Tehnoloģijas ātrākai elektroauto uzlādei
Nereti viens no iemesliem, kāpēc potenciālie elektroauto pircēji vilcinās iegādāties jaunu elektrisko transportlīdzekli, ir pārdomas par tā nobraukuma garumu un uzlādes ilgumu. Tāpēc viens pēc otra arvien vairāki elektroauto ražotāji norāda, ka tuvāko gadu laikā pāries no 400 V baterijām uz 800 V baterijām, kas nozīmē īsāku uzlādes laiku autovadītājam.
Ekspertu prognozes liecina, ka līdz 2030. gadam vairāk nekā puse no ražotāju piedāvātajiem elektroauto modeļiem būs aprīkoti ar 800 V baterijām, kā arī elektriskās smagās mašīnas un pārvadājumu furgoni tiks ražoti tikai 800 V bateriju komplektācijās.
«Kaut gan Latvijas vieglo automašīnu tirgū ir pieejami aptuveni četri elektroauto modeļi ar jaudīgo 800 V bateriju, šobrīd no aptuveni 5000 reģistrētajiem vieglajiem elektroauto 230 ir aprīkoti tieši ar šīm baterijām. Galvenā atšķirība starp 400 V un 800 V bateriju ir ievērojami mazāks uzlādes laiks, kas ir īpaši noderīgi tiem autovadītājiem, kas bieži veic garus braucienus vai kam ātrā uzlāde ir īpaši svarīga laika taupīšanas nolūkos. Ņemot vērā prognozes un tehnoloģiju attīstību, ticams, ka arī mūsu platuma grādos parādīsies arvien vairāk šādu modeļu, kas attiecīgi pieprasīs arī jaudīgākus uzlādes risinājumus,» norāda uzlādes tīkla «Eleport Latvija» vadītājs Kārlis Mendziņš.
Infrastruktūra nedrīkst atpalikt
Skandināvijas valstīs, kur elektroauto jau tagad sastāda lielāko daļu vieglo automašīnu skaita, lielākie uzlādes tīkli jau ir identificējuši nepieciešamību atjaunot uzlādes tīklu. Taču izaicinājumi rodas ar veco uzlādes staciju pielāgošanu jauno elektroauto modeļu tehniskajai specifikācijai.
«Vairums līdzšinējo uzlādes staciju nav paredzētas uzlādes jaudas palielināšanai, tāpēc, piemēram, Norvēģijā 50 kW stacijas tiek aizvietotas ar jaudīgākiem risinājumiem, kas ir piemēroti arī 800 V baterijām – sākot ar jaudu no vismaz 150 kW. Taču ilgtspējīgāks variants būtu pārvietot šīs mazāk jaudīgās stacijas uz vietām, kur autovadītājiem nav vajadzība pēc ātrās uzlādes, tādējādi izvairoties no jaunu atkritumu veidošanas. Vai arī, plānojot jaunu uzlādes vietu ierīkošanu, uzreiz padomāt par nākotni un izvēlēties tādus uzlādes risinājumus, kas ļaus palielināt jaudu un uzlādes staciju skaitu. Šobrīd esam vieni no pirmajiem, kas piedāvā šādu risinājumu. «Kempower» uzlādes staciju uzstādīšana ir ilgtermiņa ieguldījums, jo tās ir viegli un ātri pielāgojamas jaunu elektroauto specifikācijai, līdz ar to nākotnē nebūs jātērē tik lieli resursi staciju atjaunošanai, skaidro Somijas uzlādes staciju ražotāja «Kempower» produktu vadības direktors Juhana Enkvists (Juhana Enqvist).
Vērtējot Latvijas uzlādes tīkla gatavību 800 V baterijām, šobrīd no vairāk nekā 530 uzlādes stacijām, aptuveni 20 ir piemērotas vai var tikt pielāgotas jaunajām baterijām.
Tā kā Latvija un pārējās Baltijas valstis vēl ir uzlādes tīkla attīstības sākumposmā, salīdzinot ar Skandināvijas valstīm, «Kempower» eksperts iesaka sākt ar maģistrālajiem ceļiem, uz kuriem ir primāra nepieciešamība pēc jaudīgākas uzlādes. Uz šiem ceļiem uzstādot ātrās uzlādes stacijas, kas piemērotas 800 V bateriju elektroauto, ik pēc 100 līdz 200 km nodrošinās labu pamatu dažādiem elektroauto lietotājiem, tādējādi sagatavojot infrastruktūru arī ceļotājiem no Rietumeiropas.
«Šobrīd «Eleport» jau strādā pie tā, lai visas uzstādītās uzlādes stacijas būtu pieejamas gan 400 V, gan 800 V bateriju elektroauto, tādējādi sagatavojot tīklu nākotnes attīstībai un izvairoties no izmaksām, ko zemes īpašniekiem sagādātu veco staciju demontāža un jauno staciju uzstādīšana. Kamēr Latvija vēl ir elektroauto «buma»priekšā, mums ir privilēģija veidot pārdomātu infrastruktūru, sagatavojoties nākotnes transporta nozarei jau tagad,» norāda «Eleport» eksperts.