Lietuvā, pērkot mašīnu vērtībā līdz 50 000 eiro (ieskaitot PVN), pircējs saņem atlaidi PVN apmērā. Šis atbalsts ir pieejams kā privātpersonām, tā uzņēmumiem.
Igaunijā juridiskajām un fiziskajām personām tiek piešķirtas dažādas subsīdijas, un tās ir attiecīgi 4000 un 5000 eiro. Savukārt cenas limits vieglajiem auto ir 60 000 eiro (bez PVN), bet komerctransportam – 80 000.
Latvijā plašs atbalsts pieejams tikai privātpersonām, un subsīdijas apmērs ir 4500 eiro. Papildu atlaidi 1000 eiro apmērā piedāvā auto tirgotājs. Jaunas mašīnas cenas griesti – 60 000 eiro bāzes versijā (bez PVN). Juridiskajām personām atbalsta pagaidām nav.
Salīdzinot trīs valstu programmas, vislielāko efektu dod Lietuvas variants, jo tas izlīdzina cenu atšķirību starp līdzīgiem iekšdedzes un elektriskajiem auto. Taču arī Igaunijas un Latvijas programma palīdz deldēt cenu starpību un «maksu par progresu» padara finansiāli un psiholoģiski pieņemamāku.
Dažādi pircēji – dažāda finansiālā varēšana
«Raugoties uz pašreizējo tirgu, var runāt par divām pircēju grupām. Pirmo pārstāv cilvēki, kas vienkārši vēlas elektrisku mašīnu un kam lielāka cena nav problēma – arī iepriekš viņi visdrīzāk braukuši ar dārgu auto. Un tad ir otra grupa, kas arī vēlas e-auto, taču sastopas ar praktisku dilemmu – cik lielu summu viņi spēj piemaksāt, lai pārsēstos pie elektroauto stūres. Es teiktu, ka Lietuvas limits – 50 000 eiro ar PVN – praktiski arī ir otrās grupas reālais finansiālais sāpju slieksnis. Nedomāju, ka šie cilvēki būtu gatavi maksāt, ja cenu starpība pārsniegtu 10 000 eiro,» saka Latvijā vadošā auto vēstures pārbaudes servisa AutoDNA vadītājs Agris Dulevičs.
Tiesa, viņš piebilst, ka iekšdedzes un elektrisko auto cenas būtu jāsalīdzina korekti.
«Ja jūs paņemsiet divus līdzīgus viena ražotāja modeļus un izpētīsiet cenas, pats vienkāršākais iekšdedzes auto, protams, būs daudz lētāks. Pareizi būtu salīdzināt mašīnas ar līdzīgām spējām un iedziļināties, kas iekļauts aprīkojumā. Atšķirība vienalga būs par labu iekšdedzes mašīnai, taču nu jau starpību būtiski ietekmēs subsīdija,» piebilst Agris.
Svarīgi novērtēt vajadzības
Ņemot vērā, ka pēdējos gados cenas ir pieaugušas visu veidu mašīnām, rodas pamatots jautājums – vai 50 000 eiro cenu kategorijā ir pietiekami daudz modeļu, kas der gan uzņēmējiem, gan privātajiem.
Statistika liecina, ka jau daudzus gadus populārākā izvēle ir B un C segmenta auto, kā arī šo segmentu pilsētas krosoveri. Turklāt uzņēmumi, kas grasās iegādāties elektroauto, parasti neskatās uz mazākajiem modeļiem, jo to sniedzamība ir salīdzinoši maza, bet atlikusī vērtība zemāka. Tomēr izvēle ir.
«Elektroauto gadījumā vispirms jādefinē tā izmantošanas mērķis: braucienu veids un biežums, kā arī attālums. Ja vien biznesa gadījumā runa nav par biežiem starppilsētu braucieniem, tad šībrīža izvēle nebūt nav peļama. Par 50 000 eiro var atrast mašīnu, kas ar pilnu uzlādi nobrauks 300–400 kilometrus,» saka Agris.
Ko izvēlēties?
Kompaktajā C segmentā ar viszemāko cenu pašlaik izceļas Citroën ë-C4. Tam ir 50 kWh akumulators un 100 kW elektromotors, un tas ar pilnu uzlādi var nobraukt līdz 357 km. Tā cenas sākas no 35 000 eiro (ieskaitot PVN). Vēl variants – no cita Francijas ražotāja. Renault Megane e-Tech Electric sākumversijā ir 40 kWh akumulators un 96 kW motors, un ar pilnu uzlādi tas var nobraukt līdz 300 km. Cena – no 41 745 eiro.
Līdzīga izmēra Volkswagen ID.3 ar lielāku 62 kWh akumulatoru un 150 kW elektromotoru saskaņā ar ražotāja deklarēto sasniedz līdz 392 km un maksā no 41 200 eiro. Savukārt Cupra Born ar 62 kWh akumulatoru un 170 kW elektromotoru spēj sasniegt līdz 419 km, taču tā cena starp minētajiem modeļiem ir visaugstākā – no 47 400 eiro.
Mērķējot uz krosoveriem, maku nāksies atvērt plašāk. Izmantojot tādu pašu spēka piedziņu kā ë-C4, Peugeot e-2008 nobrauc līdz 340 km. Tā cena sākas no 39 400 eiro. Kia e-Niro, kas aprīkots ar lielāku 64,8 kWh akumulatoru un 150 kW elektromotoru, veiks līdz 460 km, un to var iegādāties par 48 990 eiro.
Visvairāk piemērots pilsētai
Tā kā tirgū ir pieejami elektroauto ar dažādām spējām, der izsvērt, pa kādiem maršrutiem brauksiet. Elektroauto ar lielāko akumulatoru pat var nebūt nepieciešams – pilsētai derēs arī vieglāks un lētāks modelis.
«Elektromašīnas gadījumā galvenajam braucienu placdarmam vajadzētu būt pilsētai un piepilsētai, jo tieši tur šo auto priekšrocības atklājas vislabāk. Ja jādodas garākos braucienos, tad, iespējams, elektromašīnu vēl ir pāragri pirkt, jo ceļā to var nākties lādēt, bet tas prasa laiku,» spriež Agris.
Jāņem arī vērā, ka lielāka braukšanas ātruma gadījumā nobraucamie kilometri kūst ātrāk, bet krosoveru vairāk ietekmē gaisa pretestība. Šī iemesla dēļ ieteicams noskaidrot mašīnas spējas ātri atjaunot enerģijas rezerves.
Piemēram, Citroën ë-C4 akumulatoru var lādēt ar jaudu līdz 100 kW. Pieslēdzoties attiecīgam lādētājam, pēc 30 minūtēm akumulators būs pilns par 80 procentiem. Visās šī modeļa mašīnās ir iebūvēts trīsfāžu 11 kW lādētājs, tāpēc akumulatoru mājās vai birojā var pilnībā uzlādēt 5 stundās. Megane e-Tech Electric, Kia e-Niro un Volkswagen ID.3 parametri ir līdzīgi, un to maksimālā uzlādes jauda svārstās no 80 līdz 135 kW.
Lielāks komforts, lētāka ekspluatācija
Citi elektroauto aspekti ir patīkamāki. Pat bāzes modeļiem bieži vien ir labāks aprīkojums nekā mašīnām ar iekšdedzes dzinēju.
Starp elektroauto, kas maksā līdz 50 tūkstošiem eiro, ar komfortu izceļas Citroën, kas šai jomai tradicionāli pievērš pastiprinātu uzmanību.
Tas ir aprīkots ar vibrāciju absorbējošiem sēdekļiem no dažāda blīvuma slāņiem un ar balstiekārtu, kurā iebūvēti īpaši hidrauliskie buferi.
Peugeot e-2008 ir avārijas brīdinājuma sistēma, avārijas bremzēšana un joslas saglabāšana. ID.3 visos komplektācijas līmeņos jau standartā ir LED lukturi, savukārt Megane e-Tech Electric ir vismaz 18 collu diski, bet interjerā izmantoti pārstrādāti materiāli.
Elektromobiļu cenas ir augstākas, tomēr, vērtējot izdevīgumu, jāņem vērā pilna cikla izmaksas, proti – zemāki ekspluatācijas izdevumi, un tas ir svarīgi gan uzņēmumiem, gan privātajiem pircējiem. Nav mazsvarīgi arī tas, ka bezizmešu transporta pircējiem bankas piedāvā izdevīgākas procentu likmes. Ņemot vērā visus šos aspektus, ne vieni vien svaru kausi nosvērtos par labu elektroauto.