VP šodien prezentēja ar 360 grādu kameru aprīkotu netrafarētu policijas automašīnu, kas, neapturot transportlīdzekli, spēs konstatēt dažādus autovadītāju pieļautoss pārkāpumus.
Prezentētais transportlīdzeklis ir pelēkas krāsas Renault Trafic dci 145 modeļa mikroautobuss, kurš pilnvērtīgu patrulēšanu sāks jau no šodienas.
Kā pastāstīja VP Galvenās kārtības policijas pārvaldes priekšnieks Artis Velšs, 2017.gadā valdība atbalstīja Ceļu satiksmes drošības koncepciju un viens no veicamajiem pasākumiem bija specializētas sistēmas izveide, kura spēj nolasīt numurzīmes un fiksēt pārkāpumus neapstādinot transportlīdzekļa vadītāju.
Konkrētā automašīna ir aprīkota ar četrām kamerām un mikroautobuss izvēlēts, jo tas ir augstāks par vieglajiem auto, kā rezultātā arī kameras redzamība ir labāka.
Vienlaikus Velšs uzsvēra, ka sistēma nav stacionāra un kameras busiņam ir piestiprinātas ar vienkāršiem stiprinājumiem, kas nozīmē, ka nepieciešamības gadījumā kameras var pārvietot uz jebkuru citu policijas transportu.
Pārkāpuma izdarītājs, līdzīgi kā ar foto radariem netiks apturēts, taču vēlāk saņems pārkāpuma protokolu ar automašīnas attēlu, numurzīmi un fiksēto pārkāpumu. Pārkāpumus jaunā sistēma konstatēs gan esot automašīnai kustībā, gan stāvot.
Velšs pauda cerību, ka šī nav pēdējā šāda tipa automašīna, kura tuvākajā laikā nonāks VP rīcībā, jo kopumā valdība atbalstījusi trīs šādu transportlīdzekļu iegādi. To, cik drīz VP varētu savā īpašumā iegūt pārējās divas automašīnas, būs atkarīgs no pieejamā finansējuma.
«Koncepcija paredz finansējumu piešķirt no valsts budžeta vai Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja līdzekļiem. Šo sistēmu iegādājāmies no LTAB un nākamgad kopā ar Iekšlietu ministriju lemsim par turpmākajām iespējām,» sacīja Velšs.
Šīs sistēmas iegāde izmaksājusi 49 999 eiro un tā testēta visu aizvadīto gadu.
Pārsvarā jauno auto plānots izmantot patrulēšanai Rīgā, taču tas neizslēdz iespēju, ka izbraukumi būs arī uz citām Latvijas pilsētām, atzina Velšs.
Tikmēr Krapsis pastāstīja, ka ar kamerām varēs konstatēt visdažādākā veida pārkāpumus, piemēram, agresīvu braukšanu, pārvietošanos pa sabiedriskā transporta joslām, pagriezienu nerādīšanu, braukšanu pie sarkanās gaismas, braukšanu bez gaismām un citus. Taujāts, cik daudz likumpārkāpējus dienas vai stundas laikā sistēma ir spējīga fiksēt, Krapsis norādīja, ka pilnā apjomā automašīna vēl nav izmēģināta, tādēļ konkrētu skaitu nosaukt ir grūti.
Vienlaikus viņš atzīmēja, ka dažu stundu laikā iespējams piefiksēt aptuveni 20 līdz 30 likumpārkāpējus.
Krapsis neizslēdza iespēju, ka autovadītāji mēģinās sodus apstrīdēt, taču kā pierādījums kalpos ne tikai fotogrāfija par izdarīto pārkāpumu, bet arī video, ar kuru pārkāpēji vajadzības gadījumā varēs iepazīties.
Ja pārkāpums tiek fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem, autovadītājam pienākas minimālais naudas sods. Par mobilā tālruņa lietošanu, piemēram, tie būs 25 eiro, par iebraukšanu krustojumā – 30 eiro un tamlīdzīgi.
Kā ziņots, iecere par šādas automašīnas aprīkošanu gan nav pilnīgs jaunums, jo jau 2018.gadā šāda sistēma tika izmantota testa režīmā un pēcāk rīkots iepirkuma konkurss.
Publiski pieejamā informācija liecina, ka konkrētais iepirkums apzīmēts kā «automātiska transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmju nolasīšanas/atpazīšanas un ceļu satiksmē izdarītu pārkāpumu fiksēšanas sistēma».
Publiski pieejamā iepirkuma nolikumā skaidrots, ka no reģistrēta notikuma ir iespēja noformēt pārkāpuma protokolu, izmantojot uzņemto video materiālu un konstatētos pārkāpuma datus. Tāpat sistēma paredz iespēju no video materiāla izņemt kadru un izgriezt numura zīmes attēlus un izmantot tos protokola noformēšanai.
Paredzēts, ka protokolā jāiekļauj pārkāpuma attēla bilde, numura zīmes bilde, pārkāpuma GPS koordinātes un vietas adrese, kā arī datums un laiks, kad konstatēts pārkāpums.
Sistēma būs sasaistē ar Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru, Iekšlietu ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Personas datu pārlūku, Valsts kasi un Uzņēmumu reģistru.