainākajiem visā Latvijā un rudens sezonā tas ir īpaši apmeklēts, satiksmes intensitāte rudens brīvdienās te ir pamatīga. Šī gada Zelta rudeni tūristi varēs baudīt jau ar īpašu komfortu, domāju, ka arī vietējie iedzīvotāji novērtēs padarīto,” ceļa atklāšanā pauda VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis.
“LVC kā pasūtītājs iespēju robežās cenšas arī rūpēties par estētisko un vēsturisko pusi. Pirms pāris nedēļām atklāts tilts pār Gauju Strenčos, uz kura izmantots vēsturiskais bruģis, saglabājot tilta vēsturisko izskatu un auru, savukārt šeit, Turaidā, tūrisma un vēstures auru tagad papildinās valsts ceļiem neraksturīgs segums – uz braucamās daļas, kas atrodas muzejrezervāta teritorijā, ir ieklāts bruģis.
Protams, jāmin arī infrastruktūru mazāk aizsargātajiem satiksmes dalībniekiem, kas tagad šeit ir izbūvēta un padarīs satiksmi gan drošāku, gan ērtāku,” viņš uzsvēra.
SIA Binders valdes loceklis Ingus Pētersons atzina, projekts bijis sarežģīts, tai skaitā no satiksmes organizācijas viedokļa, jo bija jāstrādā lielajās nogāzēs un pie augstiem uzbērumiem.
“Esam izbūvējuši 4,2 km ceļa konstrukciju, lietus kanalizāciju, ietves un apgaismojumu. Esam atjaunojuši gājēju tuneli, ko uzņēmuma tiltu nodaļa paveica saviem spēkiem, pārbūves laikā veiksmīgi sadarbojoties ar Turaidas muzeju, lai nodrošinātu gājēju pārvietošanos,” teica Binders pārstāvis un atvainojās, ka iedzīvotājiem reizēm ilgi nācies gaidīt pie luksoforiem. Taču “šis gala produkts – pārbūvētais ceļš – izskatās patiešām skaisti un būs papildu “odziņa”, piesaistot šai vietai tūristus ne tikai no Latvijas, bet visas pasaules. Lai ilgi, forši ceļš kalpo,” teica I. Pētersons.
SIA Projekts 3 valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Roops: “Starp divām pilīm – Turaidas un Siguldas pili – tagad ir uzbūvēta ietve, un arī pa ceļam daudz apskates objektu. Bērnībā esam te vesti, un mūsu bērni vedīs savus bērnus un priecāsies par šo vietu. Tāpēc šeit darboties bija milzīgs prieks un atbildība. Šim skaistumam ir blakne – ūdens un sala negatīvās ietekme. Dabas spēki šo ainavu ir veidojuši, un ar dabu mums jācīnās, lai varam priecāties par skaistumu ērti un droši.
Bija daudz izaicinājumu, tostarp ar ūdens noteces nodrošināšanu. Nogāžu monitorings, kas tika veikts, ir jauna prakse ceļu būvē. Mēs novērojām nogāzes jau pirms būvniecības, kā arī visā būvniecības laikā. Paldies arī pašvaldībai par iesaisti, kopējais rezultāts ir labs, lai labi kalpo!”
A/s Ceļuprojekts veica būvuzraudzību objektā, tā valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Liepiņš: “Objekts bija profesionāli interesants, ar izaicinājumiem, tika pārvarēti papildu izaicinājumi saistībā ar pandēmiju un karadarbības Ukrainā ietekmi uz būvniecību, tomēr ar visu tikām galā. Novēlu Siguldas novada iedzīvotājiem un viesiem, lai ceļš labi kalpo ilgus gadus!”
Turaidas muzejrezervāta direktora pienākumu izpildītāja Vija Stikāne pateicās projektētājiem un būvniekiem par ciešo sadarbību, uzklausot muzeja vēlmes un vajadzības. “Šis ceļš caur Gaujas senleju starp Turaidu un Siguldu ir pazīstams visā Eiropā un pat pasaulē. Atjaunotais ceļš dod papildu attīstības impulsu muzejam. Paldies visiem, un lai šis ir drošs pamats mūsu nākotnes izaugsmei.”
“Izcili, tik tiešām izcili!” par īstenoto projektu pauda prieku Siguldas novada domes priekšsēdētājs Uģis Mitrevics. “Mēs tiešām bijām pelnījuši šo ceļu, jo gadsimtu atpakaļ Siguldai tika dots Vidzemes Šveices vārds – izcili skati, kas atgādina ainavu Šveicē. Droši vien tajā laikā arī ceļš bija līdzīgs kā Šveicē, taču ne vairs pēdējos gados. Šoruden Siguldā ir atgriezies īsts Šveices skats. Man šķiet, ka tas pat pārspēj Šveices kalnu ceļus. Paldies visiem, kas strādāja šā projekta labā, paldies arī valstij par to, ka tika atrasti attiecīgie līdzekļi.”
Uzmanību, satiksmes organizācijas izmaiņas!
Reģionālo autoceļu P7 un P8 krustojumā pēc pārbūves ir mainītas braukšanas priekšrocības – galvenais tagad ir virziens Sigulda–Ragana (P7), uz kura ir intensīvāka satiksme, un, braucot no Inciema puses, autovadītājiem ir jādod ceļš tiem, kuri nogriežas uz Raganu. Lai brīdinātu autovadītājus par izmaiņām satiksmes organizācijā, pie autoceļa P8 virzienā uz Siguldu pirms krustojuma ar autoceļu Sigulda–Ragana izvietots brīdinājuma plakāts. Maksimālais atļautais braukšanas ātrums atjaunotajā posmā ir 50, 40 un 30 km/h.
Gaujas senleja ir viena no vietām, kur Latvijā visaktīvāk norisinās mūsdienu ģeodinamiskie procesi, tāpēc visā būvdarbu laikā tika veikts Turaidas nogāzes ģeomonitorings, lai mazinātu nogāzes noslīdeņu riskus un padarītu drošāku būvdarbu procesu.
Izbūvējot ceļa klātni, netālu no Gūtmaņa alas ap 90 m posmā ir nostiprināts esošais ceļa uzbērums pie nogāzes, pielietojot līdz šim Latvijā reti izmantotu metodi – gruntī iestrādājot cementa javas maisījumu, izbūvēta grunts stabilizācijas kolonnu rinda.
Lai novērstu lietus ūdeņu radīto nogāžu eroziju un nodrošinātu ūdens atvadi no ceļa konstrukcijas, zem ceļa izbūvēta drenāžas un lietusūdeņu kanalizācijas sistēmas. Teknes stāvākajās vietās aprīkotas ar straumes slāpētājiem, lai īpaši spēcīgu lietavu laikā kontrolētu ūdens plūsmu lejup uz Gauju un novērstu ceļa konstrukciju izskalojumus.
Jaunās gājēju ietves Turaidas un Siguldas nogāzēs ir savienotas ar esošo celiņu gar Gūtmaņa alu, tādējādi starp Turaidu un Siguldu gājējiem iespējams droši pārvietoties visā maršrutā. Savukārt pie Gūtmaņa alas ir atjaunots gājēju tunelis.
Sadarbībā ar Turaidas muzejrezervātu un Siguldas novada pašvaldību Turaidā pārbūvēta reģionālā autoceļa Ragana–Turaida (P7) pieslēguma zona autoceļam P8 atbilstoši satiksmes drošības prasībām un rēķinoties ar lielo apmeklētāju pieplūdumu Turaidas muzejrezervātā. Lai pārbūvētais ceļš labāk iekļautos Turaidas vēsturisko ēku ansamblī, autoceļa P8 posms muzeja zonā līdz autoceļu P7 un P8 krustojumam izbūvēts bruģa segumā.
Darbus veica CBF SIA Binders par līgumcenu četri miljoni eiro (ar PVN), pārbūves projekta autors SIA Projekts 3, būvuzraudzību veica a/s Ceļuprojekts.