• Elektroauto ir gatavi noiet no ceļa. Kā tā?

    Auto
    Santa.lv
    Santa.lv
    9. maijs
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Elektroauto tirgū šobrīd ir diezgan daudz kompakto krosoveru. Daži no tiem uz pārējo fona izceļas īpaši – te runa ir par modeļiem, kas spēj tikt galā ar sarežģītākiem ceļa apstākļiem. Tiem entuziastiem, kam patīk pavadīt laiku dabā, apvidus piedzīvojumos mērojot garas distances, elektroauto segmentā šobrīd nav liela izvēle. Viņu vēlmēm piemērotus modeļus var saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem. Kāpēc tā, un ko piedāvā ražotāji?

    Potences ir lielas

    Mūsdienās pilnpiedziņas popularitāte ir mazinājusies, un vēl retāk tā sastopama elektromobiļos. Lai gan elektriskās piedziņas konstrukcija tehniski ļauj efektīvāk novadīt vilkmi uz abām riteņu asīm un uz katras uzstādīt savu elektromotoru, reti kurš ražotājs šo iespēju izmanto. Pirmkārt, tas ietekmē gala produkta cenu, kas vairumā gadījumu jau tā ir augstāka nekā iekšdedzes automašīnām. Otrkārt – elektroauto jau tagad ir smagāks, savukārt pilnpiedziņa nereti tiek komplektēta ar lielāku akumulatoru. Tas automašīnu padara vēl smagāku.

    «Bezceļa cienītāji savus auto parasti izvēlas visai konservatīvi. Tiem, kas grib draudzēties ar jaunākajām tehnoloģijām, izvēle nav liela. Jāatzīst gan, ka šajā segmentā pircēju nav īpaši daudz, taču ražotāji tāpat nemitīgi domā, kā paplašināt savu klientu loku, arī visprasīgāko pircēju virzienā,» saka Profi Latvija galvenais redaktors un Latvijas Gada auto žūrijas loceklis Guntars Pulss.

    Elektroauto teorētiski ir drošāki, šķērsojot braslu, jo ūdens tiem kaitē mazāk nekā iekšdedzes automašīnām. Svarīgākie komponenti – elektromotors, akumulators un citas augstsprieguma ierīces – ir droši izolēti no ārējās vides.

    «Ja raugāmies no teorijas, tad labi kalibrēta visu riteņu piedziņa elektromobilī var darboties diezgan labi, taču kalibrēšanas process ir daudz sarežģītāks, ja elektriskā piedziņa jāpielāgo dažādiem segumiem. Mehāniskās pilnpiedziņas gadījumā viss ir vienkāršāk,» saka Guntars.

    Divi virzieni

    Apskatīsim divus šādu elektrisko bezceļnieku piemērus, kam pa spēkam ir arī grūti izbraucamas vietas. Tātad – kompānijas KGM un Subaru. KGM pērn laida klajā Korando versiju e-Motion, kas iepriekš tika piedāvāta ar iekšdedzes dzinēju, turpretim Subaru kompakto SUV segmentu pārstāv Solterra.

    Dienvidkorejas luksusauto uzņēmums KGM iepriekš bija pazīstams ar nosaukumu SsangYong. Taču ražotājs nomainīja zīmolu pēc tam, kad 2022. gadā to iegādājās nozares gigants KG Group. Lai gan industrijā šis zīmols ir slavens ar tādiem klasiskiem SUV kā Rexton un Musso pikaps, korejieši, meklējot zelta vidusceļu, ar veiktspējīgo Korando e-Motion pierakstījušies arī elektroauto segmentā.

    Šis krosovers ir aprīkots ar 207 ZS elektromotoru, kas nodrošina tūlītēju 339 Nm griezes momentu priekšējai riteņu asij. Lai iedrošinātu autobraucēju doties tālāk no civilizācijas, SUV ieguvis dažādus bezceļa labumus: sarežģītiem apstākļiem piemērotu uzbraukšanas un nobraukšanas leņķi, kas attiecīgi ir gandrīz 20 un 25 grādi, spēju pārvarēt līdz 30 cm dziļu ūdens braslu un savai klasei prāvu 551 litra bagāžnieku. Šāda ietilpība ne tikai motivēs doties copes piedzīvojumos un uz citiem pasākumiem dabā, bet ļaus līdzi vest arī vairāk mantu, nekā to spēj konkurenti, piemēram, Volkswagen ID.4 (543 litri).

    Solterra modelī labāku pārgājību nodrošina japāņu zīmola tradicionālie elementi: simetriska visu riteņu piedziņa un klīrenss, kas sasniedz 21 cm. Tiesa, bagāžnieks ir ievērojami mazāks nekā korejiešu modelim – 452 litri.

    Tāpat pamanāma vēl kāda būtiska atšķirība. Subaru elektromobiļiem ražotāji sniedz standarta piecu gadu garantiju. Savukārt KGM savam Korando e-Motion dod pat 7 gadu jeb 150 000 km nobraukuma garantiju. Šis ir retais elektromobilis, kam akumulatora garantijas termiņš (8 gadi jeb 160 000 km) gandrīz sakrīt ar visa auto garantijas termiņu.

    Arī cenas ir atšķirīgas

    e-Motion ieguvis 61,5 kWh akumulatoru, kas ar pilnu uzlādi ļauj veikt līdz 340 km. Latvijā ar to ir pietiekami, lai bez īpašām raizēm nedēļas nogalē aizbrauktu uz lauku īpašumu un atgrieztos mājās. Ja tomēr nepieciešama uzlāde, tad e-Motion der līdzstrāvas stacijas ar jaudu līdz 100 kW, kas rezerves no 0 līdz 80% ļauj papildināt tikai 33 minūtēs. Mājās uzstādīts 7 kW maiņstrāvas lādētājs tukšu akumulatoru piepildīs 11 stundās.

    Subaru Solterra grīdā iebūvēts 71,4 kWh akumulators, kas pieņem pat 150 kW uzlādes jaudu, tomēr līdz 80 procentiem to varēs piepildīt līdzīgā laikā kā KGM – 30 minūtēs. Ražotājs norāda, ka Solterra gadījumā sniedzamība ar pilnu uzlādi ir 460 km.

    Šī modeļa bagātīgāka komplektācija ietver tādas ekstras kā 20 collu vieglmetāla diski, aizmugurējie sēdekļi ar apsildi un ādas apdari, panorāmas stikla jumts un 360 grādu apkārtskata kameras. Turpretim greznākās specifikācijas Korando e-Motion pieejams ar elektriski regulējamiem, apsildāmiem un ventilējamiem priekšējiem sēdekļiem ar ādas apdari, bezvadu mobilā tālruņa lādētāju, siltumsūkni, elektrisku bagāžnieka vāku un citiem elementiem.

    Atšķiras arī šo modeļu cenas. Solterra Latvijā pieejams no 52 900 eiro, savukārt Korando e-Motion – no 35 990 eiro.

    «Latvijā SUV segmenta automašīnas ir kļuvušas par ikdienu. Lielākoties cilvēki ar tām brauc pa asfaltu, bet pastāv iespēja pieveikt arī vienkāršāku bezceļu. Ja vēlaties doties piedzīvojumos īpaši sarežģītā apvidū, arī šajā gadījumā būs no kā izvēlēties. Elektroauto joprojām ir salīdzinoši jauns segments, un par to joprojām izraisās daudz diskusiju. Taču domāju, ka katram automobilim savs pircējs atrodas,» rezumē Guntars Pulss.

     

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē