• Elektroauto iekļūst aizvien jaunos segmentus. Kā tiem izdodas pārspēt iekšdedzes automobiļus?

    Auto
    Santa.lv
    Santa.lv
    28. marts
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Pērnā gada izskaņā vadošie auto industrijas mediji pasniedza balvas labākajiem jaunajiem modeļiem, balstoties gan uz ikdienas patērētāju, gan ekspertu vērtējumu. Pārskatot apbalvojumus, uzvaras laurus arvien biežāk plūc elektroauto.

    Bezizmešu transports nopietnu evolūciju ir piedzīvojis tikai pēdējā desmitgadē, tāpēc nevilšus rodas jautājums – kā tie var būt labāki par pieredzes bagāto iekšdedzes transportu ar simt gadu vēsturi?

    Elektriskie auto plūc laurus

    Elektriskais Renault Scenic februāra beigās tika atzīts par 2024. gada Eiropas Gada auto. Populārais britu medijs Auto Express pērn par Gada auto pasludināja hibrīda un elektrisko krosoveru Hyundai Kona. Turpretī ikoniskā TopGear.com autori par pagājušā gada labāko automobili izraudzījušies sportisko Hyundai Ioniq 5 N.

    Interesanti, ka arī visi trīs konkursa Pasaules Gada auto 2024 finālisti ir elektrosaimes pārstāvji: BYD Seal, Volvo EX30 un Kia EV9. Pēdējais jau paspējis iegūt arī citus titulus. To par labāko 2024. gada elektroauto MotorWeek platformas lasītāju un skatītāju balsojumā atzina Drivers’ Choice Awards konkursā. Tāpat tas uzvarēja britu portāla What Car? rīkotajā 2024. gada balvu pasniegšanā, triumfējot gan Labākā elektroauto, gan Labākā septiņvietīgā elektroauto nominācijā. Turklāt TopGear.com to atzina par labāko 2023. gada ģimenes automašīnu.

    Ir skaidrs, ka elektroauto strauji pārņem līderpozīcijas. Tie tiek augstu vērtēti lieliskās veiktspējas un moderno tehnoloģiju dēļ, turklāt tos iespējams specifiski konstruēt tā, lai tie pēc iespējas labāk atbilstu ģimeņu vēlmēm.

    Elektropiedziņai ir mazāk mehānisko komponentu nekā iekšdedzes modeļiem. Tas inženieriem atraisa rokas un ļauj veidot plašāku salonu. Piemēram, tā paša jau minētā Kia EV9 riteņu bāze ir iespaidīga – tā sasniedz 3,1 metru. Tik ievērojams attālums starp asīm apvienojumā ar plakanu grīdu ļāvis izveidot ne tikai ārkārtīgi ietilpīgu salonu, kurā var izvietot piecas, sešas vai septiņas sēdvietas, bet arī iespaidīgu telpu mantām. Piemēram, ar iekšdedzes dzinēju aprīkotajā septiņvietīgajā Peugeot 5008 mantām paredzēta līdz 2150 litru telpa, savukārt EV9 tā ir līdz 2393 litriem.

    «EV9 ir auto, kas maina spēles noteikumus. Tas ir pirmais elektriskais ģimenes SUV, kas apvieno trīs sēdvietu rindas un pieejamu cenu,» saka žurnāla MotorWeek veidotājs Džons Deiviss.

    Savdabīgs paradokss

    Fakts, ka dienasgaismu ir ieraudzījis tik masīvs elektroauto, liecina par ražotāju vēlmi elektriskos modeļus redzēt nišās, kurās tradicionāli bija vien iekšdedzes automašīnas. Līdz šim ģimenes segmentā ar elektriskajiem modeļiem bija pierakstījušies luksusa zīmoli: BMW ar iX, Mercedes-Benz ar EQS SUV un Audi ar Q8 e-tron. Tagad pienācis laiks savu veikumu demonstrēt arī vidējās klases zīmoliem.

    «Ir skaidrs – radot greznāku modeli, ražotāji cer atrast cilvēkus, kuri savā garāžā vēlas redzēt modernu braucamo. Noteikti atradīsies pircēji, kuri, ieraugot šādu auto, sapratīs – o! te ir viss, ko man vajag! Šis ir moderns elektromobilis ar augstu komforta līmeni,» vērtē Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš.

    Te rodas sava veida paradokss. Nākot klajā ar lielu elektrisko modeli un mērķējot uz segmentu, kurā cenas sākas no 90 000 eiro, vidējās klases ražotāji var iegūt daļu tirgus pīrāga, ko līdz šim savā starpā dalīja premium un luksusa zīmoli. Ja tiek meklēts elektrisks septiņvietīgs SUV, šajā klasē joprojām ir visai ierobežota izvēle. Lai arī EV9 nav saucams par lētu, vairākums luksusa elektroauto ievērojami pārsniedz sešciparu summas slieksni. Korejiešu SUV pieejams jau no 89 990 eiro, turklāt ar patiesi bagātīgu aprīkojumu. Šis arguments varētu likt pievērst pircēju uzmanību zīmolam, kas iepriekš, iespējams, nav bijis viņu interešu lokā.

    «Eksperimentēt ar luksusauto ir diezgan pateicīga lieta. Ja būtu jārada jauns elektroauto kādā no populārajām klasēm, piemēram, Eiropā iecienītajā B segmentā, tad nāktos konkurēt ar neskaitāmiem jau zināmiem spēlētājiem. Tas prasītu ļoti lielas investīcijas, kvalitatīvus pētījumus utt. Turpretim iespraukties dažādās nišās ir vienkāršāk, jo šeit valda mazāk noteikumu, tāpēc var ļauties rotaļām ar dizainu, ieviest nebijušas tehnoloģijas. Ja eksperiments ir sekmīgs, katrs pārdotais eksemplārs nes ievērojamu peļņu, attiecīgi kvantitāte nav tik būtiska,» spriež Kārlis Mendziņš.

    Tiek lauzta vecā kārtība

    Kompānijas nopietni strādā, lai to auto būtu piemēroti ģimenēm, tāpēc ieklausās potenciālo pircēju vēlmēs. «Šādu automašīnu pircējiem nereti ir svarīgi, lai tai būtu ietilpīgs akumulators, ar ko pietiktu ne tikai ikdienas gaitām, bet arī garākiem ceļojumiem. Arī salonam ir jābūt ērtam un plašam,» saka Kārlis Mendziņš.

    Minētajā EV9 ir 99,8 kWh akumulators, un ar pilnu uzlādi tas nobrauc 563 km.

    Savukārt 800 voltu sistēma atbilstošās stacijās uzlādi ļauj veikt patiesi ātri. Piemēram, izmantojot sistēmu ar tās maksimālajām spējām, tikai 15 minūtēs var iegūt pietiekami daudz enerģijas, lai nobrauktu 249 km. Ņemot vērā Baltijas valstu lielumu, tas ļauj bez problēmām tikt līdz nākamajam uzlādes punktam.

    Var teikt, ka, pieaugot elektroauto popularitātei, ražotāji atkāpjas no tradicionālajām nozares klišejām. Jo tālāk, jo biežāk uz ielām mēs redzam transportlīdzekļus ar neparastu virsbūvi – tiek apvienoti SUV, kupejas, hečbeki un citas ierastās formas. Kā piemērus var minēt tādus modeļus kā Peugeot 408, Volkswagen ID.4 un Kia EV6. Šos auto ir grūti ielikt tradicionālajos rāmjos.

    «Viens no iedalījuma variantiem varētu būt – mazie elektroauto, vidējie elektroauto utt. Galu galā tirgū tagad ir jau sešvietīgas lielo elektroauto versijas, piemēram, iepriekš minētais EV9. Ārēji rodas arvien jauni silueti, kuros iekšā ražotāji saliek iespējami daudz funkciju, kas agrāk nebija iespējams. Taču patīkami, ka dizaineri var darboties brīvāk un automašīnas kļūst arvien interesantākas,» secina Kārlis Mendziņš.

     

     

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē